آشنایی با تیگارد X۳۵ جدیدترین کراس اوور سانیار موتور در بازار ایران

به بهانه اعلام قیمت و زمان فروش تیگارد X۳۵ توسط سانیار موتور یکی از زیرمجموعه‌های دیار خودرو نگاهی خواهیم انداخت به یکی از جدیدترین خودروهای کراس اوور در بازار ایران که قرار است به زودی پا به جاده‌های کشور بگذارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تیگارد X۳۵ در اصل همان خودروی بایک X۳۵ بوده که در چندین بازار تاکنون عرضه موفقی داشته است. تیگارد (Tigard) برگرفته از دو کلمه Tiger و Leopard بوده و قرار است یکی از گروه‌های محصولات سانیار موتور باشد. این شرکت که یکی از زیرمجموعه‌های شرکت دیار خودرو است قبل از عرضه تیگارد X۳۵ خودروی بایک X۲۵ را در ایران به فروش رساند و اکنون پس از وقفه‌ای چند ساله مجددا با نماینده جدید بایک به بازار بازگشته است. این خودرو در بازارهای مختلف با نام‌های متعددی همچون بایک X۳۵، سنوا X۳۵ و بیجینگ X۳ عرضه شده است.

بررسی طراحی ظاهری تیگارد X۳۵

تیگارد X۳۵ از نظر ظاهری طراحی جذاب و بروزی دارد. این خودرو در دسته کراس اوورهای شهری قرار دارد. در نمای جلو اولین موردی که به چشم می‌خورد چراغ‌های مخصوص روز آن است که بر روی سپر خودرو به حالت بومرنگ طراحی شده است. چراغ‌های اصلی فرم کشیده و اخم آلودی داشته و نمای جدابی را به خودرو داده‌اند، همچنین جلوپنجره خودرو به صورت کشیده طراحی شده و اطراف آن با خطوط کرومی تزئین شده که عبارت تیگارد نیز در بخش بالایی آن حک شده است.

تیگارد

در نمای جانبی این خودروی کراس اوور شاهد یک طراحی نسبتا ساده اما هماهنگ با دیگر بخش‌های خودرو هستیم. در این بخش گلگیرها کمی زاویه دار طراحی شده و همچنین گلگیر عقب نیز کمی بیرون زده از بدنه است که حالتی عضلانی را به این خودرو القا می‌کند. همچنین بر روی ستون D نیز یک بخش مشکی رنگ واسط میان لچکی شیشه درب و شیشه عقب است که ظاهر خودرو را اسپرت کرده است. رینگ‌های هم طراحی زیبا و جذابی دارند که باعث شده این نما از سادگی بیش از حد نجات یابد.

تیگارد

با رسیدن به بخش عقب باز هم شاهد یک طراحی پویا و نسبتا بروز هستیم که حس خوبی را به بیننده القا می‌کند. چراغ‌های عقب مانند جلو کشیده اما کمی بزرگ طراحی شده و گرافیک داخلی آنها شبیه به محصولات جدید پژو است. یک خط بزرگ کرمی که عبارت Tigard بر روی آن قرار دارد نیز میان دو چراغ قرار گرفته و محل نصب پلاک هم زیر این خط تعبیه شده است. سپر عقب هم به صورت دو رنگی طراحی شده و بر روی آن چراغ‌های دنده عقب قرار گرفته است.

طراحی کابین تیگارد X۳۵

با ورود به کابین محصول جدید سانیار موتور مانند طراحی ظاهری یک داشبورد جذاب با ظاهری بروز را شاهدیم. یک صفحه نمایش بزرگ لمسی به سبک بیشتر خودروهای روز بیرون زده از داشبورد وجود دارد که در دو طرف آن دریچه‌های تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته‌اند. زیر صفحه نمایش داخل یک قسمت مجزا چند بخش مربعی شکل که با خطوط کرومی تزئین شده قرار دارد که کلیدهای تنظیم سیستم تهویه مطبوع داخل آنها تعبیه شده و ظاهر اسپرتی را به داشبورد این خودرو بخشیده‌اند. این قسمت با زاویه اندکی به سمت راننده طراحی شده که ارگونومی کابین را بهبود داده است.

تیگارد

فرمان خودرو D کات بوده و غربیلک آن نیز به صورت سه شاخه اسپرت است که درون خود کلیدهای کنترلی سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل را درون خود جای داده است. صفحه کیلومتر شمار هم به صورت دوگانه آنالوگ و دیجیتال بوده که ظاهر قابل قبولی هم دارد. همانطور که اشاره کردیم یکی از نکات مثبت کابین تیگارد X۳۵ ارگونومی خوب آن است که راننده و دیگر سرنشینان را در مسافت‌های طولانی اذیت نخواهد کرد.

فضای کابین با توجه به اینکه با یک خودروی کراس اوور شهری روبرو هستیم قابل قبول ارزیابی شده و فضای پا و سر در هر دو ردیف خودرو مناسب است. فضای صندوق عقب نیز مانند فضای سرنشینان کاربردی و جادار بوده و برای خانواده‌ها گزینه‌ای مناسب است. همچنین متریال به کار رفته در داشبورد و اتاق کیفیت متوسط رو به بالایی داشته و احتمالا در بلند مدت دچار افت کیفیت چندانی نخواهد شد.

مشخصات فنی تیگارد X۳۵

تیگارد X۳۵ سانیار موتور از لحاظ فنی شباهت زیادی به دیگر خودروهای چینی این رده دارد. قلب تپنده تیگارد بازار ایران یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ را زیر کاپوت خود دارد که توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن بر متر گشتاور را داراست. وظیفه انتقال قدرت پیشرانه به چرخ‌های جلو بر عهده یک جعبه دنده اتوماتیک از نوع CVT است که به صورت مصنوعی ۶ دنده دارد. در بخش فنی تیگارد X۳۵ مشابه بیشتر رقبای خود بوده و از این نظر حرف چندانی برای گفتن ندارد.

تیگارد

مصرف سوخت ترکیبی کراس اوور جدید سانیار موتور و دیار خودرو حدود ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و این خودرو توانسته است استانداردهای آلایندگی یورو ۵ را نیز دریافت کند. سیستم تعلیق این کراس اوور جدید در چرخ‌های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ‌های عقب از نوع  نیمه مستقل است که باید انتظاری سواری نسبتا نرمی را از آن داشته باشیم.

امکانات رفاهی و ایمنی تیگارد X۳۵

تیگارد X۳۵ در بخش امکانات رفاهی و ایمنی نیز حال و روز خوبی دارد و قطعا یکی از گزینه‌های اصلی برای رقابت در این رده است. این خودرو به امکاناتی نظیر سقف پانوراما برقی، کروز کنترل، سیستم مالتی مدیا ۸ اینچی لمسی به همراه دوربین دنده عقب، سنسور پارک دنده عقب، سیستم روشن و خاموش کردن خودرو بدون کلید (Keyless Starter)، چراغ های لنزی جلو با سیستم روشنایی زنون، تریم چرم و پارچه صندلی ها، آینه های جانبی دارای گرمکن و راهنما با قابلیت تنظیم برقی، فرمان دی کات، سیستم پایش باد تایرها (TPMS)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC)، ترمز پارک برقی، دو کیسه هوا، چراغ های روز(Daylight)، سیستم کنترل پایداری (ESP) و کنترل کشش (TCS) مجهز شده است.

تیگارد

ضمنا خودروی مذکور موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف چین یعنی C-Ncap شده که نشان از ایمنی بالای آن دارد.

از جمله رقبای مستقیم این خودرو در بازار ایران خودروهای مشهور و پرطرفداری مانند ام وی ام X۲۲ پرو، هایما S۵ جدید و جک اس ۳ هستند که باید دید تیگارد X۳۵ در مقابل آنها چه واکنشی نشان خواهد داد. قیمت این خودرو در اواخر زمستان ۱۴۰۱ مشخص شده که در بازه قیمتی ۹۵۰ تا ۱۰۵۰ میلیون تومان است. همچنین مدیر فروش سانیار موتور در خصوص گارانتی تیگارد X۳۵ اعلام کرده که این محصول ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر گارانتی دارد.

کد خبر 142021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha