« آتامان » نخستین کشنده ایران خودرودیزل راهی بازار شد / برنامه تولید 500 دستگاه کشنده آتامان در سال 1401

ایران خودرو دیزل پس از 62 سال توانست با توجه به نیاز بازار، کشنده دماغ دار نارنجی رنگ بنز خود را تغییر و نخستین کشنده پرقدرت با پلتفرم بنز واتاقی جدید را با نام« آتامان» راهی بازار کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، جواد توسلی مهر در مراسم رونمایی از نخستین کامیون کشنده این شرکت با نام «آتامان» با بیان این مطلب اظهار داشت: ایران خودرو دیزل در 16 ماه گذشته 10 محصول جدید را طراحی و تولید کرده است و به طور متوسط هر دو ماه یک محصول با تکیه بر زنجیره ارزش داخلی شرکت رونمایی می شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی کشورها، توسعه زیرساخت های حمل و نقل است افزود: صنعت خودروی تجاری به عنوان صنعتی راهبردی، از اصلی ترین چالش هایی است که همچنان به عنوان معضلی اساسی در کشور ادامه دارد دغدغه ای که ناشی از 4 مساله ملی در حوزه خودروهای تجاری است و تمام خودروسازان تجاری را تحت تاثیر قرار داده است.

نیاز 11 هزار دستگاهی ناوگان حمل و نقل بار در کشور / 37 درصد از ناوگان تجاری کشور فرسوده است

وی با بیان اینکه در 62 سال گذشته حدود یک میلیون و 230 هزار دستگاه خودرو تجاری تولید و وارد بازار شده است، تاکید کرد: هم اکنون از این تعداد 37 درصد فرسوده و از رده خارج شده است و نزدیک به 779 دستگاه ناوگان فعال در کشور داریم که از این تعداد 321 هزار دستگاه مستعمل و نیازمند نوسازی است.

وی افزود: بر اساس آمار علاوه بر نوسازی و جایگزینی 321 هزار دستگاه ناوگان فرسوده تجاری، باید 11 هزار دستگاه خودرو جدید نیز وارد ناوگان حمل و نقل کشور شود در واقع طی 8 سال باید سالیانه 40 هزار دستگاه نوسازی شود تا تمام 321 هزار دستگاه ناوگان مستعمل از رده خارج و جایگزین شود.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل همچنین به سهم 70 درصدی خودروهای تجاری در آلایندگی کلان شهرها اشاره و تصریح کرد: با توجه به سهم خودروهای تجاری در آلایندگی هوا چنانچه در این زمینه اصلاحی صورت نگیرد، طی ۸ سال آینده، سالانه 4 میلیارد و 621 میلیون لیتر سوخت اضافه مصرف خواهیم کرد در حالی که میزان سوخت صرفه جویی شده حاصل از نوسازی ناوگان در پایان سال هشتم 37 میلیارد لیتر پیش بینی می شود.

افزایش 5 برابری تولید در ایران خودرو دیزل

توسلی مهر در ادامه با اشاره به اهمیت رشد تولید در خودروهای تجاری از افزایش 5 برابری تولید این شرکت خبر داد و اظهار کرد: تولید ایران خودرو دیزل از سال 99 از 220 دستگاه به 3700 و در سال 1400 به هفت هزار دستگاه افزایش یافت این در حالی است که هم اکنون و فقط در سه ماه امسال دو هزار و 382 دستگاه خودروی تجاری در ایران خودرو دیزل به تولید رسیده است.

 

توسلی مهر



به گفته وی هم اکنون با جهش تولیدی که در این شرکت اتفاق افتاده، ایران خودرو دیزل به سودده‌ترین خودروساز تجاری کشور تبدیل شده است در حالی که این شرکت طی ۱۰ سال ورشکسته‌ترین خودروساز کشور بود و سطح اشتغال در آن تا 30 درصد کاهش یافته بود اما هم اکنون با توجه به رشد تولید و مجوز جذب 4هزار نیروی انسانی، نزدیک به هزار و 200 نفر نیروی جدید جذب شرکت شده است.

زیان انباشته ایران خودرو دیزل صفر می شود

مدیرعامل ایران خودرو دیزل در ادامه از جذب 17 هزار و 700 میلیارد تومان از نقدینگی بازار در حوزه خودروهای تجاری خبر داد و گفت: پیش بینی می شود این رقم در سال جاری به 40 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

توسلی مهر همچنین با توجه به سود عملیاتی این شرکت پس از 6 سال و روند کاهش زیان انباشته شرکت در 18 ماه گذشته اظهار کرد: هم اکنون زیان انباشته ایران خودرو دیزل به هزار و 970 میلیارد تومان رسیده که پیش بینی می شود این زیان تا پایان شهریور امسال به صفر برسد.

به گفته مدیرعامل ایران خودرو دیزل هم اکنون این شرکت سودآورترین شرکت تجاری و موفق به جذب 5 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه از محل آورده نقدی در فرابورس شده است.

ارتقای کیفی 20 درصدی محصولات تجاری ایران خودرو ظرف یک سال

توسلی مهر همچنین به رشد کیفی محصولات این شرکت اشاره و خاطر نشان کرد: در یک سال گذشته سه محصول ایران‌خودرو دیزل یک ستاره کیفی دیگر دریافت کرده‌اند و 20 درصد ارتقا کیفی در محصولات حاصل شده است.

وی در ادامه از صادرات اتوبوس این شرکت به ترکمنستان، صادرات کامیون و کمپرسی به کویت و همچنین یافتن بازارهای جدید در برخی کشورهای آفریقایی خبر داد که حاصل افزایش تولید بوده است.

این مقام مسئول در صنعت خودرو همچنین به موضوع واردات اتوبوس دست دوم توسط شهزداری تهران اشاره کرد و با انتقاد از مسئولان مدیریت شهری گفت: در حالی که بیش از یک‌هزار میلیارد تومان پول و سرمایه کشور در کف این کارخانه خوابیده، اما شهردار تهران درخواست واردات اتوبوس دست‌دوم از خارج از کشور را می دهد.

توسلی مهر در پایان در خصوص کامیون کشنده جدید تولیدی این شرکت با نام «آتامان» خاطر نشان کرد: تاکنون روس‌ها برای خرید این محصول درخواست داده اند محصولی جدیدی که از یک موتور 430 اسب بخاری با گیربکس زداف بنز و شاسی درایو بنز بهره برده و از یک اتاق روز جهان با قابلیت ترانزیت برخوردار است و امسال 500 دستگاه از آن تولید خواهد شد.

کد خبر 138264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha