کد خبر 61923
۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
علت مردودی اتوبوس ها در معاینه فنی

پرشین خودرو: مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: بیشترین علت مردودی اتوبوس‌ها از تست‌های معاینه فنی نقص در سیستم ترمز است.

به گزارش «پرشین خودرو»، پیمان سنندجی صبح امروز در مراسم انجام تست معاینه فنی از اتوبوس‌های پایتخت با بیان اینکه ترمز بیشترین دلیل مردودی اتوبوس‌های مسافربری شرکت واحد اتوبوسرانی است، گفت: 18 درصد علت مردودی اتوبوس‌ها به دلیل نقص بر سیستم ترمز است.

وی با بیان اینکه مشکل در لاستیک 15 درصد، چراغ ترمز 13 درصد، چراغ جلو 12 درصد، شکستگی شیشه 10 درصد، مشکل در جلوبندی و فرمان 3 درصد و دودزا بودن 4 درصد از علل مردودی اتوبوس‌ها در شهر تهران را تشکیل می‌دهند، گفت: عمدتا شهروندان از دودزا بودن اتوبوس‌های پایتخت گلایه دارند اما باید بگویم که اتوبوس باید الزاما هر 6 ماه یک بار نسبت به انجام تست‌های معاینه فنی اقدام کند وگرنه نمی‌تواند وارد خط سرویس‌دهی شود و براساس آمارهای سیستماتیک معاینه فنی، دودزا بودن تنها علت 4 درصد مردودی‌ها است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه اتوبوس‌های تهران فرسوده هستند، تصریح کرد: اتوبوس‌های فرسوده در دو بخش دودزایی و مشکلات فنی همواره مورد توجه هستند، اما از آنجایی که بخشی از اتوبوس‌های فعال شهر تهران گازسوز هستند، در بخش دودزا بودن مشکلی ندارند و عمدتا بحث سیستم ایمنی مورد توجه قرارگرفته اما در اتوبوس‌های دیزلی هر دو مورد یعنی دودزا بودن و نقص در سیستم ایمنی مورد توجه است.

سنندجی با بیان اینکه در سیستم‌های دیزلی علاوه بر رفع نواقص در دودزا بودن، مجبور به نصب فیلتر دوده هستیم، گفت: هر اتوبوس هر 6 ماه یک بار باید نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کند درغیراینصورت نمی‌تواند به دلیل سیستمی بودن نظام کنترل وارد خط سرویس‌دهی شود.

وی افزود: همچنین ما نسبت به نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌ها اقدام کرده‌ایم؛ اما از آنجایی که تکنولوژی نصب این فیلترها را نداریم تنها به نصب 50 فیلتر بر روی 50 اتوبوس دیزلی اقدام کرده و امیدواریم تا پایان سال این آهنگ تندتر شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه 5000 دستگاه اتوبوس از ابتدای سال جاری تاکنون به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند که از این میان 1500 دستگاه مردود شده‌اند، گفت: البته سعی کردیم که در کنار مراکز مخصوص معاینه اتوبوس‌ها یک تعمیرگاه ایجاد کنیم که بلافاصله نسبت به رفع عیوب و نواقص اقدام کرده و مجددا این اتوبوس‌ها پس از رفع عیوب نسبت به اخذ معاینه فنی و بازگشت مجدد به خط اقدام کنند.

سنندجی افزود: برای تشویق رانندگان اتوبوس برای اخذ معاینه فنی تشویق‌های مالی در نظر گرفتیم به گونه‌ای که از 35 هزار تومان مبلغ مصوب معاینه فنی، رانندگان تنها 8000 تومان پرداخت می‌کنند و مابقی توسط شرکت واحد اتوبوسرانی پرداخت می‌شود.

وی اظهار کرد: میانگین سنی اتوبوس‌ها براساس بخشنامه هیات وزیران 8 سال اعلام شده اما در شهر تهران به دلیل آنکه 50 درصد اتوبوس‌ها عمر بیشتر از 8 سال دارند، میانگین سن اتوبوس‌ها 12 سال اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه شهر تهران به 8000 اتوبوس دیگر احتیاج دارد که میانگین سنی به 8 سال برسد و سرفاصله اتوبوس‌ها به 4 دقیقه برسد،گفت: در حال حاضر میانگین سرفاصله اتوبوس‌ها در دنیا 4 دقیقه است؛ اما در ایران میانگین 5 دقیقه تخمین زده شده است که امیدواریم تا پایان سال 500 دستگاه اتوبوس دیگر به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود که با این اضافه شدن، علاوه بر نوسازی ناوگان به کاهش سرفاصله‌ها نیز کمک می‌شود.

سنندجی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر تنوع گسترده اتوبوس‌ها در شهر تهران گفت: تنوع در اتوبوس‌ها می‌تواند موجب ایجاد رقابت میان شرکت‌ها برای ورود تکنولوژی شود.

 

 

 

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.
کد خبر 61923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha