کد خبر 140620
۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
در مورد شیشه اتومبیل

در زمان‌های گذشته و اوایل ساخت خودرو، شیشه ماشین از جنس شیشه‌های معمولی که در درب و پنجره‌های ساختمان به کار برده می‌شوند، استفاده می‌شد که البته فقط بعنوان شیشه جلو ماشین قرار می گرفت.

به گزارش پرشین خودرو، در این مقاله کوتاه قصد داریم در مورد شیشه خودرو اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. شیشه اتومبیل یکی از قطعات مهم ، حساس و ظریف در صنعت خودروسازی است ، که توجه به کیفیت آن می تواند امنیت بیشتر سرنشینان خودرو را در پی داشته باشد، بنابراین صنعت شیشه اهمیت ویژه ای در صنعت خودرو سازی دارد و البته پیشرفت زیادی را به همراه داشته است.

 

وظیفه عمده شیشه ماشین ایجاد یک عایق بین کابین و سرنشینان خودرو با فضای خارج و محیط اطراف است. این عایق راننده را در برابر سرما، گرما، باد و  طوفان، باران، برف، تگرگ و حتی تابش مستقیم نور خورشید  محافظت می‌کند. تصور این که بدون شیشه و در این شرایط سخت، خودرو در حال حرکت باشد نیز سخت است. حتی شیشه سولار ، به خاطر خواصیت آنتی یو وی که دارد ، می تواند قطعات داخل کابین را در برابر اشعه مضر ماورا بنفش خورشید کاملا محافظت کرده و موجب افزایش طول عمر آنها شود.

 

 

نگاهی به تاریخچه شیشه خودرو

در زمان‌های گذشته و اوایل ساخت خودرو،  شیشه ماشین از جنس شیشه‌های معمولی که در درب و پنجره‌های ساختمان به کار برده می‌شوند، استفاده می‌شد که البته فقط بعنوان شیشه جلو ماشین قرار می گرفت . یکی از معایب اصلی این نوع شیشه ، الگوی شکست آن است که در هنگام تصادف‌ و شکست شیشه ،  باعث آسیب جدی به سرنشینان خواهد بود و در بسیاری موارد بریدگی‌های عمیق را به وجود آورد. از این رو خودروسازان و مهندسین کیفی درصدد برآمدند تا نوعی شیشه تولید کنند تا از افراد در برابر حوادث محافظت کند.

 

شیشه خودرو از چه نوع شیشه ای است؟

  • شیشه سکوریت

همراه با پیشرفت تکنولوژی و آشنایی مهندسین با انواع مواد، آن‌ها موفق شدند تا با استفاده از پی وی بی  P. V. B که نوعی فیلم پلیمری است، شیشه‌ای از جنس لمینت ( طلقی ) تولید کنند. این نوع طلق با دو لایه شیشه معمولی از دو طرف پوشش داده می‌شود تا میزان ایمنی و مقاومت شیشه خودرو در برابر ضربات و وارد شدن تنش‌ها را افزایش دهد.البته این لایه ها می تواند بیشتر باشد ولی برای شیشه جلو خودرو معمولا سه لایه است یعنی دو لایه شیشه و یک لایه پلیمر بین شیشه ها .  کل این قطعات با قرار گرفتن تحت فشار و حرارت به صورت یکپارچه در کنار هم، شیشه لمینت را تشکیل می‌دهند. طلق وسط شیشه  با ضخامتهای مختلف که کاربردی ترین آنها   0.38 و 0.76 و mm 1.52 می باشد.

به کار بردن دو لایه شیشه محافظتی باعث می‌شود تا میزان ضریب ایمنی آن‌ها افزایش یابد. این نوع شیشه در صورت وارد شدن ضربات شدید به دلیل یکپارچگی که بین سطح آن برقرار است، فرونمی‌ریزد و از وارد شدن آسیب به سرنشینان جلوگیری می‌کند به همین دلیل از بهترین نوع شیشه به کار رفته در خودرو به‌حساب می‌آیند. به زبان دیگر ، تکه های شکسته شیشه به لایه چسبیده و یکپارچگی خود را از دست نمیدهند. یعنی خرد نمی شوند و پراکندگی شیشه ایجاد نمی شود.

 

 

از دیگر مزایای شیشه لمینت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- کاهش انتقال صدا با فرکانس بالا 

- جلوگیری از ورود اشعه مضر ماورا فرابنفش  یو وی  تا ۹۵ درصد

- قابلیت ترمیم ترک شیشه جلو خودرو در اثر سنگ خوردگی

 

شیشه جلو اتومبیل windshield بطور کلی از شیشه لمینت ساخته می شود . البته در برخی خودروهای لوکس مانند ولوو xc90 ، یا جنسیس سدان  ، شیشه های درب خودرو نیز از جنس لمینت تولید می شوند که نسبت به شیشه های سکوریت ، امنیت و البته قیمت بالاتری دارند.

 

شیشه جلو اتومبیل از لحاظ امکانات نیز متفاوت هستند. سنسور باران و نور، دوربین رادار، خط هیتر ، خط آنتن، ، هداپ HUD از جمله امکاناتی هستند که روی شیشه جلو قرار می گیرند . برخی خودرو ها هیچ آپشنی ندارند مانند پراید ، برخی خودروها قسمتی از این امکانات را دارند مانند شیشه جلو جک اس 5 و برخی تمامی این امکانات را دارند مانند ولوو xc90

  • شیشه سکوریت

وجه تمایز بین شیشه جلو خودرو  و شیشه‌های عقب و جانبی در نوع جنس آن‌ها و نحوه فرایند تولید است. شیشه‌های معمولی پس از انجام برشکاری و شکل‌پذیری‌های لازم در دمای 700 الی 800 درجه سانتی‌گراد، حرارت داده شده و به سرعت سرد می‌شوند. همین امر موجب می‌شود تا یک استحکام سطحی در آن‌ها به وجود آید و  مقاومتش تا 7 برابر بالا رود و به این شیشه ها اصطلاحا نشکن نیز می گویند. شیشه سکوریت یا نشکن  بر اثر ضربه شدید ، به تکه های خیلی ریز تبدیل می شوند که لبه های غیر برنده دارند. این شیشه ها تا 300 درجه سانتیگراد حرارت را تحمل می کنند در حالی که شیشه های معمولی تا 60درجه حرارت را تحمل می کنند.  معمولا شیشه های جانبی و شیشه عقب از همین نوع شیشه تولید می شوند.

 

تفاوت بین شیشه‌های جلو، جانبی و عقب خودرو

همان‌طور که گفته شد، شیشه‌های جلو با استفاده از لایه محافظتی P. V. B در هنگام وارد شدن نیروی خارجی یا قرار گرفتن تحت فشار، خرده شیشه‌های ایجاد شده را به دلیل چسبندگی سطحی، درون خود نگه‌داشته و از پخش شدن آن‌ها بر روی سرنشینان جلوگیری می‌کند.

 

 

شیشه‌های عقب و جانبی از جنس سکوریت هستند و از استحکام بالایی برخوردار هستند اما در اثر وارد شدن ضربه، به قطعات خیلی ریز اما بدون لبه‌های برنده تبدیل شده و هیچ آسیبی به سرنشینان وارد نمی‌کند. در برخی خودروهای خاص از شیشه لمینت برای شیشه های جانبی و عقب استفاده می شود.

 

نقش گرم‌کن در شیشه‌های سکوریت

به منظور افزایش دید راننده در مواقع بارش باران و برف، خطوط مشکی رنگی بر روی شیشه به عنوان گرم‌کن به کار رفته است. بیشترین کاربرد این خطوط در مواقعی است که شیشه خودرو در اثر شرایط جوی نامساعد دچار یخ‌زدگی یا بخار شده باشد. هم‌زمان با روشن شدن سیستم برق اتومبیل، جریان برق وارد این خطوط شده و با ایجاد گرما موجب می‌شود تا قطرات شبنم و باران محو شوند و دید راننده افزایش پیدا کند. شیشه های عقب همه ی خودروها و برخی شیشه های روستونی خودروها ( مانند تویوتا پرادو و یا هایما اس 7 ) دارای خط گرمکن هستند.

 

ترمیم شیشه اتومبیل

همانطور که قبلا هم اشاره شد ، شیشه های لمینت خاصیت ترمیم نیز دارند. ترمیم شیشه خودرو به معنای ترمیم سنگ خوردگی شیشه یا ترمیم ترک شیشه اتومبیل است که با هدف پیشگیری از گسترش ترک و شکستگی و بهبود وضعیت شیشه لمینت انجام می‌شود. در اولین اقدام برای جلوگیری از پیشروی شکستگی یا ترک نباید خودرو را جابجا کنید تا ترمیم کار متخصص در محل حاضر شود.ترمیم با تزریق مواد رزین و اشعه uv انجام می می شود.

 

در صورتی که ترک شیشه و یا سنگ خوردگی قابل ترمیم باشد ، نسبت به تعویض شیشه ، در اولویت قرار می گیرد زیرا هم هزینه ی کمتری دارد و هم نگرانی بابت آب بندی شیشه وجود نخواهد داشت. حتما قبل از هر اقدامی با منتخصصین این امر مشورت کنید.

 

دودی کردن شیشه های خودرو

دودی کردن شیشه‌  به دلایل داشتن ظاهر زیبا و هم‌چنین جلوگیری از تابش نور خورشید به قطعات داخلی کابین انجام می‌شود .  به دو صورت امکان دودی شیشه وجود دارد . اولین روش ، استفاده از برچسب دودی سولار روی شیشه های خودرو است  و روش دوم  استفاده از شیشه دودی فابریک و جایگزینی شیشه دودی با شیشه های سبز خودرو.

توجه داشته باشید که خرید شیشه های فابریک دودی سولار هزینه اولیه بالایی دارد و ماندگار است ولی استفاده از برچسب های دودی سولار ، هزینه اولیه پایینی دارد ولی طول عمر کمتری دارد و به مرور کمرنگ شده و خاصیت خود را از دست می دهد.

 

کلام آخر

کاربرد شیشه اتومبیل در صنعت خودروسازی به منظور ایجاد حفاظ ایمنی بین فضای داخلی کابین و محیط بیرون دارای اهمیت ویژه است. این قطعه مهم در بدنه خودرو به عنوان یک عایق می‌تواند از جان سرنشینان و هم‌چنین وارد شدن آسیب به قطعات داخلی خودرو در اثر بارش باران، برف، گرما و سرما و... کارایی مناسبی داشته باشد.

خدمات شیشه اتومبیل پرشین با عرضه و فروش انواع مختلف شیشه خودرو در اندازه و شکل‌های مختلف توانسته رضایت تعداد زیادی از مشتریان خود را جلب کند. از طرفی خدمات ارائه شده از جانب شیشه اتومبیل پرشین مانند دودی کردن، ترمیم شیشه اتومبیل در محل و... موجب می‌شود تا شما به آسانی تنها با یک تماس به صورت حضوری و سیار از آن‌ها بهره‌مند شوید.

 

کد خبر 140620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha