ریزش ۲۰ درصدی قیمت ها، بازار خودرو را غافلگیر کرد / بلاتکلیفی مشتریان سطح معاملات را به صفر رساند

بازار خودرو تقریبا از اوایل اردیبهشت ماه با ریزش قیمت ها همراه شده است؛ جریانی که به گفته فعالان این بازار بیش از همه متاثر از روند تحویل خودرو به متقاضیان طرح یکپارچه و موضوع واردات خودروهای نو و کارکرده است شرایطی که در روزهای اخیر افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت انواع خودروهای داخلی و مونتاژی را در بازار رقم زده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، قیمت خودرو اگر چه در ماههای اخیر جریان صعودی و قابل توجهی را داشت اما این روند در دومین ماه از سال و پس از نقدهای بسیاری که به آشفتگی و رشد عجیب قیمت ها در بازار شد با اعلام عرضه خودرو به تمام ثبت نام کنندگان در سامانه یکپارچه خودرو و موضوع طرح واردات خودروهای کارکرده ریزشی شد؛ جریانی که نه فقط بازار خودروهای داخلی بلکه بازار خودروهای مونتاژی و وارداتی را نیز تحت تاثیر قرار داد.

همزمان با تاثیر عرضه خودرو و طرح واردات بر بازار، اعلام تصمیم قیمتی شورای رقابت برای محصولات مونتاژی نیز تغییرات قیمتی در بازار خودرو را سرعت بخشید و ریزش قیمت خودروها ادامه یافت روندی که به گفته فعالان بازار تاکنون باعث ریزش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت انواع محصولات داخلی و وارداتی شده است.

در بررسی علت وضع کنونی قیمت خودروها، فعالان بازار تحویل خودروهای متقاضیان خرید خودرو در سامانه عرضه یکپارچه را شروع روند کاهش قیمت خودرو در بازار می دانند و معتقدند که با اعلام قیمت خودروهای مونتاژی و سیر کاهش برخی از محصولات مونتاژی در بازار، انتظار می رود که ریزش قیمت ها ادامه دار باشد.

در این خصوص کاظم محمدی نیکخواه از فعالان بازار خودرو به خبرنگار پرشین خودرو گفت: بازار خودرو در واکنش به افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت خودرو در هفته های اخیر دچار شوک شده و خریداران و فروشندگان را با بلاتکلیفی جدی مواجه کرده است شرایطی که موجب آرامش در بازار شده است و عملا سطح معاملات را در بازار  به صفر رسانده است.

وی در عین حال نبود تصویر روشنی از بازار خودرو را عامل مراجعه بسیاری از فروشندگان به بازار می داند شرایطی که به دلیل نبود خریدار واقعی و انتظار افت بیشتر قیمت ها، عملا بازار را با رکود در معاملات همراه کرده است.

این فعال و کارشناس بازار خودرو همچنین در خصوص تاثیر اعلام قیمت‌های مصوب خودروهای مونتاژی بر بازار، خاطر نشان کرد: با وجود برخی واکنش ها در بازار اما همچنان تاثیر قیمت‌های مصوب خودروهای مونتاژی در بازار ملموس نیست با این حال طی روزهای گذشته و بعد از افزایش عرضه‌ها هم قیمت خودروهای تولید داخل و هم قیمت خودروهای مونتاژی کاهش یافته است و بعد از آغاز عرضه‌های گسترده تولیدات داخلی، قیمت خودروهای مونتاژی نیز بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

نیکخواه افزود: ریزش قیمت‌ خودروهای داخلی که از دو هفته پیش آغاز شده همچنان ادامه دارد و این افت قیمت کاملا در بازار محسوس است و پیش بینی می شود در صورت افزایش عرضه و تحویل خودروهای وارداتی و بهبود جریان واردات، باز هم شاهد تاثیر آن بر افت بیشتر قیمت در بازار باشیم.

وی همچنین با توجه به آغاز دور دوم طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه گفت: با توجه به تاثیر آغاز تحویل خودروهای متقاضیان دور اول و تاثیر عرضه به بازار انتظار می رود آغاز این دور ثبت نام و تحویل سریع تر خودروها روند کاهشی بیشتری را در بازار رقم بزند.

آخررین تغییرات قیمتی خودروهای پرفروش در بازار

اما با نگاهی به بازار خودرو و قیمت نشان می دهد که طی روز گذشته تاکنون قیمت اغلب خودروها ریزشی بوده است و در این میان محصولات پرفروش ایران خودرو، پژو ۲۰۷، دنا، پژو ۲۰۶ و تارا بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند، به‌ طوری که برخی از مدل‌های پژو ۲۰۷  اتوماتیک و دنده‌ای نسبت به  دو روز گذشته افت قیمت ۷۰ تا ۸۰ میلیونی را تجربه کردند.  

البته در میان این محصولات، دنا اتوماتیک توربو هم نسبت به ابتدای هفته حدود ۷۰ میلیون افت قیمت داشته است و دنا معمولی با ریزش ۱۴۰ میلیونی در دو هفته اخیر رکورد زده است. همچنین دنا دنده ای نیز طی روز گذشته نیز ۶۰ میلیون ارزان تر شده است.

در میان محصولات سایپا نیز شاهین نیز با افت قیمت ۶۰ میلیونی روبرو شده است و کوییک آر دنده ای مدل ۱۴۰۲ نیز با افت ۱۰ میلیونی نسبت به روز قبل تر به حوالی ۳۸۵ میلیون تومان رسیده است.

همچنین بررسی بازار نشان می دهد که طی امروز تیبا هاچ بک مدل ۱۴۰۰ نیز امروز با افت ۵ میلیونی در بازار، ۳۵۵ میلیون تومان معامله شده است.

کد خبر 142510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha