عزم تهران و مسکو برای پیش بردن کریدور شمال- جنوب

پرشین خودرو: رئیس امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه همکاری میان ایران و روسیه بر سر پروژه خط آهن بین المللی شمال- جنوب برای دو کشور و کشورهای آسیایی و اروپایی مفید است،‌گفت:دو کشور در حال بررسی توسعه بزرگ‌ترین لنگرگاه در بندر شهید رجایی هستند.

به گزارش  پرشین خودرو،  عباس نظری، رئیس امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به اسپوتنیک گفت: همکاری میان ایران و روسیه بر سر یک پروژه خط آهن بین المللی نه تنها برای دو کشور بلکه برای کشورهای آسیایی و اروپایی نیز مفید و سودآور است.

وی افزود: «روسیه یک قدرت برجسته در بخش راه آهن به شمار می رود؛ این کشور شبکه ریلی گسترده ای دارد که 85 درصد محموله هایی که در این کشور جابجا می شود، برعهده این شبکه است. بخش مهم همکاری ما و روسیه در مورد کریدور ترانزیتی شمال- جنوب مورد است که همانطور که می دانید از اروپا آغاز می شود و از طریق روسیه، آذربایجان و ایران به هند می رسد. ما تلاش می کنیم تا راه آهن ایران بخش ترانزیتی اصلی این کریدور شود.»

نظری اضافه کرد طول بخش ایرانی این پروژه حدود 2 هزار کیلومتر است.

وی خاطرنشان کرد ایران و روسیه برای انتقال محموله های باری خود میان اروپا و آسیا به یکدیگر نیازمندند و تهران نیز از سطح بی سابقه ای از همکاری تکنولوژیکى و تخصصی با مسکو بهره مند می شود.

وی گفت ایران همچنین با روسیه در چندین پروژه مشارکتی مرتبط با راه آهن، نظیر تولید مشترک واگن های باری و به زودی برقی کردن 600 کیلومتر از راه آهن گرمسار- اینچه برون و پروژه های بزرگ زیرساختی دیگر همکاری می کند.

این مقام ایرانی توضیح داد: «ما و روسیه در حال بررسی توسعه بزرگ ترین لنگرگاه در ایران یعنی بندر شهید رجایی هستیم. مذاکرات مداوم تمامی جنبه های این طرح را در بر می گیرد: بندر، دسترسی راه آهن و منطقه اقتصادی ویژه. به محض حل و فصل شدن تمامی موضوعات، فرآیند توسعه با جدیت آغاز خواهد شد.»

کریدور بین المللی ترانزیتی شمال-جنوب، یک شبکه ریلی، جاده ای و خطوط کشتیرانی به طول 7200 کیلومتر است که برای تسهیل جریان محموله های باری میان هند، ایران، روسیه، آذربایجان و کشورهای اروپایی و آسیای میانه طراحی شده است.

کد خبر 80174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha