برخی به آرامش در حوزه واردات خودرو علاقه‌مند نیستند

پرشین خودرو: در روزهای اخیر بحث‌های بسیاری بر سر حوزه واردات خودرو انجام شده است؛ بحث‌هایی که در دو ماه مانده به پایان سال کارشناسان معتقدند التهاب را به بازار این خودروها سرازیر کرد.

به گزارش پرشین خودرو، از آن مهم‌تر صحبت‌های اخیر معاون وزیر صنعت بود. یک مقام مسئول در وزارت صنعت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش تقاضا برای خرید خودرو، دستورالعمل وزارت صنعت در زمینه محدودیت واردات خودرو موجب افزایش قیمت نمی‌شود؟ تاکید کرد: «پیش‌بینی ما این است که این موضوع، رقابت بین برندها را افزایش می‌دهد و شرایط را رقابتی تر می‌کند.»

یدالله صادقی سرپرست معاونت اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، بر تاثیر اقدام اخیر وزارت «صمت» مبنی بر توقف ثبت سفارش برخی خودروهای وارداتی با توجه به در پیش بودن سال جدید و افزایش تقاضا و التهاب متاثر از این موضوع و همچنین ضایع شدن حق مصرف‌کننده گفت: «در حال حاضر بازار خودروهای خارجی باثبات است و هیچ التهابی در این بازار وجود ندارد.»
از سوی دیگر کوروش مرشد سلوک نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو درباره گفته‌های معاون وزیر صنعت در مورد نبود التهاب در بازار خودروهای وارداتی به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «مگر می‌شود التهاب به‌وجود نیامده باشد! قطعا در حاشیه بازار یک‌سری اتفاقات و مسائل، متاثر از این تصمیم خواهد بود.
دوستان براساس برخی مفروضات این تصمیمات را گرفته‌اند و اهدافی پشت قضیه است. اگر هدف‌شان کنترل بازار بوده است به هرحال با این روش میسر نیست‌.
اگر هدف‌شان عدم خروج ارز بوده باز هم با چنین روش‌هایی میسر نیست. به هرحال تصمیمات گرفته شده اشتباه است. ما به نمایندگی از انجمن اعتقادمان این است که قطعا مسیری که می‌روند بازار را در حاشیه یکسری مسائل و بحران‌ها خواهد برد.»


سرنوشت نامه ارسالی به مراجع ذی‌ربط توسط واردکنندگان
نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو درباره سرنوشت نامه‌ای که اعضای انجمن واردکنندگان به مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر صنعت نوشتند و اینکه به چه مرحله‌ای رسیده است نیز گفت: «ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که این چارچوب اصولی را که تا به حال شکل گرفته است،‌ حفظ کنیم ولی متاسفانه به نظر می‌رسد برخی دوستان علاقه‌ ندارند که آرامش در حوزه واردات خودرو برقرار باشد. هر‌چند وقت یک بار طی یک دستورالعمل، بخشنامه و یک موضوع جدید بحرانی برای حوزه واردات خودرو ایجاد می‌کنند.»

اقداماتی برای خروج نرخ ارز
از دیگر سو، سوالی که وجود دارد این است، چرا با توجه به تاکید رئیس جمهور بر توجه به بخش خصوصی باز هم این بخش دچار مشکل شده است؟
مرشد سلوک در این باره می‌گوید: «‌با توجه به مفاد نامه آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، ایشان می‌خواهند خروج ارز را کنترل کنند و به‌واسطه خروج ارز، نرخ ارز تا حدودی تحت کنترل دولت درآید و مقداری کاهش بیابد. به‌ همین واسطه بخشنامه‌ای عمومی صادر کردند و کالاهای سرمایه‌ای را خطاب قرار دادند و بحث‌شان فقط مربوط به خودرو نیست.

به احتمال زیاد پیش‌فرض این موضوع عدم خروج ارز است اما بخش خودرو به طور قطع تاثیر چندانی در نرخ ارز نخواهد گذاشت و اگر هم احیانا نمایندگی‌های شخصی از بازار واردات خودرو حذف شوند، به هرحال آنها مسیرهای دیگری را پیدا می‌کنند تا به‌واسطه آن تقاضای جامعه را پوشش دهند. به هرحال تقاضا برای خودروهای وارداتی وجود دارد، حالا چه از طریق برند رسمی باشند یا از طریق واردکننده‌های غیرنماینده.»


در حالی گفته می‌شود بنا به سیاست‌های جدید وزارت صنعت در دوران پساتحریم تنها شرکت‌های نمایندگی مستقیم اجازه فعالیت در ایران را دارند که منتقدان سیاست‌های وزارت صنعت تاکید دارند، نه‌تنها برخی شرکت‌های خارجی نام این شرکت‌ها را در سایت خود اعلام نکرده‌اند، بلکه آنها اعطای نمایندگی به ایران را تکذیب می‌کنند، اما وزارت صنعت به این شرکت‌ها مجوز فعالیت داده است.

با وجود این، یدالله صادقی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص اینکه برخی نمایندگی‌های موجود در ایران در سایت اصلی برند به ثبت نرسیده، گفته است ملاک ما این نیست که یک شرکت باید در سایت برند اصلی ثبت شده باشد؛ بلکه ما مستنداتی را از نمایندگی‌ها دریافت می‌کنیم که به تایید شرکت اصلی و نمایندگان اتاق بازرگانی در مبدا رسیده باشد. با وجود اظهارنظر یدالله صادقی در این زمینه، اما برخی کارشناسان تاکید وزارت صنعت بر ارائه مستندات را موجب شکل‌گیری انتخاب‌های سلیقه‌ای می‌دانند.

روزنامه دنیای خودرو

کد خبر 66412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha