کاهش روزانه ۸ میلیون لیتر‌ مصرف گاز‌وئیل

پرشین خودرو: سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل عمومی‌ با اشاره به روند مطلوب پروژه اختصاص سهمیه سوخت بر اساس پیمایش به ناوگان عمومی درون‌‌شهری، از اجرای بسیار موفق پروژه در ناوگان برون‌شهری و کاهش روزانه ۸ میلیون لیتر‌ مصرف گاز‌وئیل گفت.

به گزارش پرشین خودرو، شهرام آدم‌نژاد  درباره برنامه‌های انجام شده در حوزه پایش مصرف سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی، اختصاص سهمیه سوخت براساس پیمایش و صرفه‌جویی حاصل از آن،‌ بیان کرد: با توجه به مصوبه هیأت وزیران مقرر شد توزیع سوخت گازوئیل برای ناوگان حمل و نقل عمومی براساس پیمایش انجام شود.

سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل عمومی‌ افزود: در این راستا طی همکاری شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت و ارگان‌های ذی‌ربط، کارگروهی در این باره تشکیل شد.

آدم‌نژاد افزود: از سال 94 طرح توزیع سوخت بر اساس پیمایش انجام شد و کارگروه سامانه نظارت و پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل عمومی‌ در این زمینه فعالیت خود را آغاز و تصمیمات زیادی اتخاذ کرد.

* راه‌‌اندازی جدول قواعد و طبقه‌بندی‌ها در ازاء هر خودرو

سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل عمومی‌ با بیان اینکه این کارگروه کمیته‌های مختلفی ایجاد کرد، افزود:‌ ابتدا به دنبال آن رفتیم که داده‌ها و اطلاعات ما در حوزه حمل و نقل‌ کشور و میزان مصرف سوخت شناسایی شوند و برنامه‌ریزی درستی برای آن داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلات آغازین پروژه بیان کرد: در روزهای اول اجرای این پروژه، حتی جایگاه‌های ارائه سوخت هم آنلاین نبود و تغییر اساسی باید در آنها ایجاد می‌شد یا اینکه تعداد طبقه‌بندی‌ها حدود 10 عدد بود که امروز به ازاء هر خودرو یک طبقه‌بندی داریم‌ یعنی اگر 800 هزار دستگاه خودرو در ناوگان فعال باشد، 800 هزار طبقه‌بندی ایجاد شد و این بزرگترین فهمی بود که باید از این پروژه داشته باشیم.

سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل عمومی‌ اظهار داشت: مشکلات زیادی در رابطه با انتقال اطلاعات داشتیم و در ارتباط با شناخت چارچوب‌ها هم موانعی وجود داشت که همه رفع شد.

وی با بیان اینکه در قالب دو پیش‌فرض کار را جلو بردیم، افزود: پیش‌فرض اول آن بود که شناسه‌ها را به درستی محاسبه کنیم، یعنی مثلاً اسناد حمل، میزان مصرف سوخت و غیره را به درستی استخراج کنیم و به همین دلیل به دنبال راه‌اندازی «جدول قواعد» رفتیم، که این جدول قواعد هم چندین بار تغییر یافت.

* انحراف معیار 65 میلیون‌لیتری سوخت قبل از اجرای طرح پایش و سهمیه بر اساس پیمایش

سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل عمومی‌ بیان کرد: همه هنر کاری که در این زمینه بروز یافت را می‌توان در دو عدد تعریف کرد و آن اعداد نشان‌دهنده‌ بزرگی و مزیت پروژه است؛ ‌قبل از اجرای این طرح، 120 میلیون لیتر سهمیه گازوئیل ارائه می‌شد که شامل همه ناوگان درون و برون‌شهری بود که از این 120 میلیون لیتر 52 تا 56 میلیون لیتر مصرف می‌شد و این به معنای وجود انحراف معیار در عملکرد قبلی ما بود.

* ارائه 65 میلیون‌لیتر سهمیه با انحراف معیار 11 میلیون لیتری/کاهش روزانه 8 میلیون لیتری مصرف گاز‌وئیل

آدم‌نژاد افزود:‌ انحراف معیار میزان سهمیه‌ها تا مصرف، قبل از اجرای طرح بسیار زیاد بود، اما با اجرای این سیستم در حال حاضر 65 میلیون لیتر سهمیه ارائه می‌شود، در حالی که مصرف ما حدود 44 میلیون لیتر است و این رقم نصف شده است. این قاعده کلی است، در واقع فاصله بین 56 تا 44 میلیون لیتر را هم باید در نظر بگیریم؛ یعنی 8 میلیون لیتر در روز نسبت به قبل از اجرای طرح مصرف کاهش یافته است.

سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل عمومی‌ در پاسخ به این سؤال که چه میزان از این رقم مربوط به اجرای طرح پیمایش است، گفت: بیان عدد دقیق در این حوزه مشکل است، اما با تحلیل و داده‌کاوی اعداد می‌توان گفت که قسمت عمده این صرفه‌جویی نتیجه اجرای طرح پیمایش مصرف سوخت است.

آدم‌نژاد بیان کرد: این در حالی است که در سال جاری افزایش تردد ناوگان و همچنین افزایش ناوگان داشته‌ایم و این صرفه‌جویی قابل ملاحظه است،در واقع منافعی از اجرای این طرح در حوزه کاهش مصرف سوخت عاید کشور شد.

* کاهش تردد یک‌سرخالی با اجرای طرح پایش سوخت و پیمایش

وی در تشریح دیگر مزیای‌ اجرای پروژه اظهار داشت: از دیگر مزایای اجرای این پروژه ‌‌ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور بود، با اجرای این طرح، تردد یکسر خالی ناوگان کمتر شد، ترددهای زائد بسیار کم شد و مدیریت تردد در دستورکار قرار گرفت.

سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل عمومی‌ اضافه کرد: همچنین صدور اسناد صوری در بخش حمل و نقل جاده‌ای کاهش یافت و مهمتر از همه آنکه با اجرای این پروژه در سیستم حمل و نقل عمومی جاده‌ای، مدیریت مصرف سوخت در بخش درون‌شهری نیز آغاز شد.

* راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام، ساماندهی و تخصیص سوخت ناوگان عمومی درون‌شهری‌

آدم‌نژاد ادامه داد: در این راستا وزارت کشور از ابتدای امسال موضوع ساماندهی سهمیه سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی درون‌شهری را در دستورکار قرار داد، در ابتدا ناوگان را شناسایی می‌کنند و سپس معیارهایی برای دادن مستندات حمل به این ناوگان وجود دارد و شهرداری مربوطه «داکیومنت‌حمل» به ناوگان ارائه می‌دهد.

سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل عمومی‌ با بیان اینکه محورهای این سهمیه‌بندی در وزارت کشور مشخص شده است، بیان کرد: متقاضیان پس از آنکه در آدرس اینترنتی‌ www.utcms.ir (سامانه ثبت‌نام، ساماندهی و تخصیص سوخت ناوگان باری و مسافری درون‌شهری و حومه‌ای) ثبت‌نام کردند و مشخصات وارد شد، چارچوب و معیارهای نحوه پروانه فعالیت به عنوان مستند حمل از شهرداری‌ها اخذ می‌کنند.

وی توضیح داد: این سامانه جهت ثبت نام، ساماندهی و تخصیص سوخت به ناوگان حمل و نقل درون شهری راه‌اندازی شده است؛‌دارندگان ناوگان حمل و نقل شهری باید برای دریافت سهمیه سوخت گازوییل در این سامانه ثبت‌نام و سپس برای دریافت پروانه فعالیت ناوگان خود به شهرداری شهر مدنظر مراجعه ‌کنند.

سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل عمومی‌ اضافه کرد: در این سامانه قید شده است که طبق ماده 15 دستورالعمل مدیریت حمل و نقل بار درون‌شهری و حومه­‌ای، دارندگان ناوگان باری فقط باید از یکی از شهرداری­‌های کشور برای ناوگان خود پروانه فعالیت دریافت کنند، این پروانه در کل کشور دارای اعتبار بوده و نیازی به دریافت پروانه مجدد از سایر شهرداری­‌ها نیست.

* تخصیص سهمیه سوخت بر اساس پیمایش در ناوگان درون‌شهری هم نظام‌مند شد

وی اظهار داشت: در کل با اجرای این طرح نظام ناوگان حمل و نقل عمومی کشور به سمت مستندسازی درست‌تر حرکت کرد؛ در بخش برون‌شهری که از قبل سهمیه‌بندی وجود داشت و با اجرای این سامانه ‌نظام‌مندتر شد و در بخش درون‌شهری هم چنین سیستمی را نداشتیم که آغاز شد.

آدم‌نژاد اظهار داشت: اجرای طرح پایش مصرف سوخت در ناوگان درون‌شهری نیز مانند ناوگان برون‌شهری بسیار مثمرثمر خواهد بود، هم‌اکنون این پروژه در درون‌شهری شروع شده است و با مدل‌سازی‌هایی که در جدول قواعد انجام شده است، این اختصاص سهمیه براساس پیمایش در ناوگان درون‌شهری نیز انجام می‌دهیم.

سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل عمومی‌ ادامه داد: سامان یافتگی بخش حمل و نقل درون‌شهری از مزایای اجرای این سیستم است و داشتن داده‌های ثبتی و مدیریت نظام‌مند با بهره‌وری بالا از مزایای اجرای این طرح است.

فارس

کد خبر 81048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha