کورس خودرو و دلار در بازار / لغو ممنوعیت واردات خودرو تاثیری بر شوک قیمتی بازار ندارد

اگر چه برخی کارشناسان انتظارات برآورده نشده خریداران همچون دستیابی به توافق و آزادسازی واردات خودرو را عامل اصلی شرایط کنونی بازار خودرو عنوان می کند اما به گفته فعالان بازار بیشترین عامل رشد قیمت خودرو در هفته های اخیر مربوط به نوسان ارزی و رشد قیمت دلار است عاملی که باعث جهش و نوسان قیمت در انواع خودروهای داخلی و خارجی در هفته های آغازین سال 1401 شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با وجود اینکه فعالان بازار خودرو و مسئولان نظرات مختلفی درباره دلایل افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر مطرح می کنند با این حال اغلب آنها دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها در هفته های اخیر را کمبود عرضه از سوی خودروسازان و تقاضای افراد برای خرید خودروهای مدل ۱۴۰۱ عنوان می‌کنند.

هر چه هست این روزها در بازار خودرو قیمت ها نوسانی و روبه بالاست به گونه ای که برخی خبرها حکایت از افزایش 10 تا 40 میلیونی قیمت انواع خودروهای داخلی طی روزهای گذشته دارد.

در واکنش به علت افزایش قیمت خودرو یک فعال بازار خودرو می گوید: اگرچه خودرو یک کالای مصرفی است، اما با توجه به وضعیت تولید و عرضه امروز یک کالای سرمایه‌ای قلمداد می‌شود، بنابراین هر گونه تغییرات نرخ ارز بر قیمت آن موثر است و با کاهش یا افزایش قیمت ارز شاهد تغییرات قیمت خودرو هستیم.

کاظم محمدی نیکخواه با اشاره به اینکه افزایش قیمت خودرو ارتباطی به لغو مصوبه واردات خودرو ندارد به خبرنگار پرشین خودرو گفت: اگر چه رشد قیمت برخی خودروها مربوط به کاهش عرضه به بازار است و در روزهای اخیر موجب رشد قیمت زیادی در بازار و اختلاف 90 درصدی قیمت کارخانه و بازار شده است اما عمده افزایش قیمت این روزها در بازار متاثیر از روند صعودی نرخ دلار است و به هیچ وجه جو روانی ایجاد شده در خصوص تاثیر واردات خودرو بر بازار صحت ندارد چرا که در صورت واردات 70 هزار خودرو نیز اتفاقی در بازار خودرو رخ نخواهد داد و سهم کمتر از 5 درصدی واردات تاثیری در قیمت ها نخواهد داشت.

وی معتقد است که جو روانی بوجود آمده در خصوص تاثیر واردات خودرو، خوراکی است که توسط رسانه ها منتشر می شود و در واقعیت بازار خودرو متاثر از افزایش نرخ ارز است و روند صعودی دلار بر افزایش قیمت خودروهای خارجی و داخلی تاثیر مستقیم گذاشته است.

وی همچنین با توجه به برخی شایعات در خصوص احتمال واردات خودرو و تاثیر آن بر بازار گفت: با وجود اختلاف زیادی که در خصوص واردات خودرو وجود دارد بعید است که واردات تاثیری بر بازار داشته باشد و صرفا این گونه مطالب به عنوان مسکنی برای بازار مطرح می شود.

قیمت های اعلامی خودروها غیر واقعی است /هیچ تقاضای واقعی در بازار وجود ندارد

این فعال بازار خودرو با این حال اعلام برخی قیمت ها در بازار خودرو را غیر واقعی دانست و تاکید کرد: برخی افزایش قیمت ها که در مورد خودرو اعلام می شود متاثر از فضای مجازی است و با این قیمت هایی که اعلام می شود هیچ تقاضایی نیست و نه خریدار می خرد و نه فروشنده موفق به فروش می شود.

نیکخواه همچنین با اشاره به برنامه تحولی مدیران جدید و افزایش تیراژ خودروسازان برای سال جاری گفت: با خروج خودرو از قیمت گذاری دستوری در ماههای آتی و افزایش تولید و عرضه خودروسازان التهابات موجود از بازار کاسته و قیمت خودرو در مسیر متعادل قرار خواهد گرفت.

وی با توجه به حجم زیادی از خودروهای سرمایه ای در پارکینگ ها، تاکید کرد: با حذف دستوری قیمت و افزایش عرضه خودروسازان، حجم بالایی از خودروهای موجود در پارکینگ ها نیز به دلیل استهلاک مدل به بازار سرازیر خواهد شد و به این ترتیب قیمت نیز در بازار منطقی خواهد شد اما این روند به جریان نرخ ارز و افت قیمت دلار هم بستگی زیادی دارد.
 

کد خبر 137675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha