تحقق 1 میلیارد دلار صادرات خودرو و قطعات با طرح واردات در ازای صادرات / افزایش تیراژ خودرو در گرو تامین مواد اولیه و پول قطعه سازان است

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور پیش بینی کرد با محقق شدن واردات خودرو به ازای صادرات، سالانه می توان یک میلیارد دلار خودرو و قطعات یدکی خودرو را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هفته گذشته معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که نگاه وزارت صمت به واردات خودرو برای تنظیم بازار مثبت است و با توجه به این‌که مجری این موضوع وزارت صمت است، هر زمان نهادهای بالادستی اجازه دهند کار را اجرایی خواهیم کرد.

منوچهر منطقی با اعلام اینکه یکی از مواردی که به کاهش تقاضاهای کاذب در بازار خودرو می‌انجامد، واردات خودرو است، تاکید کرد که قواعد لازم برای واردات خودرو در حال تنظیم است چرا که یکی از ابزارهایی که قانون‌گذار در اختیار وزارت صمت گذاشته واردات است و باید از این ابزار استفاده مفید کنیم.

معاون وزیر صمت همچنین به هدف‌گذاری امسال برای تولید 1.5 میلیون دستگاه خودرو اشاره کرد و یادآور شد که در این زمینه موضوع تأمین نقدینگی بسیار مهم است که خوشبختانه با بسته حمایتی دولت، هزینه آن تا حدی جبران می‌شود.

منطقی همچنین در خصوص پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه سازان و تلاش برای کاهش رقم بدهی خودروسازان گفته است که وزارت صمت در این خصوص مواردی را دنبال می‌کند تا با نظارت وزارت صمت، پرداخت‌های خودروسازان به قطعه سازان به‌اندازه نرمال برسد.

محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو تصریح کرد: به لحاظ قانونی دولت مشکلی برای واردات خودرو ندارد و فقط مساله تامین ارز است با این حال واردات خودرو در ازای صادرات از راهکارهایی است که مورد موافقت ما بوده و هست.

وی ضمن بیان این مطلب به پیشنهاد قطعه سازان در خصوص واردات خودرو در مورد صادرات قطعات اشاره و اظهار داشت: بر اساس طرح ساماندهی صنعت خودرو که از سال گذشته در مجلس و کمیسیون صنایع مورد بررسی بود و در این باره نیز جلسه ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد مقرر گردید تا در مقابل صادرات خودرو و قطعات، واردات خودرو انجام شود موضوعی که همچنان مورد تایید و نظر قطعه سازان است.

وی تاکید کرد: چنانچه قطعات خودرو به واردکننده خودرو برای صادرات داده شود و واردکننده با فروش قطعات خودرو در کشور مقصد اقدام به واردات خودرو کند پیش بینی می شود صادرات قطعات خودرو سالانه به رقمی حدود یک میلیارد دلار برسد و به این ترتیب نگرانی ها به جهت تامین ارز واردات خودرو از بین خواهد رفت.

وی گفت: تنها دغدغه واردات خودرو تامین ارز است که با واردات خودرو به ازای صادرات قطعات یدکی خودرو مشکل تامین ارز نیز مرتفع می شود ضمن اینکه با این راهکار مشکل صادرکنندگان قطعات یدکی خودرو در رابطه با بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز حل خواهد شد.

بدهی 46 هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان

رئیس انجمن قطعه سازان همگن در ادامه به موضوع اهداف تولید در سال جاری پرداخت و با تاکید بر اینکه در صورتی که مواد اولیه و پول قطعه سازان خودرو تامین شود مشکلی برای تولید یک میلیون و 500 هزار خودرو در 1401 را نخواهیم داشت، تصریح کرد: در حال حاضر بدهی خودروسازان به قطعه سازان به رقمی بیش از 46 هزار میلیارد تومان رسیده است که پرداخت رقمی در حدود 14 تا 15 هزار میلیارد تومان از این بدهی بیش از 120 روز زمان برده است.

نجفی منش در عین حال به زیان انباشته 100 هزار میلیارد تومان خودروسازان اشاره و تاکید کرد: این حجم از زیان انباشته خودروسازان در شرایطی است که این شرکتها علاوه بر بدهی به قطعه سازان، رقمی در حدود 25 هزار میلیارد تومان نیز به بانک ها بدهی دارند.

وی همچنین تاکید کرد: برای افزایش تیراژ تولید باید در بخش هایی مثل ماشین آلات و مواد اولیه که مشکلاتی وجود دارد سرمایه گذاری شود تا با به تدریج مشکل تامین قطعات و مواد اولیه وارداتی مورد نیاز تولید خودرو نیز مرتفع شود.

قیمت خودرو تابع نرخ ارز است

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان همگن در ادامه به ارائه پیشنهادی به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در خصوص راهکارهای رفع نیاز صنایع مختلف پرداخت و افزود: باید جدولی برای صنایع مختلف طراحی شود و هر صنعتی در حوزه تامین مواد اولیه، ماشین آلات، توان طراحی، قدرت تولید و فیکسچرها مورد ارزیابی قرار گیرد و در بخش هایی که ضعف وجود دارد به شرکت های دانش بنیان ارائه شود تا با کمک و توان این شرکتها نیاز صنایع برطرف شود، در این صورت دیگر در حوزه تولید به هیچ وجه درماندگی تکنولوژی در کشور نخواهیم داشت.

نجفی منش در پایان به موضوع افزایش قیمت خودرو در هفته های اخیر اشاره و با بیان اینکه قیمت خودرو تابع نرخ دلار است، خاطر نشان کرد: افزایش قیمت خودرو رابطه مستقیمی با قیمت دلار دارد، هر زمانی که نرخ دلار افزایش می یابد قیمت خودرو بلافاصله بالا می رود و هر زمان که قیمت دلار کاهش می یابد قیمت خودرو نیز کاهشی می شود.


کد خبر 137714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha