کد خبر 61912
۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
دست نوزاد 13ماهه پیوند زده شد

پرشین خودرو: دست یک نوزاد 13 ماهه که در یک تصادف رانندگی قطع شده بود توسط یک پزشک شیرازی با موفقیت پیوند زده شد.

به گزارش «پرشین خودرو»، دکتر امید لیاقت فوق تخصص جراحی در گفت وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب اظهار کرد: روز شنبه حوالی ساعت ۱۶ تماسی با بنده گرفته شد که دست پسربچه ۱۳ ماهه‌ای در اهواز ساعت ۱۰ صبح در یک تصادف رانندگی قطع شده و به لحاظ اینکه دست کاملا قطع شده بوده بیمارستان‌های استان خوزستان نتوانسته بودند کاری برای پیوند بیمار انجام دهند و معالجه تنها بر روی سایر بخش‌های بدن وی که در تصادف دچار مجروحیت شده بود صورت گرفته بود از این رو تصمیم بر این شد بیمار هرچه سریعتر با هواپیما به شیراز منتقل شود.

وی در ادامه تصریح شد: از آنجایی که دست بیمار بصورت غیر علمی و غیراصولی در یخ نگهداری شده بوده شانس موفقیت عمل پیوند کم بود و از طرفی دیگر زمان طلایی پیوند در حال اتمام بود به همین دلیل به همراهان بیمار اعلام شد هرچه سریعتر وی را به شیراز منتقل کنند.

این فوق تخصص جراحی گفت: انتقال بیمار با همکاری بسیار خوب فرودگاه اهواز و یک شرکت هواپیمایی با تغییر مسیر پروازی انجام شد و بیمار ساعت ۱۶ به شیراز رسید و ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه نیز به بیمارستان انتقال یافت و تحت عمل قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه عمل تا ساعت دو الی سه بامداد به مدت 7 ساعت به طول انجامید، افزود: زمانی که دست به طور کامل قطع می شود محل قطع شدگی مورد تجمع مواد سمی قرار می گیرد و بعد از پیوند نیز ممکن است مشکلات زیادی ایجاد شود و یا عمل را پس بزند. بنابراین انجام جراحی فوق کار ساده‌ای نبود.

دکتر لیاقت افزود: به لحاظ اینکه بیمار فقط ۱۳ ماه سن داشت عمل وی نیز در بخش‌های مختلف نظیر بیهوشی و یا تزریق خون بسیار پیچیده است اما تیم پزشکی به خصوص پزشکانی در حوزه بیهوشی فرآیندها را به صورت مطلوب انجام دادند و عمل پیوند انجام شد.

این فوق تخصص جراحی با اشاره به همکاری تیم درمانی بیمارستان نیز اظهار کرد: تا حوالی ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد بیش از پنچ پزشک و ۱۰ پرستار بر بالین بیمار حاضر بوده و به طور مرتب وضعیت بیمار را رصد می‌کردند که در نوع خود بی نظیر بود.

وی گفت: به طور معمول عمل پیوند عضو اگر به مرحله عفونت برسد باید ظرف ۷۲ ساعت بعد از جراحی علائم خود شامل کثیف شدن یا عفونی شدن محل عمل نشان دهد که خوشبختانه این علائم در بیمار دیده نشد و عمل کاملا موفقیت آمیز بود.

دکتر لیاقت خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌هایی که صورت گرفت متوجه شدیم چنین عملی برای یک نوزاد ۱۳ ماهه تاکنون صورت نگرفته بوده و این جراحی در نوع خود بی‌نظیر بوده است.

این فوق تخصص جراحی در پایان به شیوه صحیح نگهداری دست یا عضو قطع شده در یخ اشاره کرد و گفت: دست قطع شده به هیچ عنوان نباید با آب یا یخ تماس مستقیم داشته باشد و باید داخل یک پارچه تمیز قرار داده و در داخل یخ نگهداری شود.

 

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.
کد خبر 61912

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha