۱۰ مدل مختلف باز شدن درب های خودرو از گذشته تا کنون + تصاویر و جزئیات

در این مقاله از پرشین خودرو قصد داریم ۱۰ مدل مختلف باز شدن درب های خودرو از گذشته تا امروز را بررسی و نمونه‌هایی از آن را مثال بزنیم، با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خودروها وسیله حمل و نقل رایجی هستند که تقریباً همه افراد در دنیای مدرن امروزی با آن سفر می‌کنند. خودروها در مدل‌های مختلف، دارای رنگ‌ها، طرح‌ها و اندازه‌های مختلف هستند. از زمان اختراع اولین نمونه‌های وسایل نقلیه همیشه نوع طراحی آنها جزو مهمترین بخش‌ها محسوب شده و به آن توجه بسیار زیادی می‌شود. رواج استفاده از خودرو و تولید انبوه آن سبب شد تا برخی از شرکت‌های خودروسازی اقدام به تولید خودروهای خاص با طراحی‌های منحصر به فرد شدند.  

علاوه بر طراحی ظاهری خودرو مورد دیگری که در خودروها رواج پیدا کرد نحوه باز شدن درب آنها بود که در این مقاله قصد داریم ۱۰ مدل مختلف آن را معرفی کنیم.  

۱- درب‌های قیچی شکل  Scissor Doors

بارزترین طراحی درب خودرو از نظر ظاهر و ورودی خودرو، درب‌های قیچی شکل است. برندهای خاص مانند فراری، لامبورگینی و مک لارن به تولید خودروهایی با این سبک درب‌ها معروف هستند. درب‌های قیچی شکل با نام‌های مختلفی مانند درهای بال، درب‌های سوسکی، درب‌های سوئیچ، درب‌های لاک پشتی، درب‌های چرخشی، درب‌های لامبو و درب‌های لامبورگینی شناخته می‌شوند. این مدل از انواع درهای خودرو هستند که به جای باز شدن در حالت بیرونی مانند خودروهای معمولی، به صورت عمودی به سمت بالا باز می‌شوند. قسمت جلوی درب بر روی یک لولای مخصوص ثابت شده است که باعث می‌شود درب خودرو مانند تیغه‌های یک قیچی باز شود و به همین دلیل به آن «درب‌های قیچی» می‌گویند.

لامبورگینی

برای اولین بار درب قیچی در سال ۱۹۶۸ توسط برند نام آشنای ایتالیایی یعنی آلفارومئو اختراع شد. آلفارومئو کارابو اولین خودرویی بود که از این نمونه درها بر روی آن استفاده شد. این درها نه تنها زیبا بوده بلکه بسیار کاربردی نیز هستند. درهای قیچی در کشورهایی که جای پارک محدود است بسیار ارزشمند بوده و اگر تا به حال مجبور شده باشید در فضای تنگ پارک کنید می‌دانید که باز کردن درب برای بیرون رفتن از خودرو چقدر دشوار است. اما اگر ارتفاع سقف پارکینگ کم باشد، این درها می توانند مانعی باشند و خروج از خودرو را دشوار کنند.  

۲- درب‌های گالوینگ Gull-Wing Doors

درهای گالوینگ که به عنوان درب رو به بالا یا بال شاهین نیز شناخته می‌شود، یکی از خاص‌ترین درب‌های خودرو است که به جای کناره ماشین، در سقف لولا شده است. درها به سمت بالا باز می شوند و تصویر بال‌های مرغ دریایی را نشان می‌دهند. هنگام باز شدن درها، لولاها در بالای سقف ثابت می‌ماند و مانند پرنده‌ای است که بال‌های خود را باز کرده و آماده پرواز است.

در گالوینگیی

در زبان فرانسه، این درها به عنوان  درب‌های پروانه ای شناخته می شوند و اولین بار در سال ۱۹۳۹ توسط ژان بوگاتی، طراح خودروهای بوگاتی طراحی شدند. چهارده سال بعد، در سال ۱۹۵۲ مرسدس بنز مدل ۳۰۰SL خود را با این درب‌ها معرفی و به فروش رساند. جدیدترین خودرویی هم که از این مدل درب‌ها بر روی آن استفاده شده تسلا مدل X است که مکانیزم و تکنولوژی مدرنی نیز دارد.  

۳- درب‌های پروانه‌ای Butterfly Doors

درب‌های پروانه‌ای که اغلب با درب‌های قیچی اشتباه گرفته می‌شوند، از نظر نحوه باز شدن کمی متفاوت هستند. درهای قیچی مستقیماً از طریق نقاط لولا در پایین ستون A باز می شوند. با این حال، درهای پروانه ای توسط لولاهایی که در امتداد ستون A قرار دارند به سمت بالا و خارج می‌چرخند. با توجه به مکانیزم باز کردن عملی آنها، کاربر فضای بیشتری برای ورود و خروج از خودرو نسبت به درهای قیچی در اختیار دارد. نحوه باز شدن این مدل آن را به گزینه ای فوق العاده راحت برای درب خودرو تبدیل می‌کنند.

درب پروانه‌ای خودرو

با این حال، یکی از نکات منفی درب های پروانه‌ای این است که نسبت به درب های قیچی به فضای پارک بیشتری نیاز داشته و نمی‌توانند در فضاهای تنگ و سقف‌های کم به خوبی عمل کنند. مدل هایی مانند مرسدس بنز SLR، بی ام و i۸، فراری انزو، فراری لافراری، بی ام و Z۱ و مک لارن F۱ گزینه های خوبی هستند اگر می‌خواهید خودرویی با درهای پروانه‌ای بی عیب و نقص داشته باشید.

۴- درب‌های خودکشی Suicide Doors

درب‌های خودکشی یا انتحاری یکی از عجیب ترین نام‌ها را دارد. این درب‌ها که با عنوان درهای اتوبوس نیز شناخته می‌شوند، اصطلاحی عامیانه برای درب وسیله نقلیه است که لولاهای آن در بخش عقب به جای جلو (که روش سنتی است) قرار دارند. این نوع درها ابتدا در کالسکه‌ها استفاده می‌شد، به ندرت در وسایل نقلیه مدرن یافت می‌شوند. این مورد به دلیل امنیت پایین آنهاست. قدمت درهای انتحاری به نیمه اول قرن بیستم بازمی‌گردد، زمانی که کالسکه‌های اسب‌کشی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این درها به دلیل طراحی ناقص خود که می تواند باعث زخمی شدن یا کشته شدن یک سرنشین شود، نام خودکشی را به خود اختصاص داد. در آن زمان، کمربند ایمنی اختراع نشده بود، بنابراین احتمال افتادن سرنشینان هنگام باز کردن درب را بیشتر می‌کرد.

رولزرویس

جالب است بدانید که این نوع درب‌ها در دهه ۳۰ میلادی بسیار مورد پسند گانگسترها بوده چراکه آنها معتقد بودند هنگام هل دادن افراد به داخل و خارج از وسیله نقلیه در حال حرکت، سهولت زیادی دارد. پس از جنگ جهانی دوم، خودروهای آمریکایی که به طور قابل توجهی از درهای انتحاری استفاده می‌کردند. لینکلن کانتیننتال ۴ درب کانورتیبل و سدان (۱۹۶۱-۱۹۶۹) و فورد تاندربرد (۱۹۶۷-۱۹۷۱) بودند. رنج روور P۴ بریتانیایی نیز به دلیل استفاده شگفت‌انگیز از درهای خودکشی در دهه ۱۹۶۰ محبوبیت چندانی یافت.   اکنون نیز رولزرویس یکی از معدود شرکت‌های خودروسازی است که از درهای لولایی عقب استفاده می‌کند.  

۵- درب‌های کشویی Sliding Doors

درب یکی از کارآمدترین انواع درب خودرو است که از مسیری آویزان شده تا درب به صورت افقی بر روی دو ریل در بالا و پایین سر بخورد. این درب‌ها بر روی ون‌ها، مینی ون‌ها و اتوبوس‌ها استفاده شده و فضای ورودی و خروجی بزرگی را برای مسافران فراهم می‌کند.

درب خودرو

از آنجایی که این درب ها دسترسی بدون مانع را فراهم می‌کنند، بارگیری و تخلیه اشیاء بزرگ بزرگ نیز آسان خواهد بود. اولین خودرویی که دارای درهای کشویی بود، کایزر دارین در سال ۱۹۵۴ بود. اکنون این طراحی خودرو بیشتر در MPV های کوچک مانند پژو ۱۰۰۷، تویوتا پورت و رنو کانگو و MPV های بزرگ مانند سیتروئن C۸، پژو ۸۰۷، تویوتا پریویا و کیا Sedona مورد استفاده قرار گرفته است.  

۶- درب جیبی Pocket Doors

درب جیبی نوعی از درب‌های کشویی است که در بعضی ون‌ها استفاده شده و محل قرارگیری آن در انتهای خودرو است.

درب خودرو

این نوع درب در ون‌های حمل و نقل و واگن‌های قطار استفاده می‌شود، اما به ندرت در خودروهای معمولی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از محبوب ترین وانت‌های دارای درهای جیبی رنو استافت و موریس J۴ هستند.  

۷- درب‌های قو شکل Swan Doors

درب‌های قو یک سبک درب خودرویی است که با مکانیزم باز شدن تماشایی خود می‌تواند سر همه را برگرداند. اگرچه شبیه درب های معمولی خودرو است، اما بیشتر از حالت معمولی باز می‌شود. ویژگی این نوع درب سبک بی نظیر آن است. همانطور که از نام آن پیداست، این نوع درب دارای ظرافت یک قو است.

درب خودرو

جدا از طراحی شگفت انگیز، درب‌های قو کاربردی نیز هستند. از آنجایی که این درهای خودرو به صورت افقی باز می شوند، نگران کم بودن ارتفاع نخواهید بود. به علاوه، درها را می توان به راحتی باز کرد حتی اگر ماشین دیگری در کنار آنها باشد. اگر می خواهید خودرویی با درهای قو تهیه کنید، می توانید Rapide، GTA Spano، Aston Martin DB۹ و Jaguar C-X ۷۵ را در بازار بیابید.

۸- سایبان Canopy Doors

این یکی از نادرترین انواع درب‌ها بوده که هیچ نام رسمی ندارد، بنابراین به عنوان درب سایبان و یا کابین خلبان هم شناخته می‌شود. هنگامی که این درب خودرو باز می‌شود، می‌تواند شکل یک سایبان را به خود بگیرد که بلافاصله آن را به مرکز جذابیت در هر نمایشگاه یا گردهمایی خودرو تبدیل می‌کند. این درب به گونه‌ای باز می‌شود که در بالای خودرو نصب می‌شود و تا بسته شدن به همین صورت باقی می‌ماند.

درب خودرو

از آنجایی که درب از بالای خودرو باز می‌شود، مسافران به راحتی می‌توانند بدون نگرانی از کناره ها بیرون بیایند. درهای سایبان نیز دارای انواع فرعی هستند، به این معنی که می‌توان آنها را در جلو، پشت یا کناری نیز لولا کرد. با این حال، لولای جلو گونه ای است که بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است. این مدل درب می‌تواند مشکل ساز شود اگر خودرو مجبور باشد در محلی با ارتفاع سقف پایین پارک شود. در چنین مواقعی باز کردن درب بدون ایجاد آثار فرورفتگی روی آن تقریبا غیرممکن است. همچنین اگر بارش شدید رخ دهد سوار و پیاده شدن از این خودرو با آب گرفتگی آن همراه خواهد بود.  

۹- درب‌های دو وجهی Dihedral Doors

درب‌های دو وجهی شبیه درب‌های قیچی هستند. تنها تفاوت این است که این درها با حرکت به سمت بیرون در حالی که ۹۰ درجه در لولای در می‌چرخند باز می‌شوند.

درب خودرو

درب‌های دو وجهی جدیدترین نوع ابداع شده در میان درب‌های خودروست و برخی از مدل‌های خودروی محبوب که دارای این نوع در هستند عبارتند از: Agera R، Agera RS، Koenigsegg Agera، Koenigsegg CC۸S، CCR، و Regera.

۱۰- درب از جلو Front-Hinged Car Doors

این مدل از خودروها به صورتی است که تنها با یک در عرضه می‌شوند. ورود و خروج از طریق درب ورودی انجام می شود. بنابراین، خطر آسیب دیدگی یا کشته شدن در نتیجه خروج از درب جانبی را از بین می برد. اما از طرفی اگر برخورد از جلو صورت گیرد کار دشوار خواهد بود. البته در برخوردهای نه چندان سنگین یکی از راه‌های خروج از این مدل خودروها استفاده از سانروف آنهاست.

درب خودرو

خودروهای زیادی از این نوع درب خودرو استفاده نمی‌کنند، زیرا موتور معمولاً در جلوی ماشین قرار دارد. تنها مدل خودرویی که از این نوع درب استفاده می‌کرد، بی‌ام‌و Isetta ۶۰۰ از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۲ بود. خودروهای دارای این درها پارک کردن در فضاهای شلوغ را آسان‌تر می‌کنند. با این حال، نمی‌توانید ماشین را جلوی دیوار پارک کنید، زیرا ممکن است باز کردن درب را با مشکل مواجه کند.

کد خبر 141882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha