انتقاد محیط زیست از بدعهدی شهرداری تهران در مورد سه شنبه بدون خودرو

پرشین خودرو: مدیر کل مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح آخرین دستاوردهای «پویش سه شنبه های بدون خودرو» و انتقاد از عملکرد شهرداری در حمایت از این پویش، از برگزاری جشنواره شهر سبز خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو، محمد درویش  با اشاره به پیوستن شهرهای جدید به پویش سه شنبه های بدون خودرو با تاکید بر اینکه در استان خوزستان این جنبش در حال شکل گیری است، اظهار کرد: از خوزستان شهرهای بوشهر، آبادان و بهبان به این پویش ملحق شده اند. تاکنون بهترین عملکرد در حمایت از پویش را در شهرهای اصفهان می بینیم، شهر یزد نیز به خوبی در حال فعال شدن است و تعداد زیادی از شهروندان و مدیران از این پویش حمایت می کنند. تبریز هم پیشرفت خوبی داشته و در زمینه ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه سواری اقدامات خوبی در این شهر در حال انجام است.

وی با بیان اینکه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی کارهای جالبی در زمینه تبلیغ سه شنبه های بدون خودرو انجام می دهند، گفت: اتحادیه ناشرین کتاب تصمیم گرفتند روی سربرگ های خود نقش سه شنبه های بدون خودرو را درج کنند، همچنین پوسترهایی برای شعبات خود در سراسر کشور فرستاده اند تا همه کتابفروشی ها پویش سه شنبه های بدون خورو را به مشتریان خود تبلیغ کنند.

تشویق های مالی شرکت ها برای تشویق کارکنان

مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه شرکت برق اراک تصمیم گرفته پرسنل خود را تشویق به استفاده از دوچرخه کند، افزود: اگر کارکنان شرکت، هر روزی قبل از ساعت 7:30 با دوچرخه وارد شرکت شوند، 4000 تومان نقد دریافت می کنند، بیمارستان قدس نیز پیش از این اقدامی مشابه انجام داده بود. کارگزاری مفید در تهران نیز به کارکنانی که در روزهای سه شنبه پارکینگ خودرویشان خالیست و از آوردن خودرو اجتناب کرده اند، به صورت نقدی از آنها قدردانی کند.

درویش با بیان اینکه سازمان بازیافت انرژی اتمی نیز چنین اقدامی انجام داده و کارمندانی که روزهای سه شنبه از خودروی شخصی استفاده نمی کنند را شناسایی کرده و مورد حمایت قرار می دهد، گفت: شرکت تجارت الکترونیک بانک پارسیان نیز تصمیم گرفته در تمام پوزهایی که در سراسر کشور دارد که حدود یک میلیون و 200 هزار پوز می شود نقش "سه شنبه های بدون خودرو" را روی قرعه کشی های خود درج کند این پوزها را مردم نگه می دارند چون ممکن است برنده بشوند بدین ترتیب نقش پویش به طور ماندگار باقی می ماند.

وی با تاکید بر اینکه این مجموعه دستاوردهای "پویش سه شنبه‌های بدون خودرو" طی چند هفته اخیر است، تصریح کرد: تلاش هایی هم می شود تا سیستم تولید دوچرخه های برقی از شتاب بیشتری برخوردار باشد. بانک شهر تاکنون موافقت اصولی خود در مورد حمایت از خریداران دوچرخه های برقی را اعلام کرده ولی هنوز قطعی نشده است و این موضوع در شرف نهایی شدن است.

در حمایت "سه شنبه های بدون خودرو"؛ مردم اراک یک گام جلوتر از مسئولان این شهر

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در مورد نحوه عملکرد شهرداری اراک در حمایت از این پویش، با اشاره به اینکه شهرداری اراک باید خیلی فعالانه تر نسبت به پویش سه شنبه های بدون خودرو عمل کند و عملکرد بهتری داشته باشد، گفت: شهرداری اراک حدود 15 تا 20 کیلومتر مسیر ایمن دوچرخه سواری را ایجاد کرده است اما به طور کلی مردم اراک یک گام جلوتر از مسئولان اراکی هستند و حضور تعداد زیاد دوچرخه سوار در شهر اراک شاهدی بر این مدعاست.

درویش در ادامه با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران، اظهار کرد: انتظارات زیادی از شهرداری تهران در حمایت از پویش داریم ولی متاسفانه تاکنون نتوانسته به خوبی به انتظارات پاسخ دهد. آخرین اقدام مثبت آنها این بوده که بنرها و بیلبوردهایی را با مضمون "دوچرخه و آسمان" را در سطح شهر تهران منتشر کرد. شهرداری قول داده بود در منطقه 12 تهران مسیرهای ایمن دوچرخه سواری را راه اندازی کند ولی اجرایی نشد. همچنین قرار بود مسیر دوچرخه سواری در منطقه 8 مرمت شود که این اتفاق نیز نیفتاد.

مدیر کل مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با ستایش از عملکرد وزارت راه و شهرسازی از ابتکار عمل این وزارتخانه در راستای تشویق کارکنان برای استفاده از دوچرخه خبر داد و تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی کارهای خوبی انجام داده است، کمیته حمل و نقل پایدار با تاکید بر توسعه حمل و نقل محور در این وزارتخانه تشکیل شده و سعی دارد مردم را تشویق کند که کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند، این کمیته با قوت در حال فعالیت است. یکی از راهکارهای این کمیته تقویت زیر ساخت های دوچرخه سواری است. در اولین گام، وزارتخانه مسیرهایی را از ایستگاه مترو مصلی به سمت وزارتخانه تعبیه می کند تا کارمندان بتوانند به راحتی با دوچرخه رفت و آمد بکنند که این حرکت قابل تقدیر است.

درویش همچنین از برگزاری جشنواره شهر سبز در خردادماه سال 96 خبر داد و گفت: در حال آماده کردن مقدمات برگزاری جشنواره شهر سبز در خرداداماه سال آینده همزمان با هفته محیط زیست هستیم. در این جشنواره شهری به عنوان شهر سبز انتخاب می شود که مسیر ایمن دوچرخه سواری و پیاده راه بیشتری ایجاد کرده و به گسترش حمل و نقل عمومی در برابر ساخت اتوبان، پل و پارکینگ های طبقاتی توجه بیشتری داشته باشد که به زودی شاخص های این جشنواره شهر سبز اعلام می شود.
 

کد خبر 68719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha