بازار خودروهای وارداتی در التهاب

پرشین خودرو: دست‌اندازهای حوزه واردات خودرو در ماه‌های منتهی به پایان سال بیشتر از قبل شده است.

به گزارش پرشین خودرو، دست‌انداز‌هایی که حالا تمام واردکنندگان و بخش خصوصی متفق‌القول معتقدند موجب سنگ‌اندازی در این بخش شده است.
بازار خودروهای وارداتی در سال‌های گذشته دستخوش اتفاقات زیادی بوده و کوچک‌ترین تصمیم در این بخش یا سایر بخش‌های مرتبط، بر این بازار تاثیر زیادی گذاشته است.

در کنار نوسان نرخ ارز، سیاست‌گذاری‌ها در این بخش نیز تاثیر زیادی بر بازار می‌گذارد.

از دیگر سو، به‌دنبال تحولات صورت‌گرفته در مقررات واردات خودرو به کشور، هیات‌وزیران هفته گذشته با ممنوعیت ورود خودروهایی که زمان ساخت آنها بیش از یک‌سال باشد، موافقت کرد.

در همین زمینه، اعضای انجمن واردکنندگان نامه‌ای به نهادهای ذی‌ربط نوشته‌اند و تقاضا کرده‌اند تا به این بخش توجه دقیقی شود.

از دیگر سو، روز گذشته یدالله صادقی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی مبنی بر این که توقف ثبت‌سفارش برخی خودروهای وارداتی منجر به التهاب در بازار خودروهای وارداتی در پایان سال می‌شود، گفت: «در حال حاضر بازار خودروهای خارجی با ثبات است و هیچ التهابی در این بازار وجود ندارد.» این در حالی است که رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از غیرفعال بودن واردکنندگانی که فعالیت آنها از سوی وزارت صنعت متوقف شده است، خبر داد و گفت:«عدم ثبات در سیاستگذاری‌ها، بازار خودروهای وارداتی را ملتهب می‌کند.»

کارشناسان درباره اتفاقات رخ‌داده برای واردکنندگان می‌گویند:


حمید گرمابی عضو صنایع مجلس دهم
مجلس 2هفته دیگر به بحث واردکنندگان ورود می‌کند
کمیسیون صنایع مجلس هنوز درباره نامه‌ای که اعضای انجمن واردکنندگان به مجلس نوشته‌اند، ورود نکرده است و دو هفته دیگر هم‌زمان با تشکیل مجدد مجلس به این بحث ورود می‌کند.

به‌طور کلی موافق هستیم بازار رقابتی باشد، اگر چه حمایت از صنایع داخلی مورد نیاز است و باید به آن پای‌بند باشیم اما این کار نباید به‌شکلی باشد که بازار را فقط انحصارا در اختیار خودروساز داخلی قرار دهیم. در هر صورت خریدار باید امکان انتخاب داشته باشد و این امکان به این صورت فراهم خواهد شد که واردات به صورت کنترل‌شده وجود داشته باشد. اما این که مشکلاتی ایجاد کنیم تا مانع واردات باشد، موافق آن نیستیم. زیرا بعد از آن باید شاهد انحصار و نبود رقابت در بازار خودرو به‌خصوص خودروهای وارداتی باشیم.


فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو
ایجاد التهاب در بازار خودروی وارداتی کذب نیست
اتفاقی که در حال حاضر رخ داده است، نمایندگی‌های رسمی‌ که ارتباط مستقیم دارند، فعال هستند و شرکت‌هایی که نمایندگی‌شان به‌صورت غیرمستقیم بود، به آنها حتی فرصت داده شد تا مدارک‌شان را تا پایان سال ارائه کنند و تا زمانی که قراردادشان را تبدیل به مستقیم نکنند و اسناد و مدارک را نیاورند، حق ادامه فعالیت ندارند و علاوه‌بر آن واردات توسط اشخاص غیرنماینده را هم لغو کرده‌اند.

با توجه به این که سهم 51درصدی واردات در 9 ماهه اول امسال مربوط به واردکنندگان غیرنمایندگی بوده است، حذف آنها در بازار علاوه بر این که منجر به کاهش عرضه به میزان 51 درصد حداقل براساس آمار 9 ماهه اول خواهد شد، در دو ماه انتهایی سال که ماه‌های پیش‌رو هستند و میزان تقاضا در بازار خودرو افزایش پیدا می‌کند، باعث بروز تنش در بازار خودروهای وارداتی و طبیعتا ایجاد بازار سیاه خواهد شد.


امرالله امینی، عضو دانشگاه علامه طباطبایی
ایجاد انحصار در بازار وارداتی‌ها
تصمیم اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت در حذف شرکت‌های متفرقه و نمایندگی‌های غیرمستقیم خودروسازان خارجی از فرایند واردات خودرو، چند پیامد منفی و تنها یک پیامد مثبت دارد. مهم‌ترین پیامد منفی این اقدام، انحصاری شدن واردات و بازار خودروهای وارداتی است، وقتی واردات خودرو تنها به نمایندگی‌های رسمی و مستقیم خودروسازان خارجی محدود می‌شود خواه‌ناخواه واردات خودرو به انحصار چند شرکت خاص در می‌آید.

در این شرایط واردکنندگان متفرقه‌ای که گاهی خودروها را با قیمت پایین‌تری عرضه می‌کردند، از این بازار حذف می‌شوند و مصرف‌کنندگان مجبور به خرید از چند شرکت خاص هستند. گزارش پرشین خودرو می افزاید:منحصر شدن عرضه خودروهای وارداتی به چند شرکت خاص، زمینه را برای سودجویی و افزایش قیمت این محصولات از سوی این شرکت‌ها فراهم می‌کند و البته تجربه‌های گذشته نیز نشان داده است شرکت‌های اصلی و بزرگ واردکننده خودرو الزامی به رعایت حقوق مصرف‌کنندگان ندارند.

تنها نکته مثبت تصمیم اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت در محدود شدن واردات خودرو، شفاف شدن وضعیت خدمات پس از فروش این محصولات است، بنابراین این وزارتخانه باید تدابیری بیندیشد که از یک سو واردات خودرو انحصاری نشود و از سوی دیگر واردکنندگان متفرقه نیز ملزم به ارائه خدمات پس از فروش مناسب به خودروهای وارداتی خود باشند.

روزنامه دنیای خودرو

کد خبر 66335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha