کد خبر 141891
۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
بازیگران اصلی که به اهمیت نقش خود در صنعت موتورسیکلت واقف نیستند!

در حالی وزارت صمت از رشد حدود 90 درصدی تولید موتورسیکلت در سال جاری خبر می دهد که همچنان نبود نقشه راه و سیاست گذاری مشخص در صنعت موتورسیکلت، عامل سردرگمی تولیدکنندگان و فعالان این صنعت شده است؛ شرایطی که به رغم وجود پتانسیل بالا، مانع از دستیابی به داخلی‌سازی و توسعه فناوری در صنعت موتورسیکلت کشور شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت موتورسیکلت در ایران اگر چه دارای پیشینه ای طولانی و حدودا 60 ساله است اما در این سالها عملا تولید موتورسیکلت در کشور متمرکز بر فرآیند مونتاژ بوده است.

به باور کارشناسان نبود سیاست گذاری مشخص و از سویی وضع قوانین شتاب زده و الزام به اجرای آنها در این سالها چالش های زیادی را برای تولید موتورسیکلت و به تبع بازار این صنعت رقم زده است.

افزایش تولید غیر هدفمند در صنعت موتورسیکلت

با این حال بر اساس جدیدترین آمارها موتورسیکلت ‌سازان کشور در 10 ماهه سال 1401، بیش از 380 هزار دستگاه موتورسیکلت تولید کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال 1400 که معادل 198 هزار دستگاه بود، افزایش حدود 88 درصدص را نشان می‌دهد. افزایش تولیدی که به گفته کارشناسان به دنبال عواملی، چون افزایش قیمت خودرو، کاهش توان اقتصادی مردم برای خرید خودرو و همچنین افزایش کیفیت موتورسیکلت‌های داخلی و تنوع در مدل ها، معضل ترافیک، تردد و محدودیت جای پارک برای خودروها صورت گرفته است.

چنانچه پیش بینی می‌شود در صورت عدم تغییر قوانین و دستورالعمل ها و با ادامه روند فعلی تا پایان امسال حدود 400 هزار دستگاه موتور سیکلت دیگر نیز به جمع تولیدات امسال موتورسیکلت سازان افزوده شود.

اما سوالی که این روزها با ارائه آمار تولید و اقبال خریداران به موتورسیکلت مطرح است و به چالش جدی فعالان این صنعت تبدیل شده است نبود سیاست گذاری و برنامه ریزی هدفمند در این صنعت است، موضوعی که به گفته خود مسئولان وزارت صمت موجب شده که صنعت موتورسیکلت وضعیت مشوش‌تری نسبت به صنعت خودرو داشته باشد و صرفا برپایه مونتاژ شکل گرفته و مانعی بر سر راه داخلی‌سازی این صنعت در این سالها شود.

ساز ناموزون صنعت موتورسیکت کشور

حبیب الله محمودان نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، ضمن تاکید بر چالش سیاست گذاری در این صنعت، مهمترین مشکل صنعت موتورسیکلت را فقدان متخصصان در سطح مدیران این صنعت دانست و گفت: متاسفانه در صنعت موتورسیکلت، بازیگران اصلی به اهمیت نقش خود واقف نیستند و این ناشی از نبود مدیران متخصص و فاقد دیدگاه صنعتی در صنعت موتورسیکلت کشور است شرکتهایی که  صرفا در حوزه تجارت و بازرگانی فعالیت دارند و به شدت بازارگرا هستند و بنابراین به هیچ وجه به دنبال توسعه و ارتقاء تولید و داخلی سازی درصنعت موتورسیکلت نیستند و صرفا خود را متعهد می دانند که قطعات را وارد کنند.

به گفته وی حضور چنین افرادی در این صنعت بدون هدف گذاری و هماهنگی درست تبدیل به ساز ناموزونی شده است که حاصل آن عقب افتادگی و کاستی هایی است که در توسعه صنعت موتورسیکلت ایران مشاهده می شود.

محمودان با این حال معتقد است که بر خلاف جریان تولید موتورسیکلت ، در حوزه قطعه سازی این صنعت تا حدود زیادی دیدگاه تخصصی و فنی و مهندسی است و بسیاری از سازندگان بر اساس نیاز بازار داخل تلاش و همکاری و تعامل خوبی را با یکدیگر برای تولید قطعات و تامین نیاز بازار افترمارکت دارند به طوری با همت سازندگان امروز سهم داخل سازی در صنعت موتورسیکلت در کشور به حدود 40 درصد رسیده است .

نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت همچنین به آمار تولید موتورسیکلت در سال جاری اشاره و تصریح کرد : اگر چه تولید موتورسیکلت در سال جاری افزایش خوبی داشته اما متاسفانه هدفمند نبوده است.

محمودان اضافه کرد: در حالی که در صنعت خودرو موتور ملی رونمایی می شود اما همچنان در صنعت موتورسکیلت به رغم پیچیدگی کمتر فرایند تولید، تاکنون یک موتور ملی به تولید نرسیده است.

تلاش برای بومی سازی انجین در کشور

وی در همین ارتباط به تلاش برخی تولیدکنندگان داخلی در جهت بومی‌سازی تولید انجین در ایران، اشاره و تاکید کرد: قرار نیست که در گام اول تولید موتور در صنعت موتور سیکلت  کشور، انجین ایرانی محصولی بهتر و یا ارزان تر از انجین های مشابه و یا چینی باشد، بلکه باید هدف توسعه داخلی سازی و بازارهای صادراتی در صنعت باشد بنابراین باید به این صنعت فرصت داد و با رفع معایب و تزریق سرمایه بیشتر، زمینه توسعه و بلوغ در این صنعت را فراهم کرد .

وی ادامه داد : متاسفانه همواره در ابتدای تولید هر محصول صنعتی مساله عدم صرفه اقتصادی مطرح می شود در حالی هدف باید خودکفایی و بومی سازی فن آوری در کشور باشد چنانچه می توان با رسیدن به تولید انبوه موتور، واردات انجین را متوقف کرد.

این مقام صنفی در سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت در پایان با توجه به موضوع واردات گسترده قطعات موتورسیکلت به ایران به معضل قاچاق رسمی قطعات بی کیفیت موتورسیکلت اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه وجود مرزهای گسترده و ملاحظات سیاسی موجب شده که قاچاق رسمی قطعات موتورسیکلت در کشور سهم 20 درصدی داشته باشند قطعاتی که عملا بی کیفیت و تقلبی هستند و باید دولت برای مقابله و جلوگیری از واردات آنها فکر اساسی کند.

کد خبر 141891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha