بررسی و معرفی چانگان ایدو یک سدان‌ باکیفیت اما نگون‌بخت

چانگان ایدو یکی از خودروهای سدان خوش ساخت در ایران بود که در کنار چانگان CS35 جزو اولین خودروهای چانگان در ایران به شمار می‌رفت. چانگان ایدو تنها به صورت وارداتی و محدود به بازار ایران عرضه شد و نتوانست آنچنان شایستگی‌های خود را به دلیل عرضه محدود به رخ بکشد. اکنون قصد داریم ببینیم چانگان ایدو در نسخه‌های کارکرده ارزش خرید دارد یا خیر؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، چانگان ایدو یکی از دو محصول کمپانی چینی چانگان بوده که توسط شرکت سایپا به بازار ایران عرضه شد. ایدو برای نخستین بار به صورت رسمی سال 2012 در چین معرفی و سپس به بازار عرضه شد. طبق ادعای چانگان، ایدو در تورین ایتالیا و بر اساس خودروهای اروپایی طراحی شد و به خاطر همین هم چندان یک خودروی زشت و بدترکیب چینی نبود.

ایدو

ایدو از سال ۱۳۹۴ تنها به صورت وارداتی پا به جاده‌های ایران گذاشت و قرار بود تا سایپا آن‌را در مراحل بعدی وارد خط تولید خود کرده و مونتاژ کند اما بنا به دلایلی این اتفاق رخ نداد و سرانجام چانگان ایدو خیلی زود بار سفر از بازار ایران بست. این خودرو به دلایل مهمی از جمله طراحی زیبا و روان و همچنین سواری نرم در کنار کیفیت ساخت قابل قبول بسیار مورد توجه قرار گرفت.  

مزایای چانگان ایدو 

سواری نرم

طراحی زیبا

فضای کابین جادار

ایمنی قابل قبول 

معایب چانگان ایدو

بازار دست دوم ضعیف

خدمات پس از فروش نامناسب

کمبود قطعات یدکی

امکانات رفاهی محدود 

ایدو

طراحی ظاهری چانگان ایدو

یکی از نقاط قوت چانگان ایدو در زمان رونمایی و عرضه به بازار ایران همین طراحی ظاهری آن بود. طراحی که طبق گفته چانگان در دفتر تورین ایتالیا چانگان صورت گرفته بود. این ادعای چانگان را باید درست دانست چرا که طراحی ایدو کاملا به سمت خودروهای اروپایی بود و خبری از کپی‌کاری‌های واضح و مرسوم خودروسازان چینی در آن سال‌ها در این خودرو نیست. 

در بخش جلو چراغ‌های اصلی ظاهر خشن و جذابی داشته و با استفاده از خطوطی با انحنای زیاد تا روی گلگیر جلو کشیده شده‌اند. جلوپنجره خودرو نیز مانند چراغ‌ها کشیده و با فاصله کمی از آنها طراحی شده و میزبان دو خط افقی کرومی به همراه لوگوی چانگان است. سپر جلو ایدو هم بزرگ و حجیم طراحی شده که دو مه‌شکن به همراه چراغ‌های راهنما در دو طرف آن قرار گرفته‌ است. 

ایدو

در نمای عقب چانگان ایدو چراغ‌های اصلی به صورت دو تکه طراحی شده و ظاهر خشن و زیبایی دارند. درب صندوق چانگان ایدو علاوه بر قسمت مه‌شکن چراغ‌های عقب، میزبان قسمت پلاک و لوگوی چانگان نیز هست. درست مانند سپر جلوی چانگان ایدو، سپر عقب این خودرو نیز بزرگ طراحی شده و چراغ‌های دنده عقب در پایین‌ترین قسمت آن قرار گرفته اند. بخش عقب چانگان ایدو از خطوط زیادی تشکیل شده که یکی از آنها در بالای درب صندوق عقب قرار گرفته که مثل یک باله ظاهر این خودرو را اسپرت کرده است. به صورت کلی با اینکه نظر در مورد طراحی ظاهری یک امر سلیقه‌ای بوده اما چانگان ایدو یک خودروی ساده و زیبا بوده که هماهنگی طراحی در تمام قسمت‌های آن وجود دارد. 

ایدو


کابین چانگان ایدو

چانگان ایدو در بخش داخلی و کابین نیز طراحی نسبتا خوب و زیبایی دارد، البته که در مقایسه با خودروهای امروز قدیمی شده اما همچنان نسبت به برخی از رقبا ظاهر قابل قبولی دارد. در بالاترین قسمت داشبورد میانی یک بخش مثل صفحه نمایش سیستم مالتی مدیا طراحی شده اما به صورت استاندارد یک نمایشگر دیجیتالی است. زیر این نمایشگر هم دکمه‌ها و کلیدهای کنترل سیستم صوتی خودرو قرار دارد. 

ایدو

خروجی‌های سیستم تهویه مطبوع نیز به صورت عمودی در دوطرف بخش سیستم صوتی خودرو قرار دارند که با خطوط کرومی تزئین شده و مانند لوگوی چانگان طراحی شده‌ که یادآور داشبورد چانگان CS35 نیز هست. سرانجام پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع در آخرین بخش داشبورد واقع شده است. غربیلک فرمان چانگان ایدو طراحی ۳ شاخه و اسپرتی دارد که با تزئینات کرومی همراه شده است. فرمان خودرو فرم خوش دستی دارد و میزبان کلیدهای تنظیم سیستم صوتی است. 

ایدو

پشت آمپر چانگان ایدو به صورت 3 دایره بهم چسبیده طراحی شده و مانند خودروهای مزدا خودنمایی می‌کنند. فضای پا و سر برای سرنشینان هر دو ردیف خودرو مناسب ارزیابی شده و مشکلی را برای سرنشینان رقم نمی‌زند. از نکات مثبت دیگر چانگان ایدو فضای مناسب صندوق عقب است که برای استفاده خانواده‌ها ایده‌آل است. همچنین متریال به کار رفته در داشبورد برخلاف برخی رقبایش کیفیت مطلوبی دارد.

مشخصات فنی چانگان ایدو 

چانگان ایدو در بخش فنی به یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی مجهز شده است. این پیشرانه توانایی تولید ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. قدرت تولید شده توسط قلب تپنده این خودرو سدان از طریق یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شوند. 

ایدو

مصرف سوخت چانگان ایدو به صورت ترکیبی ۷.۲ لیتر بوده و این خودرو توانایی این را دارد که تا ظرف مدت حدود ۱۳ ثانیه از سرعت ۰ به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت چانگان ایدو نیز ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است. از نکات مثبت چانگان ایدو، این است که قلب تپنده‌اش مجهز به تکنولوژی BLUE CORE بوده که مختص خود چانگان است به زبان ساده یک سیستم کاهش مصرف سوخت و آلایندگی است.

امکانات رفاهی و ایمنی چانگان ایدو 

چانگان ایدو در بخش امکانات به مواردی همچون سانروف، کامپیوتر سفری، سنسور پارک عقب، شیشه بالابر برقی عقب و جلو، فرمان چرمی، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی‌ها با روکش چرمی، رینگ 16 اینچی آلومینیومی، فرمان هیدرولیک، آینه‌های جانبی برقی، دو کیسه هوای جلو، ترمزهای چهار چرخ دیسکی، ایموبلایزر، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری  و ترمزهای ABS و EBD تجهیز شده است.

ایدو


نتیجه‌گیری

چانگان ایدو در بازار ایران به تعداد محدودی وجود دارد. این خودروی سدان در اواخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در بازار خودروهای کارکرده با قیمتی در حدود ۷۶۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. با اینکه این خودرو از نظر استهلاک خودرویی بی‌آزار و البته خوش‌چهره است اما همانطور که اشاره کردیم قطعات یدکی آن به سختی در بازار پیدا می‌شود و همچنین بازار دست دوم‌های آن نیز رونق خوبی ندارد. به همین خاطر ارزش خرید این خودرو چندان بالا نیست. 

ایدو

کد خبر 142551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha