لاماری ایما در مقابل بهمن دیگنیتی پرایم، جدال ۲ برادر نام آشنا

لاماری ایما و دیگنیتی پرایم دو خودروی کراس اوور بازار ایران هستند که در سال‌های اخیر پایشان به بازار ایران باز شده و هر کدام به دلایل مهمی طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و تاکنون جزو پرفروش‌ترین‌های این رده در بازار ایران بوده‌اند. در این مطلب قصد داریم تا این دو هموطن چینی را مقایسه کرده و ببینیم کدام خودرو ارزش خرید بالاتری دارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودروهای کراس اوور چند سالی است بسیار داغ شده و این موضوع نه تنها در ایران بلکه در بیشتر نقاط دنیا رخ داده است. خودروهای کراس اوور به سبب فضا و ارتفاع بیشتر نسبت به خودروهای سدان و القا کردن حس خودروهای شاسی بلند اما با قیمتی کمتر از آنها توانسته‌اند جای خود را در دل اقشار مختلف جامعه باز کرده و شرکت‌های خودروساز را وادار کنند تا هر کدام چند مدل را در این کلاس معرفی کنند.  

دیگنیتی پرایم

لاماری ایما

دیگنیتی نام یک خودروی کراس اوور است که گروه بهمن آن‌را تولید می‌کند اما در حقیقت این خودرو محصول کمپانی دانگ فنگ چین بوده و IX۵ نام دارد و در ایران تحت عنوان دیگنیتی و در دو تیپ پرایم و پرستیژ به بازار عرضه می‌شود. دیگنیتی پرایم و پرستیژ بیشترین تفاوت را در بخش فنی داشته و نسخه پرستیژ در واقع نسخه‌ای قوی‌تر است اما نسخه پرایم با لاماری ایما در یک سطح قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که دیگنیتی پرایم در دسته کراس اوورهای کوپه قرار گرفته که تا قبل از آن خودروهایی نظیر BMW X۴ و BMW X۶ وارد بازار ایران شده بودند.  

لاماری ایما نیز یک خودروی کراس اوور سایز متوسط بوده که توسط آرین پارس موتور به بازار ایران عرضه شده است. ایما در اصل محصولی از شرکت دانگ فنگ بوده و T۵ EVO نام دارد اما بنا به دلایل مختلفی همانند دیگنیتی با تغییر نام و نشان تجاری وارد بازار ایران شده است. نکته جالب توجه این است که دانگ فنگ T۵ EVO نسخه بروز شده دانگ فنگ T۵ است که توسط فردا موتور تحت عنوان FMC T۵ به فروش می‌رسد.

مقایسه طراحی ظاهری لاماری ایما و دیگنیتی

نظر دادن و قضاوت در مورد طراحی ظاهری موردی سلیقه‌ای است و ممکن است هر شخصی نظر متفاوتی داشته باشد. اما از نظر کلاس خودرویی همانطور که اشاره کردیم دیگنیتی در دسته کراس اوورهای کوپه قرار دارد اما لاماری ایما در دسته کراس اوورهای سایز متوسط قرار گرفته و به صورت کلی می‌توان گفت که کلاس کراس اوورهای کوپه جذابیت بیشتری برای جوانان دارد.  

دیگنیتی پرایم

ایما

در نمای جلوی دیگنیتی چراغ‌های اصلی به صورت کشیده و یک تکه طراحی شده و ظاهری خشن و جسورانه را به خودرو بخشیده است. جلو پنجره نیز ظاهری کشیده و چسبیده به چراغ‌ها دارد و داخل آن به اصطلاح به صورت کهکشانی با قطعات کرومی تزئین شده است. در مقابل لاماری ایما از ترند روز طراحی دنیا استفاده کرده که در آن چراغ‌های روز به صورت خطی و کشیده طراحی شده و در بالاترین قسمت نمای جلو قرار گرفته‌اند. چراغ‌های اصلی هم بر روی سپر منتقل شده و متصل به جلو پنجره عریض و بزرگ خودرو طراحی شده‌اند.  

در نمای عقب دیگنیتی شاهد چراغ‌هایی یک تکه و بهم متصل هستیم که به صورت کامل بر روی درب صندوق طراحی شده‌اند. از این جهت بر روی سپر نیز چراغ‌های ثانویه برای راهنما، ترمز و دنده عقب تعبیه شده است. بر روی سپر نیز به غیر از چراغ‌های مذکور یک دیفیوزر اسپرت مشکی رنگ به همراه دو خروجی غیرواقعی اگزوز طراحی شده است. در نمای عقب لاماری ایما نیز شاهد چراغ‌های متصل بهم هستیم که به صورت دو تکه طراحی شده‌اند. بر روی سپر برخلاف دیگنیتی دو خروجی دوگانه اگزوز واقعی تعبیه شده که حس اسپورت بودن بیشتری را به این خودرو بخشیده است.  

دیگنیتی پرایم

لاماری ایما

مقایسه کابین دیگنیتی و لاماری ایما

با ورود به کابین هر دو خودرو مانند نمای بیرونی شاهد دو طراحی متفاوت هستیم. کابین دیگنیتی طراحی قدیمی‌تری نسبت به لاماری ایما دارد. بر روی داشبورد میانی دیگنیتی که کمی مایل به سمت راننده طراحی شده ابتدا دریچه‌های تهویه مطبوع قرار گرفته و پس از آن یک صفحه نمایش لمسی بزرگ تعبیه شده است.  

بخش انتهایی داشبورد نیز میزبان یک صفحه نمایش لمسی برای کنترل سیستم تهویه مطبوع است که خوانایی خوبی نیز دارد. فرمان خودرو به صورت D کات طراحی شده و غربیلک آن هم به صورت ۳ شاخه به همراه کلیدهای کنترلی سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل طراحی شده است. صفحه کیلومتر شمار با دو عقربه آنالوگ و یک صفحه نمایش دیجیتالی کوچک بوده که نسبت به کیلومتر شمارهای تمام دیجیتالی طرفداران بیشتری دارد.  

کابین دیگنیتی

لاماری ایما اما داشبورد به‌روزتری نسبت به دیگنیتی داشته و با ورود به کابین این خودرو حس مدرنتری را تجربه خواهید کرد. مانند بسیاری از خودروهای امروزی صفحه کیلومتر شمار و صفحه نمایش سیستم مالتی مدیا به صورت یک تکه طراحی شده است. بر روی بخش میانی داشبورد خودرو دریچه‌های دایره‌ای شکل تهویه مطبوع قرار گرفته و سپس پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع خودرو تعبیه شده که به صورت دوگانه لمسی و کلیدی است. فرمان به صورت D کات طراحی شده و در دل خود یک غربیلک ۳ شاخه با قطعات کرومی را جای داده است.  

کابین لاماری

از نظر فضای کابین در ردیف جلو هر دو خودرو وضعیت قابل قبولی دارند اما در ردیف عقب دیگنیتی بخاطر طراحی اسپرت‌تر فضای سر کمتری نسبت به لاماری ایما دارد. همچنین متریال به کار رفته در داشبورد و کابین هر دو خودرو وضعیت برابری داشته و قابل قبول هستند و کیفیت متوسط رو به بالایی دارند.

مقایسه مشخصات فنی دیگنیتی پرایم و لاماری ایما

در بخش فنی با دو خودروی تقریبا یکسان روبرو هستیم. در نظر داشته باشید که در این مقایسه نسخه ضعیف‌تر دیگنیتی یعنی دیگنیتی پرایم حضور دارد. قلب تپنده دیگنیتی پرایم یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ بوده که توانایی تولید ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور را داراست. این قدرت از طریق یک گیربکس اتوماتیک از نوع CVT به محور جلوی خودرو منتقل می‌شود. همچنین مصرف سوخت دیگنیتی پرایم به صورت ترکیبی ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر بوده که عددی منطقی است.

دیگنیتی پرایم

لاماری ایما نیز یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ دارد که به سیستم GDi نیز مجهز است. این پیشرانه توانایی تولید ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن بر متر گشتاور را دارد. جعبه دنده لاماری ایما نیز از نوع اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه تر بوده که قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. مصرف سوخت لاماری ایما نیز در شرایط استاندارد حدود ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است. در بخش فنی لاماری ایما خودروی قدرتمندتر و چالاک‌تری است که همین مورد سبب می‌شود تا ارزش خرید آن بیشتر از دیگنیتی پرایم باشد.   

ایما

امکانات رفاهی و ایمنی دیگنیتی پرایم و لاماری ایما

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی هر دو خودرو جزو محصولات پر آپشن بوده و هر کدام امکانات رفاهی و ایمنی بالایی دارند. دیگنیتی پرایم به امکاناتی نظیر شیشه‌های برقی و سقف پانوراما به همراه سیستم آنتی ترپ، درب صندوق برقی، سنسورهای پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع رانندگی، سیستم مولتی مدیا با مانیتور ۱۰.۲ اینچی و کلیدهای کنترل از روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل لمسی و دریچه هوا برای سرنشینان عقب، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کمک حرکتی خودرو در سربالایی HAC، سیستم کمک حرکتی خودرو در سراشیبی HDC، حالت های مختلف رانندگی اسپرت، نرمال و زمستانی، کروز کنترل، صندلی راننده ۶ حالته برقی (تنظیم صندلی سرنشین جلو دستی)، تنظیم ارتفاع خودکار چراغ های جلو، مه شکن های جلو و عقب، چراغ های روشنایی در روز Day-Light، سنسور نور Auto-light، سنسور باران و برف پاکن اتوماتیک و آینه های جانبی تا شونده برقی به همراه گرمکن و مجهز به چراغ خوش آمد گویی مجهز شده است.

دیگنیتی

در طرف مقابل لاماری ایما نیز به امکاناتی همچون کی‌لس استارتر، ترمز پارک برقی با اتوهلد، مالتی‌مدیا با مانیتور ۱۰.۲۵ اینچی لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی راننده، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، فرمان سه‌حالته، انتخاب حالت رانندگی اکو – اسپرت، دی‌لایت، سنسور نور، کروز کنترل، سقف پانوراما، سیستم تصفیه هوای کابین (AQS)، کول‌باکس، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، سنسور فشار باد لاستیک و ۶ کیسه هوا تجهیز شده که نسبت به دیگنیتی کم آپشن‌تر است.  

ایما

نتیجه گیری

لاماری ایما و دیگنیتی پرایم همانطور که ابتدای متن نیز اشاره کردیم تا کنون دو خودروی بسیار پرطرفدار بازار ایران بوده که هر دو آنها بازار پررونقی نیز دارند. دیگنیتی پرایم به سبب کلاس و نوع طراحی بیرونی که جا پای محصولاتی مانند بی ام و X۴ گذاشته است تبدیل به خودرویی اسپرت و جوان پسند شده و همین طراحی را می‌توان یکی از نقاط قوتش دانست. همچنین این خودرو نسبت به لاماری ایما فعلی بازار ایران امکانات رفاهی بیشتری نیز دارد.

دیگنیتی

لاماری ایما نیز از نظر طراحی بر اساس ترند روز دنیا طراحی شده و خصوصا در نمای جلو ظاهر به روزتر و مدرن‌تری نسبت به دیگنیتی پرایم دارد اما متاسفانه در بخش امکانات رفاهی دستش خالی‌تر از دیگنیتی پرایم است. در مقابل لاماری ایما به خاطر جعبه دنده دوکلاچه و دارا بودن سیستم GDi شتاب بهتر و چالاکی بیشتری نسبت به دیگنیتی پرایم دارد. لازم به ذکر است که با توجه به اینکه هر دو خودرو مجهز به پیشرانه‌های توربو شارژ هستند باید بسیار نگهداری آنها دقت نموده و نکات لازم جهت نگهداری خودروهای توربوشارژ برای آنها رعایت شود.  

لاماری ایما در مقابل بهمن دیگنیتی پرایم، جدال ۲ برادر نام آشنا

کد خبر 142226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha