حل مشکلات صنعت خودرو نیازمند تصمیمات بزرگ است / مجلس موافق واردات مشروط خودرو است

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه حل مشکلات صنعت خودرو نیازمند تصمیمات بزرگ است، گفت: به نظر می رسد دولت، جرات و جسارت تصمیم گیری های بزرگ به خصوص در آستانه انتخابات را ندارد.

علی جدی، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب به جلسه هفته گذشته کمیسیون صنایع مجلس با مدیران وزارت صمت و خودروسازان در خصوص بررسی مشکلات و راهکارهای پیشنهادی اشاره و تاکید کرد: جلسات کمیسیون صنایع به منظور برنامه ریزی و تصمیم گیری در خصوص درخواست های خودروسازان و قطعه سازان و بررسی اوضاع صنعت خودرو در هفته جاری نیز با حضور متولیان و مسئولان این صنعت ادامه دارد.

وی با انتقاد از پیچیدگی مشکلات صنعت خودرو و عدم جسارت مسئولان در تصمیم گیری، تصریح کرد : انتظار می رود موارد مربوط به مشکلات این صنعت در جلسه آتی کمیسیون صنایع به نتیجه درستی برسد زیرا مسائل و مشکلات صنعت خودرو واقعا پیچیده شده است و از آنجا که حل مشکلات این صنعت نیازمند تصمیمات بزرگ است به نظر می رسد دولت جرات و جسارت تصمیم گیری های بزرگ را به خصوص در آستانه انتخابات از دست داده است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس بیان کرد : اینکه هر زمان شورای رقابت تصمیمی را در خصوص قیمت خودرو اتخاذ می کند از سوی مجلس و سایر بخش ها، واکنش و برخوردهایی با آن می شود قطعا مشکلی از این صنعت حل نخواهد کرد و باید در سیاست گذاری صنعت خودرو اصلاحاتی صورت گیرد و مشکلات این صنعت اساسی تر دیده شده و تصمیمات کلان تری در خصوص این صنعت گرفته شود ؛ گر چه تصمیمات کلان در این حوزه هزینه هایی را هم برای مجلس و هم دولت خواهد داشت اما در مجموع باید این اتفاق بیافتد.

 

علی جدی

جدی همچنین با اشاره به خواست خودروسازان در خصوص آزادسازی واردات خودرو نیز گفت : در بحث آزادسازی واردات خودرو طبق قوانین بالادستی و برنامه ششم توسعه موانعی وجود دارد ، اگر چه مجلس قبل نیز مصوبه ای را در این زمینه داشت اما شورای نگهبان به دلیل تضاد با قوانین بالادستی این مصوبه را رد کرد.

به گفته وی، در برنامه هفتم توسعه که نگارش آن به زودی آغاز می شود در خصوص صنعت خودرو بالاخص موضوع واردات خودرو به عنوان سیستم رگولاتوری باید موارد پیش بینی شود تا به نوعی بازار خودرو در داخل کنترل و از انحصار خارج شود.

نماینده مردم شیروان در خانه ملت بیان کرد: در این دوره از مجلس نیز بیشتر اعضای کمیسیون صنایع با موضوع واردات خودرو تحت شرایط و در رنج خاص قیمتی موافق هستند چرا که معتقدیم با واردات مشروط برخی خودروهای خارجی بازار متعادل و عرضه و تقاضا همخوانی بیشتری را در بازار داخل خواهد یافت.

وی تصریح کرد: اینکه نتیجه درخواست خودروسازان در خصوص آزادسازی واردات و قیمت خودرو چه خواهد شد نیازمند بررسی بیشتر در کمیسیون صنایع است.

جدی در پایان در خصوص آخرین تصمیمات کمیسیون صنایع در خصوص طرح عرضه خودرو در بورس کالا خاطرنشان کرد: با وجود پیش بینی ها به منظور تصمیم گیری نهایی در خصوص طرح عرضه خودرو در بورس کالا، هفته گذشته نتیجه گیری این طرح تحت تاثیر جلسه با خودروسازان و بررسی مشکلات عملا بی حاصل ماند و تصمیم گیری در این خصوص به جلست بعدی کمیسیون موکول شد.

یادآور می شود هفته گذشته خودروسازان و قطعه سازان در نامه‌ای به رئیس کمیسیون صنایع مجلس، خواستار آزادسازی قیمت‌گذاری خودروهای لوکس داخلی و آزاد شدن واردات خودرو شدند پیشنهاداتی که پیرو جلسه دو هفته قبل قطعه سازان و خودروسازان با رئیس کمیسیون صنایع تهیه و در جلسه هفته گذشته کمیسیون صنایع مجلس که با حضور رئیس سازمان گسترش، رئیس شورای رقابت، مدیران عامل شرکت های خودروسازی و رئیس انجمن قطعه سازان برگزار شد به رئیس کمیسیون صنایع مجلس ارائه شده است.

خبرنگار : زهرا حریری
کد خبر 131962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha