کد خبر 80934
۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
چرا مردم از سوخت CNG استقبال نمی‌کنند؟

پرشین خودرو: تادر روز شانزدهم شهریور ماه امسال رکورد مصرف بنزین در سال 96 شکسته شد. کارشناسان عوامل مختلفی را در مصرف بالای بنزین دخیل دانسته اند اما مهمترین عامل در این زمینه عدم استفاده از CNG به عنوان سوخت، شناخته شد. اما علت عدم استقبال مردم از CNG به عنوان یک سوخت پاک چیست؟

به گزارش پرشین خودرو، در هفته گذشته شرکت ملی پخش فرآورده ‌های نفتی اعلام کرد با ثبت مصرف ۱۰۴ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر مصرف بنزین در روز شانزدهم شهریور ماه، رکورد مصرف بنزین در سال جاری شکسته شد. پیش از این، بیشترین مصرف بنزین در روز 12 فروردین ماه 96 با حجم 102.4 میلیون لیتر ثبت شده بود.

رکورد زنی مصرف بنزین باعث شد تا کارشناسان عوامل مختلفی را در این موضوع دخیل بدانند اما شاید عدم مصرف CNG متهم ردیف اول این موضوع شناخته شد. سید محمد رضا موسوی خواه مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در زمینه مصرف پایین CNG در کشور عنوان داشت که روزانه بیش از 40 میلیون مترمکعب ظرفیت توزیع گاز CNG در خودروها را داریم اما از این میزان تنها حدود 21 میلیون مترمکعب مورد استفاده قرار می گیرد و به عبارتی نیمی از ظرفیت CNG کشور بلااستفاده است. آمارها نیز نشان می دهد که تنها 3 درصد از میزان مصرف سوخت کشور به CNG اختصاص دارد. علت بی رونقی بازار CNG و عدم استقبال مردم از این سوخت پاک چیست؟

جواب این سئوال را می توان در نامه محمد شریعتمداری رئیس صنعت، معدن و تجارت به اسحاق جهانگیری جستجو کرد. شریعتمداری بعد از رکوردشکنی مصرف بنزین طی نامه ای با موضوع "اصلاح نرخ سوخت گاز طبیعی CNG" به اسحاق جهانگیری، خواستار بازنگری در قیمت CNG شد. محمد شریعتمداری در این نامه با اشاره به عدم نرخ گذاری مناسب CNG در ایران، خواستار اصلاح نرخ عرضه این سوخت به حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت سوخت بنزین، با هدف رونق بخشی به استفاده از این سوخت شد. وی بیان نموده است در حالی که تا سال ۱۳۸۷، CNG در کشور به صورت صحیحی نرخ گذاری می شده است، افزایش قیمت گاز طبیعی فشرده در سال ۹۵ موجب از بین رفتن رونق استفاده از این سوخت در میان مصرف کنندگان شده است.

با این صحبت های وزیر صنعت و با توجه به اینکه قیمت CNG باید 20 تا 25 درصد قیمت بنزین باشد، به این نتیجه خواهیم رسید که امروزه باید قیمت CNG بین 200 تا 250 تومان در نظر گرفته شود حال آنکه هم اکنون قیمت CNG حدود 42 درصد قیمت بنزین یعنی 420 تومان در شبکه حمل و نقل عمومی و تاکسی ها توزیع می شود. به گفته اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی جایگاه داران CNG، هم اکنون ایران گرانترین قیمت و عرضه سی ان جی را نسبت به بنزین در سطح دنیا دارد.

البته برخی کارشناسان عوامل دیگری را نیز در عدم استقبال مردم از CNG دخیل می دانند که از آن جمله می توان به ترس مردم به دلیل برخی بحث های فنی خودرو و در دسترس نبودن جایگاه ها اشاره نمود.

به هر صورت باید این را در نظر گرفت که با ادامه روند کنونی مصرف بنزین، کشور بیش از پیش محتاج واردات این سوخت خواهد شد و از طرفی نیز این مصرف بالای بنزین منجر به آلودگی های بیشتر زیست محیطی خواهد شد که در دراز مدت می تواند بر سلامت افراد جامعه تاثیرات منفی فراوانی را بگذارد و هزینه های بیشتری را بر جامعه و خانوارها تحمیل کند. پس بهتر است مسئولین هر چه زودتر فکری به حال قیمت بالای CNG به عنوان یک سوخت پاک بکنند. قطعاً ارزان شدن این سوخت در مقایسه با قیمت بنزین، تقاضای بیشتری را برای آن ایجاد خواهد کرد.

تابناك
کد خبر 80934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha