چانه‌زنی برای فرار از استاندارد خودرو

پرشین خودرو: تصویب و ابلاغ استانداردهای ۸۳ گانه جدید خودرویی و مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو مبنی بر توقف تولید خودروهای دارای یک ستاره کیفی از ابتدای سال آینده زمینه را برای بهبود کیفیت این خودروها و افزایش رضایت مشتریان فراهم می‌کند.

به گزارش پرشین خودرو، ارتقای استانداردهای اجباری خودرو با به‌روزرسانی 51استاندارد قبلی از تیر‌ماه سال 95كلید خورد و در ادامه براساس مصوبه شورای‌عالی استاندارد افزایش تعداد استانداردهای ایمنی و آلایندگی خودرو به 83 استاندارد، از مهر‌ماه سال گذشته ابلاغ و فرصت سه‌ساله برای اجرای این استانداردها تعیین شد تا استانداردهای تولید خودرو در كشورمان با استانداردهای تولید در كشورهای ژاپن، آمریكا و اتحادیه اروپا مطابقت داده شود.

اما سابقه شركت‌های خودروسازی و دست‌اندركاران بخش صنعت در اجرای استانداردهای اجباری خودرو، چانه‌زنی خودروسازان برای استمهال در اجرای این استانداردها و فراهم نبودن برخی زیرساخت‌های اجرای استانداردهای خودرویی در سایر بخش‌ها موجب شده تا اجرایی شدن آن در موعد مقرربا اما و اگرهایی مواجه شود؛ رویه‌ای كه قبلا نیز در اجرای برخی استانداردهای ایمنی مانند ترمز ضد‌قفل، كیسه هوا(ایربگ) یا استاندارد آلایندگی یورو4 اتخاذ شده است.

دبیر انجمن خودروسازان نیز از احتمال اجرای این استانداردها تا خرداد‌ماه سال 98 به جای دی 97 خبر داده و تأكید می‌كند كه اجرای این استانداردها قطعا موجب افزایش قیمت خودروهای داخلی و خداحافظی با خودروهای كمتر از 30 تا 35میلیون تومانی خواهد بود.

استاندارد‌های سختگیرانه جدید

دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با همشهری اعلام كرد، با مصوبه شورای‌عالی استاندارد، تعداد استانداردهای خودرویی از 52استاندارد ایمنی و عملكردی و 3استاندارد آلایندگی (جمعا 55استاندارد) به 83استاندارد افزایش یافته كه 4استاندارد آلایندگی و 79 استاندارد ایمنی و عملكردی را دربرمی‌گیرد.

احمد نعمت‌بخش افزود: از 79 استاندارد اجباری ایمنی و عملكردی نیز 44استاندارد نسخه جدید همان استانداردهای قبلی است كه از ابتدای دی‌ماه سال95 توسط خودروسازان اجراشده و 11استاندارد جدید نیز از ابتدای دی‌ماه سال96 اجباری و اجرا خواهد شد. ازجمله این استانداردها می‌توان به استاندارد سیستم هشدار نبستن كمربند ایمنی اشاره كرد كه خودروسازان مشكل چندانی برای اجرای آن ندارند اما 22استاندارد جدید خودرویی خیلی پیشرفته از ابتدای دی‌ماه سال 97اجباری خواهد شد و بعید است خودروهایی مانند پراید و پژو 405بتوانند این استانداردها را پاس كنند.

به‌گفته دبیر انجمن خودروسازان، سیستم ترمز پیشرفته اكنون فقط در خودروهای لكسوس وارداتی وجود دارد و سنسور و سیستم هشدار خیلی حساس نسبت به خط‌كشی خیابان‌ها ازجمله این استانداردهاست اما باید توجه كرد كه این استاندارد با توجه به خط‌كشی استاندارد خیابان‌ها در كشورهای اروپایی تعریف شده و متأسفانه زیرساخت‌های اجرای آن در خیابان‌ها و جاده‌های كشورمان وجود ندارد.

نعمت‌بخش همچنین با اشاره به الزام توقف تولید خودروهای تك‌ستاره از ابتدای سال آینده نیز گفت: این اجباری است كه براساس دستورالعمل وزارت صنعت ایجاد شده و خودروهای تولید داخل در سال آینده باید حداقل 2ستاره كیفی داشته باشند. اینكه شركت‌های خودروسازی با ارتقای محصولات خود زمینه دریافت 2ستاره كیفی در سال آینده را فراهم كنند به صرفه اقتصادی و برنامه‌های تولید آنها بستگی دارد.

احتمال اجرا از خرداد98

دبیر انجمن خودروسازان افزود: برنامه‌ریزی برای اجرای این استانداردها در خودروهای مختلف زمانبر است؛ با وجود این شرایط برای اجرای این استانداردها در برخی خودروهای تولید مشترك یا محصولات جدید خودروسازان داخلی فراهم است. با وجود این نعمت بخش تأكید كرد كه تجربه نشان داده وقتی سازمان استاندارد برای خودرو استانداردهای اجباری را تعیین و مدت زمانی را برای اجرای آن اعلام می‌كند به‌دلیل فراهم كردن شرایط اجرای این استانداردها و حجم قطعات موجودی شركت‌های خودروسازی مجددا فرصتی برای اجرای آن تعیین می‌شود كه با این روند پیش‌بینی می‌كنم استانداردهای اجباری 83گانه تولید خودروهای داخلی از خرداد‌ماه98 به‌طور كامل اجرایی شود.

خداحافظی با كمتر از30میلیونی‌ها

دبیر انجمن خودروسازان در مورد تأثیر اجرای این استانداردها بر قیمت مصرف‌كننده خودروهای داخلی اعلام كرد، اجرای استانداردهای اجباری جدید در خودروهای ساخت داخل هزینه تولید و قیمت این محصولات در بازار را افزایش خواهد داد. استانداردهای جدید برای شهروندان اروپایی با درآمد سرانه 25هزار دلاری است اما اكنون قشر عمده‌ای از مشتریان فاقد خودرو، اقشار متوسط یا پایین جامعه با درآمد سرانه حدود 5هزار دلار هستند.

با استانداردهای جدید خودرویی دیگر خودروی 20 تا 30میلیون تومانی داخلی نخواهیم داشت و حداقل قیمت این خودروها 35میلیون تومان به بالا خواهد بود. نعمت بخش تأكید كرد كه با اجرای این استانداردها، مشتریان خودرو نیز باید از طریق لیزینگ‌ها، تسهیلات بانكی یا تسهیلات پرداختی خودروسازان نسبت به خرید خودرو اقدام كنند.

نبود نگرانی برای اجرای استانداردها

معاون اجرایی شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران در مورد چالش‌های اجرای استانداردهای جدید خودرویی به خبرنگار ما گفت: گرچه اجرای استانداردهای اجباری خودرو طی 10سال گذشته به‌دلیل محدود بودن پلت‌فرم‌های تولید خودروهای جدید در داخل كشور همواره با اما و اگرهایی مواجه بوده و در نهایت با چانه‌زنی‌ها، اجرای این استانداردها با تأخیر مواجه می‌شود اما اكنون شرایط تولید خودرو در كشورمان تغییر كرده، سازمان ملی استاندارد در اجرای استانداردهای جدید خودرویی مصمم است و به تأخیر افتادن اجرای این استانداردها بعید به‌نظر می‌رسد. سعید تاجیك افزود:

شاید هنوز برخی زیرساخت‌های لازم برای اجرای استانداردهای جدید خودرویی فراهم نباشد اما باید استاندارد‌سازی‌ خودرو از جایی آغاز شود چرا كه در ایمنی راه، سه حوزه وسیله نقلیه، جاده و انسان تأثیر‌گذار هستند و سازمان استاندارد كار را با استاندارد‌سازی خودرو آغاز كرده و بقیه دستگاه‌ها‌ نیز باید خود را با استانداردها تطبیق دهند.

وی تأكید كرد، وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد به‌دنبال تغییر رویكرد شركت‌های خودروسازی در تولید خودرو هستند تا به جای تلاش خودروسازان در ارتقای كیفی خودروهای كنونی و سپری كردن استانداردها این شركت‌ها به سمت جایگزینی محصولات دارای استانداردهای روز دنیا در سبد محصولات خود بروند و با این شرایط ارتقای استانداردهای برخی خودروهای تولیدی روی پلت‌فرم‌های قدیمی تا حدودی مقدور بوده و دیگر صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

تغییر نگرش مشتریان خودرو

معاون اجرایی شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران در مورد نگرانی از تأثیر اجرای این استانداردها در قیمت تمام‌شده خودرو، گفت: قرار نیست تا به‌خاطر تولید و عرضه خودروهای ارزان‌قیمت ایمنی مردم را به خطر انداخته و سالانه 17هزار نفر در جاده‌های كشور به دلایل مختلف كشته شوند. از سوی دیگر بیش از 90درصد سهم بازار خودروهای داخلی متعلق به دو رده قیمتی كمتر از25میلیون و رده قیمتی 25تا 50میلیون تومان بوده است اما اكنون نگرش و تقاضای مشتریان خودروهای كمتر از 25میلیون تومان تغییر كرده و این مشتریان به سمت استفاده از خودروهای 25تا 50میلیون تومان رفته‌اند.

این امر بیانگر آن است كه مردم نیز حاضر هستند تا برای بهبود كیفیت و ایمنی خودرو هزینه بیشتری پرداخت كنند. تاجیك تأكید كرد، اكنون سهم بازار و تیراژ تولید خودروهای 25تا 50میلیون تومان بیش از سایر رده‌های خودرویی است و بعد از این رده خودروهای رده زیر 25میلیون تومان و 50تا 75میلیون تومان قرار دارند كه با این شرایط به‌نظر می‌رسد مشتریان خودروهای داخلی نگرانی چندانی برای حذف خودروهای كمتر از 25میلیون تومان از سبد محصولات خودروسازان، جایگزینی آن با خودروهای دارای كیفیت و ایمنی بهتر در رده قیمتی 25تا 50میلیون تومان حتی با پرداخت هزینه‌های انجام این كار، ندارند.

همشهری

کد خبر 80231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha