مجلس با تصویب طرح واردات خودرو فشار بر خودروسازان را افزایش داد / رفع دغدغه شورای نگهبان با اصلاح طرح ساماندهی بازار خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با توجه به تصویب اصلاحات طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس گفت: با تغییرات صورت گرفته در طرح ساماندهی بازار خودرو و اصلاح ایردات مربوط به واردات خودرو، به نظر می رسد دغدغه شورای نگهبان در ماده چهار این طرح برطرف شده است بنابراین با توجه به تصویب کلیات این طرح در مجلس، پیش بینی می شود طرح واردات خودرو نیز مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بعد از ایرادی که شورای نگهبان نسبت به تعرفه صفر درصدی خودروهای هیبریدی مطرح کرد و ماده چهار طرح ساماندهی خودرو را مغایر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ارزیابی اعلام کرد، این طرح برای اعمال اصلاحات به کمیسیون صنایع بازگشت و نهایتا اعضای کمیسیون در نشست هفته گذشته خود ایرادات را برطرف کردند و روز گذشته این طرح در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

طرح ساماندهی بازار خودرو در شرایطی مورد تصویب نمایندگان ملت قرار گرفت که در روزهای اخیر به دنبال بررسی و اصلاحات این طرح و تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو در قالب ماده چهار آن در کمیسیون صنایع مجلس، شاهد واکنش های مختلفی از سوی موافقان و مخالفان آن بوده ایم، مهمترین آنها اظهارات اخیر وزیر صمت است که در واکنش به موضوع آزادسازی واردات خودرو اعلام کرد که " دولت فعلا هیچ برنامه ای برای واردات خودرو ندارد " و البته در جایی دیگر گفته بود که " با کلیات و ماهیت واردات موافقم".

با این حال روز گذشته وکلای ملت به طرح کمیسیون صنایع رای مثبت دادند و با تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در صحن علنی مجلس، این طرح به زودی برای تایید به شورای نگهبان ارجاع می شود.

علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به رفع نگرانی های مربوط به طرح ساماندهی بازار خودرو تاکید کرد: دغدغه شورای نگهبان با بررسی این طرح به خصوص موضوع واردات خودرو توسط کمیسیون صنایع برطرف شده است ضمن اینکه در این طرح مساله بررسی شش ماه یکبار میزان تقاضای بازار از سوی شورای رقابت برای واردات خودرو دیده شده است.

وی گفت: در این طرح کمیسیون صنایع شاخص ها و شروطی را برای واردات خودرو در نظر گرفته است بر این اساس واردات خودرو به میزانی که تولیدات خودروسازان پاسخ گوی آن نیست در رفع نیاز موثر بازار داخل خواهد بود در واقع در این طرح اینکه چه نوع خودرویی، با چه مصرف سوختی و با چه کیفیتی می‌تواند وارد شود، قید شده است.

جدی در همین ارتباط به حجم زیادی از خودروهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور اشاره و خاطر نشان کرد : متاسفانه ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش خودروهای سواری و تجاری و مسافری به شدت فرسوده است در حالی که تولید فعلی خودروسازان داخلی به لحاظ کمی و کیفی و کلاس تولیدات پاسخ گوی نیاز کشور نیست و به نظر می رسد این دغدغه باید با واردات خودرو برطرف و قیمت های نجومی برخی خودروها نیز در بازار با این راهکار حل شود.

نماینده مردم شیروان در خانه ملت همچنین با تاکید بر اینکه طرح واردات خودرو می تواند اولتیماتومی برای خودروسازان داخلی و مدیریت تقاضا در بازار باشد، بیان کرد : البته بر اساس این طرح ، واردات خودرو به میزان نیاز انجام خواهد شد و هر زمان که تولیدات داخل پاسخ گوی نیاز بازار داخل باشد می توان بررسی طرح شش ماه یکبار بازار تقاضا در فواصل زمانی بیشتری انجام شود.

 

علی جدی


حل مشکل قیمت گذاری دغدغه بعدی کمیسیون صنایع

به گفته جدی به هر حال باید تقاضا در بازار خودرو به روشی مدیریت شود تا عرضه و تقاضا بالانس و قیمت ها در بازار خودرو منطقی تر شود .

به نظر وی، در واقع طرح مجلس و رفع ممنوعیت واردات خودرو، فشاری بر خودروسازان داخلی است تا در بحث کیفیت و کمیت تلاش بیشتری کنند و با افزایش تولید و عرضه به بازار نسبت به ارتقاء کیفی تولیدات نیز گام های موثر تری بردارند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان با اشاره به اینکه دغدغه بعدی مجلس پس از تنظیم بازار، حل مشکل قیمت گذاری خودرو است، تصریح کرد: بر اساس طرح واردات خودرو قرار است امکان واردات انواع خودروهای هیبریدی، برقی، بنزینی و گازسوز برای پاسخ به تقاضای بازار فراهم شود و در این طرح محدودیتی به لحاظ قیمتی برای خودروها گذاشته نشده است و می تواند خودروهایی در کلاس و قیمت مختلف وارد شود تا ضمن ایجاد رقابت در بازار، پاسخ گوی تقاضای موثر در این بخش نیز باشد.
 

کد خبر 134242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha