بحران دلالی در بازار خودرو به صورت ریشه‌ای حل شود / نگاهی به کارکرد طرح مالیات‌ستانی از خودرو بر تقاضای کاذب در بازار

بسیاری از تحلیلگران عدم پاسخ گویی صنعت خودرو به تقاضای بازار را از مشکلات اصلی وضع موجود می دانند و با تاکید بر اینکه برای حذف رانت و دلالی باید شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو از بین برود، معتقدند که بدون حل ریشه چالش‌ها به ویژه تورم و انتظارات تورمی، دلالان و سوداگران سهم خود را از معاملات این بازار خواهند برد.

/خبرنگار: زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه سیاستگذاران تا به امروز راه‌های فرعی زیادی را برای حذف رانت و سوداگری از بازار خودرو انجام دادند اما هیچ‌کدام از آنها به دلیل مشکلات اقتصادی در کشور و اصل چالش که همان قیمت‌گذاری دستوری است، پاسخگو نبوده است.

عرضه خودرو در بورس به عنوان آخرین برگ برنده دولت برای تنظیم بازار خودرو نیز به رقم موافقت‌هایی که با این راهکار از سوی دولت و مجلس وجود دارد و تاثیرات مثبت آن، هنور نتوانسته است چالش رانت و دلالی را در بازار خودرو از بین ببرد.

در این خصوص امرالله امینی تحلیلگر صنعت خودرو با بیان اینکه برای حذف رانت و دلالی باید شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو از بین برود، تاکید می کند: وقتی عرضه به میزان کافی وجود داشته باشد، دیگر دلالی و سوداگری توجیهی نداشته و دلیلی ندارد مردم به خودرو به چشم کالایی سرمایه‌ای نگاه کنند.

وی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به ریشه‌های اقتصادی رانت و دلالی در بازار خودرو، تصریح کرد: امروز بسیاری از متقاضیان بازار خودرو به دلیل ریزش ارزش پول، نقدینگی خود را به کالاهای مختلف از جمله خودرو تبدیل می‌کنند تا ارزش سرمایه‌شان را حفظ کنند.

این تحلیلگر صنعت خودرو با بیان اینکه مشکل بازار خودرو به عوامل زیادی ارتباط دارد تصریح کرد: وقتی سرعت رشد نقدینگی بیش از رشد اقتصادی باشد، معنی آن تورم است و در این شرایط مردم ناگزیر به حفظ سرمایه و تبدیل آن به کالاهای سرمایه ای می شوند.

امینی یکی از راه‌حل‌های ساماندهی بازار خودرو را هموار کردن مسیر خرید خودرو برای مصرف کنندگان واقعی دانست و در تایید اینکه تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، قیمت در بازار خودرو را نیز کنترل خواهد کرد، گفت: یکی از کارکردهای مهم مالیات این است که می‌تواند از جذابیت دلالی و درآمد حاصل از سوداگری در بازارهای مختلف به‌ویژه خودرو بکاهد اما از آنجا که مشکل بازار خودرو چند وجهی است، نمی‌توان به تنهایی با این راهکار بازار خودرو را از رشد تقاضای کاذب و دلالی نجات داد. همان گونه که وزیر صمت هم عنوان کردند طرح مالیات بر عایدی سرمایه از جمله راهکارهایی است که می تواند از تقاضای کاذب در بازار خودرو کاسته و موجب تعدیل قیمت خودرو شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه ادامه داد: اما همانطور که اشاره شد این راهکار نیز نتیجه‌بخش نیست و نمی تواند به طور کامل جلوی رانت و دلالی در بازار خودرو را بگیرد، بنابراین در صورت تصویب مالیات بر عایدی سرمایه؛ باز هم بدون حل ریشه چالش‌ها به ویژه تورم و انتظارات تورمی، دلالان و سوداگران سهم خود را از معاملات خواهند برد و با ترفندی مالیات مربوطه را روی قیمت فروش خودرو در بازار می‌اندازند.

امینی تاکید کرد: در واقع سیاستگذار به جای آنکه مساله رانت و دلالی در بازار خودرو را به صورت ریشه‌ای حل کند، می‌خواهد از مسیرهای فرعی این چالش را از بین ببرد در حالی که ریشه اصلی مشکلات موجود جدای از رشد نقدینگی و تورم، عدم پاسخ گویی محصولات خودروسازان به نیاز بازار است.

وی در ادامه به تاثیر واردات خودرو بر جریان تقاضا و تعادل بخشی بر بازار خودرو اشاره و تاکید کرد: اگر دولت بنا دارد بخشی از تقاضای بازار را از مسیر واردات خودرو پاسخ دهد باید به طور جدی این مساله را پیگیری کند هر چند با آمار و ارقامی که برای واردات خودرو اعلام می شود مشکل بازار خودرو حل نمی شود چرا که امروز علاوه بر نیاز مصرف کنندگان واقعی، بخش مهمی از خودروهای داخلی فرسوده است و با گذشت سال‌ها از عمر مفید، همچنان در حال تردد هستند.

به گفته این تحلیلگر صنعت خودرو یکی از مشکلات عمده بازار خودرو عدم پاسخگویی صنعت خودرو به تقاضای بازار است و با وجود آمار خودروسازان مبنی بر افزایش تولید وعرضه در سال جاری همچنان نبود تعادل در عرضه و تقاضا از مسائل جدی بازار خودرو است.

کد خبر 140264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha