استفاده از قطعات مشترک با اتحاد راهبردی خودروسازان عملی است؟! / آغاز همکاری مشترک خودروسازان با ادغام مراکز طراحی و مهندسی

رشد هزینه‌های تولید و عدم تمایل سیاستگذار خودرو به افزایش قیمت از سال گذشته به چالش مهمی در خودروسازی کشور تبدیل شده است دغدغه ای که با تغییر سیاست قیمت گذاری دستوری و اجرای درست اتحاد راهبردی خودروسازان علاوه بر پوشش زیان سنگین شرکتها، می تواند هزینه‌های سربار را سرشکن کرده و منجر به کاهش هزینه تولید شود.

/خبرنگار: زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی طی 1.5 سال گذشته تورم تولید، رشد چشمگیری داشته است که وزارت صمت با آگاهی از زیان تولید خودروسازان و با مقاومت در برابر رشد قیمت کارخانه‌ای، برنامه کاهش هزینه تولید خودرو را در دستور کار قرار داده است هدفی که در راستای آن اتحاد استراتژیک دو شرکت ایران خودرو و سایپا تعریف و کلید خورد.

تولید خودروی اقتصادی مشترک و ارائه خدمات پس از فروش به طور اشتراکی از جمله پروژه‌هایی است که دو شرکت ایران خودرو و سایپا با عملی شدن این اتحاد و به منظور کاهش هزینه‌ها دنبال می‌کنند.

البته به اعتقاد کارشناسان این اتحاد نخستین کاری است که به صورت مستقیم می تواند هزینه‌های سربار را سرشکن کرده و منجر به کاهش هزینه تولید شود اما به گفته مدیران خودروسازی وجه دیگر این همکاری در چانه‌زنی برای تامین بهتر و کم‌هزینه مواد اولیه است. اما خروجی این اتحاد راهبردی در بخش قوای محرکه و تامین مشترک قطعات بیشتر بوده و کاهش هزینه را به دنبال خواهد داشت.

در واقع به جای رقابت منفی میان شرکتهای خودروسازی و هدر رفت منابع و امکانات، هر دو خودرو‌سازی با اتحاد راهبردی می توانند از ظرفیت‌‌ها و امکانات همدیگر استفاده کنند. اتحادی که در دو جهت تاثیر بسیار خوبی دارد یکی کاهش هزینه‌های مشتری در خدمات پس از فروش و دوم کاهش هزینه‌های خودروساز در زنجیره تامین که می تواند در تعادل و تناسب قیمت تمام‌ شده تاثیر گذارد.

 

مازیار بیگلو



چرایی دستیابی به اهداف اتحاد خودروسازان پس از 3 دهه
اما در این ارتباط مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با تاکید بر اینکه طرح اتحاد استراتژیک خودروسازان طی سه دهه اخیر همواره مطرح بوده است، گفت: از رئوس مهم در اتحاد استراتژیک خودروسازان توجه به اولویت هایی چون همکاری در طراحی پلتفرم و خودروهای مشترک است همانند همکاری که دو شرکت هیوندایی و کیا انجام دادند.

وی با تاکید بر اینکه همکاری مشترک و اتحاد شرکت های خودروسازی با ادغام نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش آغاز نمی شود، تصریح کرد: این پروسه باید با ادغام و طراحی پلتفرم های مشترک و ادغام مراکز مهندسی و طراحی آغار شود تا نتیجه بخش باشد فرایندی که تاکنون اقدام قابل توجهی در خصوص آن صورت نگرفته است.

بیگلو همچنین با اشاره اینکه در واقعیت های اقتصادی باید از اقدامات سمبلیک فاصله گرفت، افزود: متاسفانه برخی اقداماتی که این روزها در خصوص همکاری مشترک شرکتها صورت می گیرد بیشتر سمبلیک است و خیلی نمی توان به نتایج و اهداف آن امید داشت.

نبود زیرساخت های لازم برای همکاری مشترک خودروسازان
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران اضافه کرد: البته این گونه اتحادها در تمام دنیا و بین خودروسازان مطرح برای استفاده بهینه از منابع یکدیگر مرسوم است؛ نمونه ای که در دنیا بیش از یک دهه است اتفاق افتاده مربوط به اتحاد هیوندای و کیا است جریانی که مسلما زیرساخت های فراوانی می طلبد و در حال حاضر هیچ کدام از آنها در خودروسازان ما وجود ندارد چرا که همچنان شرکتهای خودروسازی ما درگیر عوامل دست و پا بسته سیاست های حاکمیتی و اقتصاد دستوری هستند.

بیگلو در ادامه به برخی اهداف اتحاد استراتژیک خودروسازان اشاره و تاکید کرد: استفاده از قطعات مشترک در بین شرکتهای خودروسازی اگر چه از اهداف این اتحاد است اما اقدام سهل و راحتی نیست و برای استفاده از اتاق و موتور یک خودرو در خودرویی دیگر، فرایند بسیار پیچیده مهندسی نیاز است ضمن اینکه این گونه اقدامات منابع زیادی می طلبد و باید برای چنین فعالیت های مهندسی منابعی تعریف شود که متاسفانه این منابع عملا وجود ندارد.

وی در پایان موضوع اتحاد استراتژیک خودروسازان را اگر چه از موارد مطرح در چند دهه اخیر می داند اما معتقد است که نبود ثبات مدیریت در کشور عملا نمی تواند ما را نسبت به این جریان و اهداف آن در شرکتهای خودروسازی امیدوار کند.
 

کد خبر 140007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha