کد خبر 64593
۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵

پرشین خودرو: در سال 2016 هم دانشمندان بیکار نشستند و توانستند به دستاوردهای مهم در عرصه های مختلف برسند.

به گزارش«پرشین خودور»، علم در سال ۲۰۱۶ موفق به اکتشافات بزرگی شده است.

قهوه سرطان‌زا نیست

سرانجام بعد از ۵۰۰ سال بحث و گفت‌وگو، قهوه موفق به دریافت گواهینامه سلامت شد. در ماه ژوئن سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که هشدار در ارتباط با سرطان زا بودن قهوه را برداشته است.

با این وجود این سازمان می گوید که نوشیدنی های داغ- بالای ۶۵ درجه- می‌توانند سرطان زا باشند.

درمان سرطان با ویرایش ژن‌ها

کشف بخشی از DNA باکتری مربوط به سال ۲۰۱۴ است. این بخش کوتاه در هنگام حمله ویروس، پروتئینی به نام «کاس۹» ترشح می‌کند که مانند قیچی عمل کرده، تکه‌ای از DNA ویروس را می‌برد و به ژن خود پیوند می‌زند تا در آینده بتواند دشمن را بشناسد.

شناخت نحوه انتقال این قیچی‌ها به این معنی است که ویرایش ژن‌ها امکان‌پذیر است و می‌تواند در درمان سرطان خون بسیار موثر باشد.

در ماه نوامبر ۲۰۱۶ تیم محققان چینی با استفاده از این قیچی‌ها تغییراتی در یک سلول دادند و برای درمان سرطان ریه به بیماری تزریق کردند. هنوز نتایج این تحقیق منتشر نشده است. موسسه پارکر در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا نیز از همین روش برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کند که قرار است به زودی روی انسان آزمایش شود.

اینشتین باهوش بود

ما راه جدیدی برای کیهان شناسی پیدا کرده‌ایم. البته کاملا هم جدید نیست زیرا اینشتین ۱۰۰ سال پیش آن را پیدا کرده بود، اما در سال ۲۰۱۶ ابزاری ساخته شد که عملا می‌تواند امواج گرانشی را شناسایی کند.

تیم تحقیقاتی در دانشگاه مک مستر، در شهر همیلتون کانادا بخاطر ساخت این ابزار جایزه نوبل را برای خود تضمین کرده است.

جابه‌جایی سر میمون

عمل جابه‌جایی سر هنوز در محدوده تئوری قرار دارد، اگرچه که جراح سرجیو کاناورو قول داده که سال آینده به والری اسپیریدونف قطع نخاع شده یک بدن جدید بدهد.

اما آیا این کار ممکن است؟ شاید، زیرا در ماه ژانویه یک تیم جراحی در کره جنوبی ویدیویی را منتشر کرد که یک موش را نشان می‌داد که چند هفته بعد از این عمل توانست عضلات خود را تکان بدهد.

اما یک چیز جالب‌تر این‌که در دانشگاه اوهایو در آمریکا محققان توانستند مغزی را به یک مرد فلج پیوند بزنند و او بعد از عمل موفق به نواختن گیتار شد.

مغزها

از جابه‌جایی سر گفتیم، یک گروه از محققان توانستند مغز یک خرگوش را منجمد کنند و سالم نگهدارند.

رابرت مکینتایر، فارغ التحصیل دانشگاه ام.آی.تی، رئیس این تیم، توانست نورون‌های مغز یک خرگوش را با مواد شیمیایی بیحرکت کرده و سپس مغز را منجمد کند.

بررسی های انجام شده بوسیله میکروسکوپ‌های الکترونی نشان داد که مغز در طول این آزمایش به خوبی حفظ شده است. این تحقیق به بیماران مغزی با پول زیاد وعده یک زندگی دوباره را می‌دهد.

امکان وجود حیات در مریخ

سرانجام ما نشانه‌هایی از حیات در مریخ پیدا کردیم. ابتدا در سال ۲۰۰۸ خودروی ارسالی ناسا به مریخ ماده معدنی شبیه کلم در یکی از دره‌های مریخ یافت.

در ماه دسامبر سال گذشته تعدادی فضانورد در یکی از صحراهای کشور شیلی متوجه شدند که احتمالا این کلم‌ها از تجمع میکرب‌ها بوجود آمده باشند.

و در سپتامبر سال جاری، یک تیم دیگر متوجه شدند که دریاچه‌های آب مایع مریخ بیش از آنچه که فکر می‌کردند عمر داشته است. این بدان معنی است که آن میکرب‌ها زمانی در حدود ۷۰۰ میلیون سال برای ادامه حیات در محیط گرم و مرطوب مریخ داشتند.

اکسیژن هم در مریخ کشف شده، و به همین دلیل «الون ماسک»، سرمایه‌دار معروف آفریقای جنوبی، برنامه‌ای برای اعزام انسان به مریخ تا سال ۲۰۱۸ دارد.

ممکن است به زودی به مریخ برسیم

در سال ۱۹۹۹ یک مخترع بریتانیایی موتوری را طراحی کرد که فشار عکس‌العملی ندارد. هیچ دانشمند فیزیک به این طرح علاقه‌ای نشان نداد، زیرا در صورت ساخت آن قانون سوم نیوتن، «هرعملی، عکس‌العملی دارد مساوی و معکوس خودش»، نقض می‌شد.

اما قضیه اینجاست که اگر بشود چنین موتوری را ساخت، می‌توان در ظرف چند ساعت به مریخ رسید، راهی که در شرایط حاضر سال‌ها طول می‌کشد.

خبر مهم این است که در ماه نوامبر لابراتوار ایگلورک وابسته به ناسا، این موتور را تست کرد و نتایج این تست به تایید موسسه استاندارد فضایی آمریکا رسید.

ربات‌ها ما را دیوانه کردند

در ماه مارس، ربات آلفاگو ساخت شرکت گوگل توانست لی سیدال، قهرمان جهانی بازی «گوگیم» را ۴ به ۱ شکست دهد.

شرکت «دیپ مایند» گوگل، سازنده ربات آلفاگو، می‌گوید که این ربات قادر است شبکه برق بریتانیا را بگرداند.

یک شرکت دیگر گوگل ربات «اطلس» را ساخته که قادر است در برف حرکت کرده و هیچ انسانی نمی‌تواند او را زمین بزند.

خانه‌هایی از دی اکسید کربن

دانشمندان کشور ایسلند راهی برای مهار دی اکسید کربن، عامل گرمایش زمین، یافته‌اند. آن‌ها این گاز را به صخره‌های آتش فشانی تزریق می‌کنند و نتیجه آن چیز حیرت‌آوری می‌شود.

نتیجه این آزمایش ساخت سنگ آهگ است که دی اکسید کربن را در خود حبس می‌کند. این همان فرایند ساخت سنگ آهک در طبیعت است، اما این فرایند بطور طبیعی صدها هزار سال طول می‌کشد.

تیم تحقیقاتی از دانشگاه‌های کلمبیا، آیسلند و تولوز و موسسه انرژی ریکیاویک این فرایند را در ۲ سال انجام داده‌اند. از این پس شما می‌توانید خانه خود را با این سنگ بسازید.

اولین کشته خودروهای بدون راننده

سال ۲۰۱۶ سال خودروهای بدون راننده بود. تمام شرکت‌های سازنده خودرو یا این مدل را ساختند و یا وعده ساخت آن را تا سال ۲۰۲۱ دادند.

متاسفانه شرکت پیشتاز «تسلا» اولین حادثه مرگبار این خودروها را در سال ۲۰۱۶ تجربه کرد.

آسمان پیچیده‌تر است

بعد از آن‌که دانشمندان وجود نهمین سیاره منظومه شمسی را تایید کردند، همگی در شگفتی فرو رفتند. این سیاره در جایی در منظومه شمسی پنهان شده است.

«سیاره ایکس»، در صورتی که وجود داشته باشد، ۲ تا ۱۵ برابر زمین است و هر چرخش آن به دور خورشید ۱۵ هزار سال طول می‌کشد. این سیاره ۲۴۰ میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد.

جدول ما بزرگ‌تر شده است

و سرانجام در این سال ۴ عنصر جدید به جدول مندلیف اضافه شده است، Nh، Mc، Ts و Og.

 

 

 

منبع: جام جم

کد خبر 64593

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha