کد خبر 141887
۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶

تراش دیسک ترمز چیست و در چه مواقعی نیاز است که دیسک ترمز خودروها تراشیده و تابگیری شود؟

تراش دیسک ترمز چیست؟ 

تراش دیسک ترمز

همانگونه که می دانید دیسک‌های ترمز خودروها قطعات مصرفی به حساب می آیند و به مرور زمان کارایی اولیه خود را از دست خواهد داد و دچار آسیب می‌شوند. اصطکاک بین لنت ترمز و دیسک ممکن است، سبب ایجاد لرزش‌ و خرابی دیسک ترمز خودرو شود که این مشکلات به دلایل متعدد از جمله گرد و غبار، آلودگی‌های محیطی و یا زنگ‌زدگی سطح دیسک به وجود می‌آید. سایش سطح دیسک ترمز چرخ، تاب برداشتن و حفره دار شدن همگی عواملی هستند که در سواری خودرو اثرات منفی دارند. در بسیاری از موارد پس از بررسی برای تعمیر و یا تعویض دیسک ترمز ، نیازی به تعویض نیست و می توان از ابزاری مفید و کارآمد در جهت رفع این معایب که به بازار امروز دنیا و ایران معرفی شده است استفاده نمود. در تعمیرگاه های خودرو می توانند به کمک دستگاه دیسک تراش درجا، سطح دیسک خودرو را صاف و هموار کنند تا نهایتا عملکرد ترمز در چرخ ها به حالت مطلوب بازگردد.

چه مواقعی دیسک ترمز خودرو باید تراشیده شود؟


•    زمانی که دیسک ترمز صافی سطح مناسب خود را از دست داده باشد و اصطکاک مناسب برای ترمزگیری را نداشته باشد که می تواند به ایجاد صدای ناهنجار در ترمزگیری هم منجر شود
•    زنگ زدگی دیسک ترمز به نحوی که سطح زنگ خورده دیسک ترمز خیلی زیاد باشد
•    تابدار شدن دیسک های ترمز به صورتی که به کمک ساعت اندازه گیری  ویا حتی به صورت تست چشمی قابل تشخیص باشد
•    اگر دیسک ضخامت کافی را داشته باشد و با تراشیده شدن استحکام و ایمنی دیسک چرخ دچار اختلال نشود
•    در صورتی که خرید دیسک های نو باتوجه به قیمتهای بالا و کیفیت های پایین محصولات موجود در بازار مقرون به صرفه نباشد

نحوه تراشیدن دیسک ترمز


برای تراش دادن دیسک ترمز حتما به تعمیرکار خبره مراجعه نمایید که با استفاده از دستگاه دیسک تراش، تابگیری و تراشیدن دیسک ترمز خودرو شما را به عهده بگیرد.
 دستگاه های دیسک تراش به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند.
دسته اول دیسک تراش های درجا هستند که عملیات تراش را بدون اینکه دیسک های چرخها باز شوند، انجام می دهند و به همین دلیل به آنها دیسک تراش روکار نیز گفته می شود. این نوع دستگاه ها پس از باز کردن هر چرخ به راحتی بر روی دیسکها ثابت شده و به کمک تیغه تراش خود عملیات براده برداری را به صورت کاملا دقیق و با صافی سطح بسیار بالا انجام می دهند.

نمونه دستگاه دیسک تراش درجا

دسته دوم انواع دیسک تراش رومیزی هستند که برای استفاده از آنها نیاز است که دیسک چرخ باز شود و بر روی محور دستگاه قرار بگیرد و عملیات تراش و تابگیری بر روی دستگاه انجام شود.
معمولا برای خودروهای سواری سبک و شاسی بلند استفاده از دیسک تراش درجا کاملا مقرون به صرفه تر وراحت تر خواهد بود.

نمونه دیسک تراش رومیزی

هزینه تراش دیسک ترمز


سوال بعدی که پس از خرابی دیسک ترمز به ذهن می رسد این است که هزینه تراش هر دیسک چقدر است؟ آیا هزینه تعویض دیسک ترمز با تعمیر و تراش آن یکسان است و کدام مورد مقرون به صرفه تر است؟
در جواب به این سوالات باید گفت که هزینه تراش هر دیسک ترمز با توجه به قطر دیسک، مدت زمان نیاز برای تعمیر توسط تعمیرکار، مدل خودرو و میزان آسیب وارده متفاوت است اما به طور کلی با توجه به قیمت های بالای دیسک ترمز نو، هزینه تعمیرات بسیار پایین تر از هزینه تعویض کامل دیسک های چرخ ها است.بنابر این توصیه می شود در صورتی که دیسک ترمز ضخامت لازم و کافی برای تراش خوردن را دارد ابتدا توسط تعمیرکار ماهر اقدام به تراش دیسک ترمز نمایید و در صورتی که این عمل چند بار تکرار شد در نهایت اقدام به تعویض نمایید نا در حد ممکن بتوانید در هزینه های خود صرفه جویی نمایید.
می توانید قبل از تراش دیسک ترمز با استعلام نرخ از تعمیرکار نسبت به انجام و سهولت تراشیدن دیسک ترمز اطمینان بیشتر پیدا کنید. استفاده از هر دو مدل دیسک تراش درجا و یا دیسک تراش رومیزی توسط اپراتور خبره می تواند به طور کلی مشکلات دیسک را حل نموده و از تحمیل هر نوع هزینه اضافی به شما جلوگیری نماید.

منبع : ماشین سازی دیسکا

کد خبر 141887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha