35 درصد از تولیدات ایران خودرو با موتور جدید EFP به بازار می آید / تولید دنا و تارا و ری‌را با قوی ترین موتور ایران

مدیرعامل ایران خودرو با اعلام اینکه در سال آینده 35 درصد محصولات این گروه خودروسازی مجهز به موتور جدید EFP می شود، تاکید کرد: در مرحله نخست، استفاده از موتور ارتقاء یافته و جدید EFP در خودرو دنا پلاس توربو آغاز می شود و این موتور تا اوایل سال آینده در خودرو تارا و تا شهریور ماه 1402 در خودرو ری‌را به کار گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مهدی خطیبی، در آیین معرفی و تولید انبوه موتور جدید و پلتفرم بومی برق و الکترونیک ایران خودرو که عصر امروز با حضور معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو، مدیرعامل سایپا و جمعی از مدیران گروه صنعتی ایران خودرو برگزار شد، افزود: موتور جدید EFP در مقایسه با موتور قبلی نزدیک به 25 نیوتن بر متر گشتاور موتور و 15 اسب بخار قدرت موتور آن اضافه شده است. همچنین وزن این موتور چهار کیلوگرم کاهش یافته و استفاده از آن حدود 10 درصد مصرف سوخت را کاهش می دهد.

وی همزمان با آغاز تولید انبوه قوی ترین قوای محرکه ایران خودرو، اظهار داشت: مالکیت معنوی این موتور از طراحی تا تولید در اختیار ایران‌ خودرو است و تولید این موتور کمک می کند تا تولیدات ایران‌ خودرو با کیفیت بیشتری تولید شوند.

 

قوی ترین موتور ایران


مدیرعامل ایران خودرو همچنین با اشاره به اینکه از ابتدای امسال قول دادیم تا در قالب برنامه «قرار» هر ماه شاهد رونمایی از محصولات جدید ایران خودرو باشیم، تصریح کرد: امروز و در دهمین ماه از سال شاهد معرفی و تولید انبوه موتوری کاملا جدید و ارتقاء یافته در خانواده EF7 به همراه بومی سازی پلتفرم های برق و الکترونیک در ایران خودرو هستیم.

خطیبی بیان کرد: در حال حاضر ایران‌ خودرو دارای سه خانواده موتور EF7, TU5 و XU است که 51 درصد تولیدات با موتور XU و 49 درصد تولیدات با دو موتور EF7 و TU5 مجهز و به تولید می رسد.

وی در ادامه به روند تولید و عرضه محصولات در این گروه صنعتی اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون افزایش 150 هزار دستگاهی خودرو کامل نسبت به مدت مشابه سال گذشته محقق شده است و به همین میزان، تحویل و صدور فاکتور خودروها افزایش داشته است.


سهم 38 درصدی ریالی سایر خودروسازان از بازار خودرو / باید در موضوع انحصار در خودروسازی بازنگری شود

مدیرعامل ایران خودرو همچنین با بیان اینکه بورس کالا موضوع روز صنعت خودرو ایران است، تاکید کرد: اما آن‌چه اکنون بیش از هر موضوع دیگری صنعت خودرو را آزار می دهد، موضوع قیمت گذاری دستوری خودرو است که متاسفانه با استفاده از واژه انحصار توجیه می شود.

خطیبی افزود: بزرگترین مشکل امروز صنعت خودروسازی بحث قیمت‌گذاری دستوری است که تحت عنوان «انحصار» بازار بدان پرداخته می‌شود. در حالی که 38 درصد (38 درصد به لحاظ ریالی و 12 درصد از جهت تعدادی) از سهم نسبی که خودروسازان غیر از ایران خودرو و سایپا از بازار دارند بایستی بازنگری کلی در مورد انحصاری بودن صنعت خودرو انجام شود.


هم قسم به رعایت منافع سهام داران ایران خودرو هستیم

وی بیان کرد: متاسفانه طی چند سال اخیر به دلیل قیمت گذاری دستوری بیش از 350 هزار میلیارد تومان از جیب خودروسازان رفته و باید ببینیم که این پول عاید چه افراد یا گروه‌هایی شده است بر اساس بند 90 اصل 44 قانون، دولت موظف است زیان بنگاه‌هایی را که به سبب قیمت‌گذاری دستوری زیان‌ده شده‌اند، را جبران کند.

وی افزود: در این جریان باید سازمان برنامه و بودجه و حسابرسی به عنوان متولیان اصلی تکلیف اجرایی شدن این قانون در صنعت خودرو را روشن کنند، ما نیز با جدیت این موضوع را پی‌گیری می کنیم و متعهد و هم قسم به رعایت منافع سهام‌داران طبق قانون تجارت هستیم که هر گونه اقدامی بر خلاف منافع سهام‌داران را منع کرده است.

مدیرعامل ایران خودرو در پایان با اشاره به ضرورت تحقیق و توسعه، بودجه مورد نیاز ایران‌ خودرو را در سال جاری یک میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: امسال یک میلیارد دلار بودجه(برای سال آینده) تعریف کرده‌ایم؛ "تا صحبت هم می‌کنیم، می‌گویند انحصاری هستید". سوال این است که (با حجم زیان دهی‌ها) این سرمایه از کجا باید تامین شود؟ چرا این باور جا افتاده است که ایران‌ خودرو و سایپا باید همیشه در زیان باشند؟ در حقیقت با زیان‌دهی بیش از 100 هزار میلیارد تومانی خودروسازان، 100 میلیارد دلار هم از دست دولت رفته است. باید بدانیم که ایران‌ خودرو و سایپا سودآور است که به کار کشور و نظام می‌آید نه خودروسازانی که بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان زیان دارند.
 

کد خبر 140592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha