کد خبر 81082
۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱
آیا جانشین پراید از ژاپن می آید؟

پرشین خودرو: داتسون پس از 40 سال دوری در آستانه بازگشت به بازار ایران است و گفته می‌شود مهم‌ترین محصولی که قرار است از قبل همکاری ایران‌خودرو و داتسون به خط تولید وارد شود مدل گو (GO) است. طبق اخباری که از متن این قرارداد به صورت غیررسمی منتشر شده، داتسون قرار است به تولید و مونتاژ خودروهای زیر 50 میلیون تومانی در ایران اقدام کند

به گزارش پرشین خودرو، داتسون دقیقا 86 سال پیش در چنین روزهایی متولد شد و حدود نیم قرن پیش برای نخستین بار پا به بازار ایران گذاشت. این شرکت که در سال‌های دهه 50 خورشیدی به عنوان اتومبیلی ارزان، مدرن و کم‌خرج توانست به خوبی اعتماد خریداران ایرانی را جلب کند، عمدتا در انواع داتسون کوپه 280، وانت‌بار‌های 620،720 و 1500 و نیز سدان 710 به دست مشتریان ایرانی رسید و خاطره‌ای خوش را با کیفیت خوب خود برای چند نسل به جای گذاشت.

جانشین پراید از ژاپن می آید؟

حالا اما داتسون پس از 40 سال دوری در آستانه بازگشت به بازار ایران است و گفته می‌شود مهم‌ترین محصولی که قرار است از قبل همکاری ایران‌خودرو و داتسون به خط تولید وارد شود مدل گو (GO) است. طبق اخباری که از متن این قرارداد به صورت غیررسمی منتشر شده، داتسون قرار است به تولید و مونتاژ خودروهای زیر 50 میلیون تومانی در ایران اقدام کند.

 

 

گو در سه طرح و بدنه کلی با نام گو، گو پلاس و ردی گو خودروهایی شهری، اقتصادی و کوچک ساخت گروه رنو نیسان هستند که به لحاظ قیمت و کلاس هم‌رده داچیای رومانی و تاتای هندوستان است که بدون حرکات اضافه یا تلاش برای نشان دادن ظاهر و تجهیزاتی لوکس، به فکر جیب شماست. در واقع هدف ایران‌خودرو از تولید این محصول رقابت احتمالی با رنو کوئید و نیز سایپا کوییک است که در رنج 30 تا 40 میلیون تومان قرار است رقابتی سخت و جذاب را رقم بزنند. اینجا به شکلی مفید به معرفی دو مدل هاچ بک داتسون گو و داتسون ردی گو می پردازیم که گزینه های جدی ایران خودرو برای تولید در کشور هستند. بزرگترین معضل هر دو خودرو مسئله ایمنی بوده که باید در سطح مناسبی باشند ولی در مدل های پایه این دو خودرو کمتر به آن توجه شده است.

هاچ بک گو، سادگی در عین کارایی

 

 

جانشین پراید از ژاپن می آید؟

داتسون گو که یک هاچ‌بک کوچک 3.78 متری است، تنها در چین و اندونزی مونتاژ شده و با قیمت پایه 7هزار دلار یکی از ارزان‌ترین محصولات گروه رنو نیسان به عنوان مالک اصلی داتسون به حساب می‌آید. این خودروی 800 کیلوگرمی از ویژگی‌های جالبی برخوردار است و شباهت بسیاری به محصولات داچیا رنو چه از لحاظ ظاهری و چه به لحاظ فنی دارد. 

با اینکه طرح کلی مدل گو خیلی مدرن نیست اما توی ذوق نمی‌زند و با فرمی ساده حتی می توان گفت دلنشین است. خوشبختانه داتسون گوهاچ‌بک به لحاظ ابعادی از پراید کاملاً بزرگ‌تر بوده و با فاصله بین دو محور2.45متر تقریباً هم‌اندازه پژو 206 هاچ‌بک جادار است. طرح کلی کابین نیز مثل بیرون خودرو ساده، فاقد جاذبه خاص و بی‌آلایش است اما رنگ‌بندی مناسبی داشته و به خوبی مونتاژ شده است.

جانشین پراید از ژاپن می آید؟

 

 

با اینکه در سرتاسر کابین از پلاستیک‌های سخت استفاده شده و با توجه به قیمت پایینی که برای این خودرو هدف‌گذاری شده، چندان هم عجیب نیست، اما طبق ادعای مجلات هندی که داتسون در آنجا فروش خوبی دارد، ماندگاری اتاق واقعا مثال زدنی است. «گو» به واقع خودروی لوکس، جادار و یا حتی سریعی نیست اما همانند اسلافش ساده، متواضع و بی‌دردسر است و در حد توان خود وظایفش را به نحو احسن انجام می‌دهد. این هاچ‌بک جمع و جور با یک موتور 1.2 لیتری 67 اسبی و گیربکس پنج سرعته دستی محبوب بسیاری از خریدارانی است که تنها با خودروی خود جابجا می‌شوند و نه بیشتر. در کل انتخاب ایران‌خودرو در این مورد درست بوده و می‌توان چشم‌انداز خوبی برای داتسون در ایران متصور بود.

ردی گو، پیچیده اما زیبا

 

 

داتسون که علاوه بر بازار ایران، در بسیاری از مناطق جهان به عنوان خودرویی کم‌مصرف، ساده و با دوام شناخته می‌شود به دلیل قیمت‌های زیر 8 هزار دلاری محصولاتش برای بازار ایران انتخاب شده است. در واقع کوئید با ارتقا ویژگی‌های خود به دلیل استانداردهای جدید تولید خودرو در ایران، احتمالا قیمتی نزدیک به 40 میلیون تومان خواهد داشت تا به این ترتیب مستقیما با داتسون ردی گو و برخی محصولات چینی و ایرانی هم‌راستا گردد.

جانشین پراید از ژاپن می آید؟

اما داتسون ردی گو چگونه خودرویی است و چه تجهیزات و ابعادی دارد؟ آیا داتسون جدید نسبتی با آن خودروی جان‌سخت داتسون در دهه 50 تا 60 خورشیدی دارد؟ برای پاسخ به این دو سوال باید نگاهی به سبد محصولات این برند و رنج تولید داتسون بیاندازیم. این شرکت خودروسازی قدیمی که بیش از 81 سال عمر دارد، در دوره اخیر با پرهیز ورود به بازار سدان‌ها، وانت‌ها و خودروهای کوپه، خاصتا روی محصولات اقتصادی و شهری کوچک از قبیل هاچ‌بک و میکرو ون تمرکز کرده و از قضا این راهبرد به شکل عجیبی موفقیت آمیز بوده است. گو پلاس، گو، گو کراس و ردی گو اقسام خودروهایی هستند که داتسون با همکاری رنو نیسان آنها را تولید می‌کند و به دلیل به کارگیری ادوات فنی یکسان، محصولات داتسون کاملا مشابه خودروهای اقتصادی رنو نیسان بوده و دوام، کیفیت و استحکام بالا را در کنار قیمت ارزان به خریداران ارائه می‌کنند.

جانشین پراید از ژاپن می آید؟

 

این بین مدل ردی گو جایگاه ویژه‌ای دارد و به لطف استفاده از بدنه‌ای جذاب، که با خطوط مواج و اسپورت از فرمی نامتعارف برخوردار است، توانسته در بسیاری از بازارها فروش چشمگیری را به ثبت رساند. این خودرو در هند محبوبیت عجیبی دارد و توانسته به خوبی با کوئید محصول رنو به رقابت بپردازد. قلب تپنده ردی-گو یک پیشرانه سه سیلندر 800سی‌سی بنزینی است که توان خروجی آن معادل 53 اسب بخار و گشتاور تولیدی آن برابر با 72 نیوتن متر است. نیروی حاصل از این پیشرانه به‌واسطه یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلوی این خودرو منتقل می‌شود و میانگین مصرف سوخت نیز معادل 4/4 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت است.بهای داتسون ردی گو از رقم 241 هزار روپیه (حدود 14 میلیون تومان) برای تیپ پایه آن شروع و به عدد 364 هزار روپیه (حدود 5/21 میلیون تومان) برای تیپ اسپورتآن ختم می‌گردد.

 

کد خبر 81082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha