دناپلاس توربو EFP با چه مشخصاتی وارد بازار می‌شود؟

دنا پلاس توربو EFP ایران خودرو با پیشرانه جدید توسط این شرکت معرفی شد. دنا پلاس توربو EFP مجهز به نسل جدید پیشرانه ملی EF7 بوده که EFP نام دارد. پیشرانه EFP ایران خودرو مجهز به سیستم پرخوران یا همان توربوشارژ بوده و مانند نسخه تنفس طبیعی، این پیشرانه نیز بر پایه گازسوز تولید خواهد شد.

/خبرنگار: امین سرمدی/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، دنا پلاس یک خودروی سدان و پرطرفدار از ایران خودرو بوده که چند سالی است بر روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد.

 

دناپلاس توربو EFP بیشتر بشناسید:

مشخصات فنی پیشرانه EF7P ایران خودرو / نسل جدید پیشرانه ملی EF7 با نام EF7 پلاس یا EFP رونمایی شد

تفاوت‌های موتور EFP با EF7
 

دنا پلاس توربو EFP در واقع فیس لیفت دنا محسوب شده که بر روی پلتفرم سمند طراحی و توسعه یافته است.

 

دناپلاس



دنا پلاس تاکنون در تیپ‌های مختلفی از جمله دنا پلاس توربو و دنا پلاس توربو اتوماتیک به تولید رسیده که تمامی آن‌ها یا مجهز به پیشرانه معروف EF7 و یا مجهز به نسخه توربوشارژ آن یعنی TC7 بودند.

در نمایشگاه بین المللی خودرو تهران سال 1401 بود که ایران خودرو نسخه جدید از دنا پلاس توربو اتوماتیک را به نمایش درآورد.

در همان روزها بود که خبری منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است بزودی نسل جدید پیشرانه‌های EF7 و TC7 توسط ایران خودرو رونمایی شود. سرانجام پس از چند ماه انتظار بالاخره ایران خودرو در اواخر دی‌ماه سال 1401 این پیشرانه‌ها را در کنارار نسخه جدید دنا پلاس رونمایی کرد.

 

دنا پلاس



دنا پلاس توربو EFP از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با نسخه‌های پیشین نداشته و بیشترین تفاوت‌ها به باطن و امکانات رفاهی آن بازمی‌گردد. ضمنا ایران خودرو اعلام کرد که این خودرو قرار است از بهمن ماه سال جاری یعنی 1401 به تولید انبوه برسد.

قیمت دنا پلاس توربو EFP ایران خودرو هنوز مشخص نشده است اما با توجه به مشخصات فنی و امکانات رفاهی این تیپ دنا پلاس گران‌ترین تیپ خودروی ملی ایران خودرو خواهد بود.

مشخصات فنی دنا پلاس EFP

قلب تپنده جدیدترین عضو خانواده دنا پلاس مهمترین تغییر آن نسبت به نسخه‌های پیشین است. همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم این خودروی سدان مجهز به نسل جدید پیشرانه ملی EF7 بوده که EFP نام دارد. این پیشرانه 4 سیلندر 1.7 لیتری مجهز به سیستم پرخوران یا همان توربوشارژ بوده و مانند نسخه تنفس طبیعی، این پیشرانه نیز بر پایه گازسوز تولید خواهد شد. موتور EFP توانایی تولید 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن بر متر گشتاور را در حالت بنزینی و 152 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور را در حالت گازسوز دارد. مصرف سوخت ترکیبی این نسخه نیز در حالت بنزین حدود 6.8 لیتر و در حالت گازسوز حدود 4.9 کیلوگرم در هر 100 کیلومتر است.

 

دما پلاس توربو



طبق اطلاعاتی که ایران خودرو منتشر کرده اکثر قطعات پیشرانه‌های جدید مانند میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ و سیستم خنک کننده نسبت به نسل قبل کاملا متفاوت و بروز شده و تمام ایرادات آن برطرف شده و قرار است تا این پیشرانه به مرور زمان بر روی دیگر محصولات ایران خودرو از جمله ری‌را مورد استفاده قرار گیرد.

امکانات رفاهی و ایمنی دنا پلاس EFP

دیگر تمایز دنا پلاس جدید یا همان دنا پلاس EFP نسبت به تیپ‌های قبلی دنا پلاس امکانات رفاهی و ایمنی آن است که خوشبختانه در سطح بالاتری قرار گرفته است.

علاوه بر امکانات قبل مانند سانروف، چهار کیسه هوا، تهویه اتوماتیک، رینگ ۱۶ اینچی، چراغ روشنایی روز، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، صندلی های برقی جلو، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، آینه های جانبی تاشو برقی و تریم داخلی پارچه ای این خودرو به امکانات جدیدی مانند سنسور نور، سنسور باران، استارت دکمه ای، سنسور باد تایرها، نمایشگر لمسی جدید، اندروید اتو، اپل کارپلی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و سامانه کنترل پایداری الکتریکی مجهز شده است.
 

کد خبر 140615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha