کد خبر 68507
۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲

پرشین خودرو: نتایج پژوهش ها نشان می دهند که هورمون ملاتونین اهمیت زیادی برای بدن دارد. اگر از مشکل بی‌خوابی رنج می برید ممکن است که با کمبود ملاتونین مواجه باشید. بنابراین لازم است به فکر افزایش این هورمون از طریق مواد غذایی و توصیه های دیگر باشید.

 

به گزار«پرشین خودرو»،  ملاتونین هورمون خواب است که شب‌ها و توسط سروتونین که خود نیز حاصل سنتز تریپتوفان است تولید می شود. اوج ترشح این هورمون ساعت 5 صبح است. ملاتونین وظیفه تنظیم ریتم های بیولوژیکی بدن و همچنین ترشح چندین هورمون مانند هورمون های پاراکرین و آندوکرین را بر عهده دارد. این هورمون همچنین یک آنتی اکسیدان است و در سم زدایی از بدن شرکت دارد. علاوه بر این، ملاتونین در حفاظت از DNA و تقویت دستگاه ایمنی بدن نیز نقش دارد. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که این هورمون اهمیت زیادی برای بدن دارد. اگر از مشکل بی‌خوابی رنج می برید ممکن است که با کمبود ملاتونین مواجه باشید. بنابراین لازم است به فکر افزایش این هورمون از طریق مواد غذایی و توصیه های دیگر باشید.

آناناس
 
آناناس حاوی تریپتوفان است و به همین دلیل به تولید سروتونین کمک می کند. سروتونین یک ناقل عصبی است که وظیفه انتقال سیگنال های عصبی به سمت سلول‌های عصبی را بر عهده دارد. این هورمون با خوش خلقی و حال خوش در ارتباط است و میزان کم آن در تولید ملاتونین و آرامش بدن اختلال ایجاد می کند. آناناس همچنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی، فیبرها و ترکیبات آنتی اکسیدانی است که تأثیر زیادی در سلامت و مقابله با رادیکال های آزاد دارند.
 
از دیگر مواد غذایی حاوی ملاتونین می توان به ذرت؛ گوجه فرنگی، سیب زمینی، برنج، جو، انگور و گیلاس اشاره کرد. می توانید این مواد غذایی را حدود 3 ساعت قبل از خواب مصرف کنید تا ترشح ملاتونین را تحریک کنند

موز
 
موز خاصیت آرامبخشی دارد و به طور طبیعی مغز را آرام می کند. این میوه همچنین برای استراحت و آرامش عضلات بعد از یک روز کاری و ورزشی طولانی مؤثر است. میزان بالای تریپتوفان موجود در این میوه باعث تحریک ترشح ملاتونین و کمک به خوابی آرامبخش می شود. می‌توانید این میوه را به صورت کامل یا در ترکیب اسموتی استفاده کنید.

جوی دو سر
 
جوی دو سر جزو غلات کامل تلقی می شود و یکی از بهترین ها برای بهبود کیفیت خواب است. این ماده غذایی نه تنها به راحتی هضم می شود بلکه به کنترل اضطراب و همچنین بهبود عملکرد دستگاه عصبی کمک می کند. در این صورت نیز به آرامش لازم قبل از خواب و تجربه خوابی راحت می رسید. مصرف آن برای صبح توصیه می شود اما می توانید از آن در وعده شام نیز استفاده کنید.

مارچوبه
 
مارچوبه سرشار از اسیدفولیک و ویتامین C است. این ویتامین ها به جذب راحت تریپتوفان کمک می کند که اسیدآمینه لازم برای خوابی راحت محسوب می شود. مارچوبه می تواند باعث افزایش سوخت و ساز چربی های بدن شده و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود دهد.

مغزها
 
خشکبار حاوی میزان زیادی ملاتونین است. مصرف مقداری از این میوه های خشک قبل از خواب باعث بهبود کیفیت خواب می شود. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آجیل ها برای سلامتی دستگاه قلب و عروق و دیگر عملکردهای دستگاه های مهم بدن لازم و ضروری هستند. با این حال باید توجه داشته باشید که در مصرف این مواد غذایی دچار افراط نشوید. چون پرکالری هستند و زیاده روی در مصرف آنها باعث بروز مشکلاتی مانند چاقی می شود.
 
جوی دو سر جزو غلات کامل تلقی می شود و یکی از بهترین ها برای بهبود کیفیت خواب است. این ماده غذایی نه تنها به راحتی هضم می شود بلکه به کنترل اضطراب و همچنین بهبود عملکرد دستگاه عصبی کمک می کند. در این صورت نیز به آرامش لازم قبل از خواب و تجربه خوابی راحت می رسید

 پیاز
پیاز یکی از مواد غذایی سالم و مورد نیاز برای هر رژیمی محسوب می شود. پیاز سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای آمینه ضروری بدن هستند. این ماده غذایی، ادرارآور و تصفیه کننده است و دفع مواد زائد بدن را تحریک می کند. یادتان باشد که پیاز نیز حاوی ملاتونین است و باعث ایجاد آرامش بدن می شود. در نتیجه کیفیت خواب را بهبود می دهد.

دانه ها
 
دانه و تخمه های خشک شده از برخی میوه ها و سبزیجات سرشار از ملاتونین و ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که بدن را تقویت کرده و آرامش آن را افزایش می دهند. برای این منظور به سراغ دانه کنجد و تخم کتان بروید. چون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارند. از بین دانه ها و تخمه های دیگر نیز می توانید به تخمه کدو، تخمه هندوانه، تخمه شربتی، هسته انگور و غیره اعتماد کنید.
 
زنجبیل
 
زنجبیل شهرت زیادی در سرتاسر جهان دارد چون یک ماده ضدالتهاب و یک مسکن طبیعی و قوی است. مصرف دمنوش زنجبیل باعث تسکین دردها و علائم مربوط به وجود التهاب در بدن می شود. باید بدانید که زنجبیل همچنین حاوی ملاتونین است و بنابراین برای داشتن خوابی راحت و آرامبخش مناسب است.

دیگر مواد غذایی حاوی ملاتونین
 
از دیگر مواد غذایی حاوی ملاتونین می توان به ذرت؛ گوجه فرنگی، سیب زمینی، برنج، جو، انگور و گیلاس اشاره کرد. می توانید این مواد غذایی را حدود 3 ساعت قبل از خواب مصرف کنید تا ترشح ملاتونین را تحریک کنند. یادتان باشد که ویتامین B موجود در گوشت قرمز، ماهی و محصولات لبنی و غیره و همچنین سروتونین موجود در بوقلمون، جگر، بادمجان و غلات کامل نیز به ترشح این هورمون کمک می کنند.
 
چند توصیه کلی
 
برای افزایش ملاتونین بدن و تجربه خواب راحت لازم است که در تاریکی بخوابید. بهتر است چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب نیز نور منزل را کم کنید. یادتان باشد اگر صبح و بعد از ظهر در معرض نور خورشید نباشید در تولید ملاتونین اختلال ایجاد می شود. در این صورت نیز در بین روز احساس خستگی زیادی می کنید و میزان ملاتونین بدنتان در شب افت می کند. توصیه می شود که در طول روز فعال تر باشید، تا حد امکان صبح زود از خواب بیدار شوید و در طول روز در معرض نور آفتاب باشید.

 

 

 

 

منبع: تبیان

کد خبر 68507

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha