کد خبر 81075
۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
ترافیک تهران امسال قرمز نشد

پرشین خودرو: اولین روزمهرماه امسال در حالی به نیمه رسید که ترافیک صبحگاهی تهران در مقایسه با روزهای مشابه اول مهر در سال‌های گذشته وضعیت بهتری داشت، وضعیتی که به‌نظر می‌رسد درپی تعامل ایجاد شده میان پلیس، شهرداری‌تهران و دولت ایجاد شده است.

به گزارش پرشین خودرو، سال‌هاست اکثر شهروندانی که صبح اولین روز کاری مهرماه از خانه بیرون می‌روند با حجم بالای خودروها و به ویژه‌خودروهای تک سرنشین در خیابان‌ها و معابر روبه‌رو می‌شوند، ترافیک سنگین یا نیمه‌سنگینی که وقوعش برای تهرانی‌ها عادی شده است؛ اما امسال روز اول مهر برای اولین‌بار در مقایسه با سال‌های اخیر اوضاع بهتری داشت و علی‌رغم افزایشی نسبی در مقایسه با روزهای قبل، ترافیک نسبت شرایط مشابه سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشت

خبر کاهش چشمگیر ترافیک اول مهر در پایتخت را امروز محمدعلی نجفی، شهردار تهران به عنوان اولین نفر اعلام کرد و با حضور در ستاد استقبال از مهر که در معاونت حمل و نقل و ترافیک برگزار شد از کاهش 10 درصدی ترافیک اول مهرماه نسبت به اول مهر ماه سال قبل خبر داد. پس از او سردار محمدرضا مهماندار، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ هم تاکید کرد که امسال معابر تهران گره ترافیکی نداشته است و تنها حجم بار ورودی مشکلاتی را ایجاد کرده که این مساله نیاز به مدیریت دارد و البته پلیس هم اجازه نداده که مشکل خاص ترافیکی ایجاد شود.

ساعتی بعد سردار حسین رحیمی، رییس پلیس تهران بزرگ هم سخنان نجفی و مهماندار را تأیید و اعلام کرد:« گرچه شاهد افزایش بیش از 30 درصدی در حجم ترافیک تهران بوده‌ایم اما می‌توانم بگویم وضعیت ترافیک در بسیاری از معابر تهران از شنبه هفته گذشته نیز بهتر بود و خوشبختانه مأموران پلیس راهور اجازه ندادند که ترافیک برای مردم مزاحمت و آزاری ایجاد کند.

کاهش ترافیک علیرغم مواردی چون تغییر ساعت، افزایش تعداد خودروها در تهران نسبت به سال گذشته و ... گرچه در نوع خود یک رکورد برای مدیریت شهری محسوب می‌شود؛ اما نشان‌دهنده تعاملی است که به نظر می‌رسد با تغییرات رخ داده در مجموعه مدیریت شهری و تغییر شهردار و پلیس پایتخت میان این دو نهاد و دولت ایجاد شده است، تعاملی که منفعتش به نفع مردم و کاهش زمان هدر رفته شهروندان تهرانی در ترافیک شده است.

سردار رحیمی، رییس پلیس تهران در گفت‌وگو با ایسنا نیز با تأیید کاهش بار ترافیکی پایتخت در روز اول مهر درباره وضعیت ترافیک امسال و کاهش رخ داده در آن می گوید: طبیعتا در اول مهر همانطور که قبلا هم پیش‌بینی شده بود ترافیک حدود 30 درصد نسبت به روزهای عادی سال افزایش داشت، اما به لطف خدا و تلاش همکارانم اجازه ندادیم که این ترافیک مردم را آزار دهد و تمام یگان‌های‌ما در کنار ماموران راهور قرار گرفته و از آنان خواستیم که نسبت به روانسازی ترافیک اقدام کنند.

رحیمی می‌افزاید: با اقدامات انجام شده خوشبختانه می‌توانم بگویم که حتی در شنبه این هفته نسبت به شنبه هفته قبل هم ترافیک روان‌تر، آرام ترو کم حجم‌تر بود و اگر مشکلی هم در برخی معابر وجود داشت به سرعت نسبت به بازگشایی مسیر و روان‌سازی ترافیک اقدام شد؛ به‌طوریکه تا حوالی ساعت 10 صبح مساله ترافیک صبحگاهی کاملا حل شده و وضعیت تردد به حالت عادی برگشت.

رییس پلیس تهران این وضعیت را نشانه تعامل موجود میان دستگاه‌های مختلف دانست و ابراز امیدواری کرد که با سرعت بیشتری بتوان معضل ترافیک در تهران را کاهش داده و یا مدیریت کرد.

اشاره رحیمی به تعامل میان دستگاه‌ها احتمالا به توافقات صروت گرفته میان شهرداری تهران، دولت و پلیس در شورای ترافیک بازمی‌گردد، درپی این تعاملات بود که ساعات کاری ادارات دولتی به پیشنهاد شهرداری و موافقت دولت در روزهای نخست مهرماه به شکل شناور درآمد. همچنین با پیشنهاد پلیس تردد کامیون‌ها و خودروهای توزیع کننده موادغذایی نیز از ساعت 5:30 تا 10:30 در دو هفته اول مهرماه در محدوده زوج و فرد ممنوع شد و شهرداری تهران نیز ممنوعیت انجام پروژه‌های عمرانی در تهران را اعمال کرد.

گرچه باید شیوه مدیریت ترافیک عصر تهران را نیز رصد کرد، اما در نخستین روز مهر ماه و آغاز نیمه دوم امسال تیم مدیریت شهری پایتخت نمره قابل قبولی در کنترل و مدیریت ترافیک به دست آورد، اما باید دید که آیا این تعامل در نهایت می‌تواند منجر به حل مشکل ترافیک پایتخت شود یا خیر؟

ایسنا

کد خبر 81075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha