عرضه خودروهای تولیدی در بورس کالا جمع بندی نشده است

اخیرا مباحثی در خصوص تصمیم وزارت صمت برای عرضه ۲۰ درصد تیراژ تولید خودرو در بورس کالا مطرح شده که سخنگوی وزارتخانه، تاکید کرد هنوز در مورد این مساله جمع بندی نهایی انجام نشده است.

به گزارش پرشین خودرو، سال جاری و پس از کش و قوس‌های فراوان بین سازمان بورس و وزارت صمت، بالاخره توافق نهایی برای عرضه خودرو در بورس انجام و روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه ۶۰۰ دستگاه خودرو از یک شرکت خصوصی در بورس کالا عرضه شد.

وضعیت عرضه به گونه‌ای رقم خورد که اگرچه قیمت خودروها ۲۵ درصد بالاتر از قیمت کارخانه ثبت شدند اما حدود ۴۰ درصد پایین‌تر از قیمت بازار معامله شدند.

با توجه به فرایند عرضه و معامله با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار، کارشناسان تاکید کردند که در صورت تداوم عرضه خودرو در بورس احتمال کم شدن فاصله بین قیمت بازار و کارخانه خودرو وجود دارد و می‌تواند اهرم کمکی برای تعادل بخشی به بازار باشد.

نکته قابل توجه در خصوص عرضه خودرو در بورس این است که بنا به تاکید متولیان و کارشناسان و البته نمایندگان مجلس این سیاست زمانی می‌تواند به اهداف خود برسد که شاهد عرضه تقریباً کامل خودروها به بورس باشیم به این معنا که عرضه پاسخگوی تقاضای بازار باشد.

با این حال اخیراً محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفته است که «وزارت صمت تنها با عرضه ۲۰ درصد تیراژ تولید خودرو در بورس کالا موافقت کرده در حالی که اگر قرار است شفافیت اتفاق بیفتد باید عرضه خودرو در بورس متناسب با تقاضای بازار صورت گیرد.»

برای پیگیری این اظهارنظر، موضوع را از امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت جویا شدیم. آنطور که قالیباف به مهر گفت «در مذاکرات انجام شده بین وزارت صمت و سازمان بورس، شروطی برای عرضه خودرو در بورس از جمله عرضه ۲۰ درصد تیراژ تولید خودرو در بورس کالا مطرح شده اما هنوز هیچ گونه جمع‌بندی در این رابطه انجام نشده است.»

وی همچنین تاکید کرد که در حا حاضر برای عرضه خودرو در بورس این مساله اعمال نمی‌شود.

منبع: مهر

کد خبر 138789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha