بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو  / از تاثیر طرح مالیات بر عایدی سرمایه تا راهکار مجلس برای تعیین قیمت پایه خودرو در بورس کالا

در حالی نمایندگان مجلس در نشست علنی روز گذشته، بررسی طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی (طرح مالیات بر عایدی سرمایه) را آغاز کردند که به اعتقاد بسیاری از نمایندگان، تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه ضمن ایجاد انضباط مالی در بازار سرمایه و اقتصاد کشور، می‌تواند از سوداگری در بازارهای غیرمولد جلوگیری و قیمت را در بازارهایی چون خودرو و ارز کنترل کند.

/خبرنگار: زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، چندی پیش وزیر صمت با حضور در مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به پرسش نمایندگان مبنی بر چرایی افزایش قیمت خودرو، ضمن آنکه مجلسی‌ها را تلویحا یکی از مقصران التهابات بازار خودرو نشانه رفته بود؛ خواستار تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه شد، طرحی که از نگاه وزیر می‌تواند قیمت را در بازار خودرو کنترل کند.

بر همین اساس وزیر صمت معتقد است با چهار راهکار عرضه خودرو در بورس کالا، افزایش تولید داخل، واردات و تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، قیمت خودرو کنترل و حتی نزولی خواهد شد.

تاکید وزیر صمت بر تصویب و اجرای این طرح در حالی مطرح می‌شود که طرح مالیات بر عایدی سرمایه یا همان طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی حدود دو سال است که در مجلس برای تصویب و قانون شدن معطل مانده است؛ طرحی که از نگاه برخی از نمایندگان در شرایطی که اقتصاد کشور از دلالی و سفته‌بازی رنج می‌برد و قیمت خودرو، ارز و طلا به دنبال سوداگری و سفته‌بازی افزایش یافته است مسکوت ماندن آن به صلاح نیست و اجرای آن می‌تواند تقاضای سفته بازی و سوداگری در بازارهای غیرمولد مانند خودرو، ارز، طلا و... را به شدت کاهش دهد.

اما برخلاف نگاه مجلس و دولت، برخی کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی معتقدند تصویب مالیات بر عایدی سرمایه راهکار اصلی بازارهایی چون خودرو نخواهد بود؛ چرا که بدون حل ریشه چالش‌ها به ویژه تورم و انتظارات تورمی، باز هم دلالان و سوداگران به نحوی سهم خود را از معاملات خواهند برد.

با این وجود نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است اگر چه طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند تقاضای سفته بازی و سوداگری در بازارهای غیرمولد مانند بازار خودرو و مسکن را کاهش دهد و انضباط مالی را در بازار و اقتصاد کشور ایجاد کند اما همزمان با تصویب و اجرای این طرح، باید راهکارهای دیگری در حوزه سودهای بانکی، اصلاح جریان عرضه خودرو در بورس کالا و جریان تولید و واردات خودرو اجرایی شود.

راهکار قانونی مجلس برای ایجاد انضباط مالی در بازار سرمایه

سید جواد حسینی کیا در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: این طرح مانع ورود سرمایه‌ به بازار نخواهد شد بلکه موجب می شود دلالی در بازارهایی مانند خودرو از بین برود و چنانچه موضوع پرداخت حقوق دولت در کسب چنین سودهایی عملی شود مسلما انضباط مالی را در بازار سرمایه و افتصاد به همراه خواهد داشت.

وی همچنین افزایش سودهای بانکی را از دیگر راهکارها برای جلوگیری از فضای دلالی در بازار خودرو دانست و افزود: با این راهکار بخشی از نقدینگی و پول‌های سرگردان در بازار به سمت بانک ها سرازیر و در نهایت در بخش تولید جذب خواهد شد.

نگرانی مجلس از تداوم چالش در بازار خودرو/ نگاه مجلس در واردات خودرو محقق نشد

نایب رئیس کمیسیون صنایع در ادامه به وعده وزارت صمت در حوزه تولید و واردات خودرو و تاکید بر عرضه 900 هزار خودرو ظرف 6 ماه آینده پرداخت و تصریح کرد: اگر چه در گام اول این موضوع مطرح بود که واردات بر بازار خودرو سایه می‌اندازد اما با روند کنونی واردات معتقدم در صورتی که عرضه و تقاضا برابر نباشد قطعا این مساله از چالش های جدی بازار خودرو در آینده خواهد بود.

حسینی کیا همچنین با توجه به برنامه دولت برای عرضه خودروهای اقتصادی به منظور جایگزینی برای خودروهای پرتقاضا و قدیمی در بازار گفت: نگاه مجلس در قانون واردات خودرو، واردات خودروهای اقتصادی بود که متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است و با ارقام و نوع برندهایی که این روزها مطرح است، واردات خودرو تعادلی در بازار خودرو ایجاد نخواهد کرد.

وی در ادامه به جریان عرضه خودرو در بورس کالا اشاره و خاطرنشان کرد: در صورتی که سقف قیمت و عرضه در بورس کالا مشخص نباشد، این راهکار نیز نمی‌تواند بازار خودرو را متعادل کند.

نماینده سنقر و کلیایی در پایان با توجه به تفاوت قیمت پایه خودرو و قیمت نهایی خودرو در بورس کالا و اختلاف قیمت بالای برخی خودروها با قیمت پایه گفت: نمایندگان طرحی برای تعیین تکلیف تفاوت قیمت پایه و قیمت نهایی عرضه شده در دست دارند تا مشکل عرضه در بورس حل شود و قیمت پایه عرضه خودرو در بورس نیز توسط شورای رقابت تعیین شود.

 

کد خبر 140396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha