۱۰۰ خودروساز چینی احتمالا وارد روسیه می‌شوند / چری پرچمدار فروش خودرو در روسیه

در سال‌های اخیر، خودروهای چینی بیشتر از قبل در روسیه رواج پیدا کرده‌اند. تنها در سال ۲۰۲۲ تعداد ۴۸۷ نمایندگی جدید خودروسازان چینی در روسیه افتتاح شد که تعداد کل آنها را به ۱۰۴۱ رساند که حدود یک سوم از مجموع فروشندگان خودرو در بازار روسیه را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، از زمانی که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد، برندهای متعدد خودروساز غربی روسیه را ترک کرده و تا پایان سال ۲۰۲۲ تعداد ۴۶ برند از ۶۰ برند خودروسازی از بازار روسیه خارج شدند که سبب شد تا فرصت بسیار خوبی برای خودروهای چینی در بازار روسیه بوجود آید. تخمین زده می‌شود که حدود ۱۰۰ برند خودروی چینی ممکن است در سال ۲۰۲۳ وارد بازار روسیه شوند.

در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۲۰۰۰ خودروی چینی در روسیه به فروش رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش داشت. علاوه بر این، سهم خودروهای چینی در بازار روسیه تا پایان سال گذشته به ۲۰ درصد افزایش یافت. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط Autostat که یک آژانس تحلیلی بازار خودرو در روسیه است، در ژانویه ۲۰۲۳ هزینه مصرف کنندگان روسیه برای خودروهای برند چینی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ با خرید ۱۷۲۰۰ خودروی چینی، با صرف بیش از ۵۰ میلیارد روبل، سه برابر شده است. در مقایسه با سایر انواع خودرو در ژانویه ۲۰۲۳ سهم بازار خودروهای اروپایی، روسی، کره ای، ژاپنی و آمریکایی به ترتیب ۱۶٪، ۱۵٪، ۱۱٪، ۱۰٪ و ۲.۵٪ بود.

چری در روسیه

شرکت‌های خودروسازی چینی برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ وارد روسیه شدند در آن سال، تنها ۱۵۰ خودروی چینی در روسیه فروخته شد و تا سال ۲۰۱۳ حجم فروش سالانه از ۱۰۰۰۰۰ خودرو فراتر رفت. همچنین بزرگترین کمپانی‌های چینی که در روسیه حضور داشتند چری، گریت وال موتورز و جیلی بودند. این اتفاق به دلیل رقابت شدید شرکت‌های داخلی روسی بود که بر محصولات ارزان قیمت تمرکز داشتند. همچنین برندهای اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و کره جنوبی اولین بازیگران اصلی این بازی بودند که وارد روسیه شده و بر محصولات متوسط ‌تا سطح بالا تمرکز کردند.

در حال حاضر کمپانی بزرگ چری به تنهایی دارای سه برند در بازار روسیه است که عبارتند از: Chery، Exeed و Omoda. در سال ۲۰۲۲ حجم فروش این سه برند به ترتیب ۳۸۰۰۰، ۱۳۰۰۰ و ۱۵۲۱ دستگاه بوده که نتیجه‌ای بسیار خوب محسوب می‌شود. همچنین گریت وال موتورز نیز چند سال پیش سرمایه گذاری زیادی در روسیه کرد. کارخانه جدید تولا ۵۰۰ میلیون دلار هزینه داشت و در سال ۲۰۱۹ تکمیل شد.  

این اولین کارخانه تولیدی کاملاً متعلق به یک برند چینی در خارج از کشور بود. در سال ۲۰۲۲، گریت وال موتورز در مجموع ۳۵۰۰۰ دستگاه خودرو در روسیه فروخت و در بین برندهای چینی در رتبه دوم قرار گرفت، همچنین جیلی هم با فروش ۲۴۰۰۰ دستگاه در جایگاه سوم قرار گرفت. در روزهای اولیه تاسیس جمهوری خلق چین، اتحاد جماهیر شوروی در ساخت FAW کمک کرد تا امکان تولید خودرو فراهم شود و اکنون خودروهای چینی کم کم بر بازار روسیه تسلط پیدا کرده‌اند.

کد خبر 142062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha