شاهین اتوماتیک چه ویژگی‌هایی دارد؟ + کاتالوگ شاهین اتوماتیک

شاهین یکی از جدیدترین خودروهای ملی و محصول شرکت سایپا بوده که چند سالی است معرفی و نسخه دنده‌ای آن وارد بازار شده است. شاهین به خاطر طراحی بروز و امکانات رفاهی قابل قبول از همان ابتدای ورود به بازار با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. اخیرا سایپا اعلام کرده است که قصد دارد شاهین را در سال ۱۴۰۲ با دو تیپ اتوماتیک به بازار عرضه کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، شاهین که ابتدا رهام نام داشت یک خودروی سدان است که توسط سایپا طراحی و تولید شد. شاهین جدیدترین خودروی تولید داخل سایپا و یکی از خودروهای ملی است که پلتفرم آن با سایر محصولات سایپا متفاوت است. این خودرو بر روی پلتفرم SP۱۰۰ سایپا توسعه داده شده و در سال ۱۳۹۷ برای اولین بار رونمایی شد.  

شاهین ابتدا در نسخه دنده‌ای به بازار عرضه شد و اکنون پس از ماه‌ها گمانه زنی‌های مختلف سایپا اعلام کرده که در سال ۱۴۰۲ نسخه اتوماتیک شاهین را در دو تیپ متفاوت به بازار عرضه خواهد کرد. نسخه دنده‌ای شاهین تحت عنوان شاهین تیپ G به فروش رسید و اکنون نسخه اتوماتیک آن با عنوان شاهین اتوماتیک CVT به بازار خواهد آمد. لازم به ذکر است که نسخه اتوماتیک دیگر شاهین که قوی‌تر از شاهین CVT خواهد بود به احتمال زیاد در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه خواهد شد.  

سایپا شاهین
شاهین دنده دستی

شاهین اتوماتیک CVT از نظر ظاهری طبق تصاویر منتشر شده در سایت سایپا تفاوت‌های جزئی با شاهین دنده‌ای داشته اما نمای کلی خودرو تفاوتی با قبل ندارد. از جمله تغییرات نسخه اتوماتیک شاهین با نسخه دنده‌ای اضافه شدن خط کروم بالای محل نصب پلاک عقب، کروم کاری جلو پنجره متفاوت و آنتن کوسه‌ای از جمله تغییرات شاهین CVT است.

مشخصات فنی شاهین
مشخصات فنی سایپا شاهین اتومات و دستی

اما درون کابین تفاوت‌های بیشتری رخ داده و بروزرسانی‌های متعددی را شاهد هستیم. از جمله این تغییرات می‌توان به تریم دو رنگ داشبورد و کابین، قطعات دکوراتیو متفاوت، امکانات رفاهی بهتر و بهبود کیفیت متریال کابین و داشبورد اشاره کرد.  

شاهین اتوماتیک

شاهین اتوماتیک CVT در بخش فنی از همان قلب تپنده نسخه دنده‌ای خود بهره مند شده است. این خودرو همان پیشرانه معروف ساخت شرکت مگاموتور را داشته که یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ است و با عنوان M۱۵ توربو شناخته می‌شود. این پیشرانه توانایی تولید ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور را داراست که برای خودرویی در این سگمنت مناسب ارزیابی می‌شود. همانطور که از نام این خودرو مشخص است جعبه دنده آن از نوع اتوماتیک CVT با شبیه سازی ۷ سرعت است که نیروی پیشرانه را به چرخ‌هوی جلو منتقل می‌کند.  

شاهین CVT استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارا بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. همچنین شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو که وزنی ۱۳۲۰ کیلوگرمی دارد حدود ۱۶ ثانیه اعلام شده است.  

شاهین اتوماتیک

شاهین اتوماتیک در بخش امکانات رفاهی نسبت به نسخه دنده‌ای امکانات کامل‌تر و بروزتری دارد که یک نکته مثبت برای این خودرو محسوب می‌شود. از جمله امکانات شاهین اتوماتیک می‌توان به سانروف برقی، سنسور نور، فرمان کمکی برقی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، ترمز ABS و EBD، چراغ روشنایی روز، تهویه اتوماتیک، آینه تاشو برقی، استارت دکمه ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، سنسور پارک و دوربین عقب، نمایشگر تعویض دنده GSI، سنسور باد تایرها، دو کیسه هوا، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سامانه کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی اشاره کرد.  

شاهین اتوماتیک

کد خبر 142219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha