ایران جای ترکیه در بازار خودرو را خواهد گرفت

پرشین خودرو: قطعه سازان به قراردادهای جدید صنعت خودرو بسیار خوشبین هستند و این آمادگی را دارند تا همپای خودروسازان برای تحقق این قراردادها تلاش و سرمایه گذاری کنند.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، یکی از انتظاراتی که کارشناسان و دست اندرکاران صنعت خودرو از قراردادها و مذاکرات جدید خودروسازان ایرانی و خارجی دارند، تغییر در روند قراردادنویسی و بهبود حال طرف ایرانی در پایان قرارداد است یعنی طرف ایرانی تنها یک بازار برای فروش محصولات طرف خارجی نبوده و بعد از گذشت یک زمان معین از قرارداد، خودروساز و قطعه ساز ایرانی بتواند ادعا کند که دانش و فن آوری را به داشته های خود اضافه کرده است.

در ماه های اخیر حجم مذاکرات خودروسازان ایرانی و اروپایی به قدری افزایش یافت که حتی پای ایدرو و وزارت صنعت را نیز برای انجام برخی امور به میدان کشاند.

رضا رضایی به عنوان رییس انجمن قطعه سازان ایران و متولی بخشی که یکی از دل نگرانی هایشان به بازی گرفته نشدن در قراردادهای جدید است، در مورد نوع قراردادهای جدید و تفاوت آنها با تجارب دهه های گذشته به خبرنگار «پرشین خودرو» گفت: این قرارداد ها و همکاری های جدید 180 درجه با قراردادهای قبلی فرق داشته و اساسا نحوه ورود طرفین به این قراردادهای جدید شراکت و تشکیل جوینت ونچر بوده است که در سال های گذشته چنین اتفاقی برای هیچ قراردادی نیفتاده بود.

وی ادامه داد: قراردادهای قبلی تنها یک نوع تجارت بود و خبری از شراکت نبود. در قراردادهای قبلی طرف های مقابل ما هر چه توانستند سر ما کلاه گذاشتند و متاسفانه قرارداد ها طوری بسته شده بود که ما هیچ حرفی هم نمی توانستیم بزنیم.

رییس انجمن قطعه سازان ایران به تولید پژو 405 اشاره کرد و افزود: در این مدل خودرو ما حتی اسناد فنی و مهندسی هم نداشتیم ولی طرف های فرانسوی پول این اسناد را از ما گرفته بودند. این اتفاق در مورد 206 نیز تکرار شد و ما نتوانستیم از حق خود دفاع کنیم.

وی افزود: قراردادهای جدید یک نوع مشارکت است یعنی 50 درصد ما و 50 درصد آنها و این اتفاق جلوی تکرار اتفاقات قبل را خواهد گرفت.

رضایی به برخی از بندهای قرارداد پژو و ایران خودرو اشاره کرد و گفت: در این تبصره ها اعلام شده است که باید قطعه سازان ایرانی و قطعه سازان سازان درجه یک فرانسوی با یکدیگر مشارکت کنند.

وی با تایید انتقال دانش فنی در قرارداد جدید پژوخاطرنشان کرد: با این اتفاق اگر روزی دوباره ما را تحریم کنند دیگر با مشکلات این چند سال اخیر روبه رو نخواهیم شد.

رییس انجمن قطعه سازان ایران در مورد زمان مورد نیاز برای رسیدن ایران به جایگاه فعلی ترکیه گفت: چند سالی کار و تلاش نیاز دارد و این قراردادهای جدید سرعت این اتفاق را افزایش خواهد داد.

رضایی ادامه داد: به هر حال نیروی تحصیل گرده و جوان ایرانی و همچنین نیازهای اولیه صنعت خودرو مانند فولاد و نفت در کشور ما به وفور وجود دارد اما این امکانات در ترکیه وجود ندارد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد چنانچه قرارداد تازه با پژو و سایر برندها مطابق پیش بینی کارشناسان و صاحب نظران با انتقال دانش فنی و مجهز شدن قطعه سازان جلو برود، در سال های آینده ایران جای ترکیه را در بازار خودرو و قطعات خواهد گرفت.


 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 61898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha