ادامه چالش گرانی و کمبود در بازار قطعه یدکی /  تاخیر در ترخیص قطعات و نوسانات ارزی قیمت قطعات را صعودی کرد

اگر چه وزارت صمت در یک سال گذشته طرح‌هایی را برای مقابله با گرانی و کمبود و قاچاق در بازار قطعه یدکی اجرایی کرده است اما همچنان مصرف کنندگان قطعه یدکی با گرانی، کمبود و عرضه قطعات بی‌کیفیت و تقلبی در بازار مواجه هستند؛ شرایطی که به گفته یک مقام صنفی بخش مهمی از آن ناشی از مشکلات گمرکی و کندی در ترخیص قطعات، نوسانات نرخ ارز و عدم مدیریت و کنترل قیمت مواد اولیه از سوی دولت است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تورم و گرانی در بازار خودرو، مسکن، طلا و آثار آن به میزانی بر زندگی مردم سایه انداخته است که صحبت از گرانی و مشکلات در سایر بازارها دیگر محلی از اعراب ندارد با این وجود یکی از بازارهای مهم در کشور، بازار قطعه یدکی خودرو است که به طور قطع هر گونه چالش و عرضه قطعات تقلبی در ایمنی و سلامت جامعه نقش به‌سزایی دارد.

اگر این روزها برای خرید لوازم یدکی خودرو خود سری به بازار این لوازم زده باشید قطعا از تغییر قیمت‌ها شگفت زده شده‌اید. گرانی قطعات یدکی درحالی است که تعمیرکاران خودرو تاکید دارند اکثر قطعات موجود در بازار تقلبی و بی‌کیفیت است.

به گفته آنها مشکلات ارزی و کاهش واردات لوازم‌ یدکی و گرانی قطعات در بازار، بسیاری از صاحبان خودرو را برای تعمیر و یا تعویض قطعه مورد نیاز به خرید لوازم دست‌دوم و کارکرده هدایت کرده است.

فعالان صنف لوازم یدکی خودرو معتقدند نبود نظارت بر زنجیره تولید تا عرضه توانسته شرایط بحرانی ناشی از گرانی ارز و به دنبال آن مواد اولیه را برای تولید تشدید کند و در این وضعیت مردم باید تاوان این جهش قیمت‌ها را بپردازند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمبود نظارت‌ها و افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو مردم را برای خرید این محصولات با مشکل مواجه کرده است.

در خصوص علت کمبود و گرانی قطعات یدکی خودرو، یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که قیمت قطعات یدکی خودرو تابعی از بهای خودرو است زیرا قطعات، محصولات تولید شده توسط همان شرکت‌هایی که قطعات را برای خودروسازان تولید و تامین می‌کنند، است بنابراین زمانیکه قیمت خودرو افزایش می‌یابد بازار قطعه یدکی نیز با گرانی مواجه می‌شود.

اما برای مقابله با شرایط کنونی بازار قطعات، ابتدای اردیبهشت ماه امسال معاون تجارت وزیر صمت اعلام کرد که به منظور کنترل قیمت در بازار قطعه یدکی، سامانه شفافیت فروشگاهی در حوزه‌های لاستیک و لوازم یدکی خودرو فعال می‌شود؛ سامانه‌ای که به اعتقاد وی می‌تواند کاملا قیمت‌ها را کنترل کند با این حال اوضاع گرانی و قیمت‌ها در بازار نشان از عدم کارایی این سامانه دارد.

همچنین برای جلوگیری از هجوم قطعات تقلبی و قاچاق در بازار قطعه یدکی، سال گذشته وزارت صمت طرح الصاق شناسه اصالت بر روی قطعات یدکی خودرو را ابلاغ و اجرا کرد که از همان زمان با مشکلات در اجرا مواجه و مجددا تمدید شد و همچنان نیز با گذشت بیش از یک سال و دو ماه از اجرای این طرح بسیاری از فعالان این صنف معتقدند که نبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری و عدم دانش فنی داخل سازمانی از مواردی است که اجرای این طرح را دشوار کرده و موجب شده تا اجرای این طرح بازدهی چندانی در جلوگیری از ورود قطعات قاچاق به بازار نداشته باشد.

اگر چه وزارت صمت در یک سال گذشته طرح‌هایی را برای مقابله با گرانی و کمبود و قاچاق در بازار قطعه یدکی اجرایی کرده است اما همچنان مصرف کنندگان قطعه یدکی با گرانی، کمبود و عرضه قطعات بی‌کیفیت و تقلبی در بازار مواجه هستند.

در این خصوص سیداحمد حسینی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به مشکلات مطرح در حوزه گرانی و کمبود در بازار قطعه یدکی، کندی در ترخیص قطعات از گمرکات را از جمله دلایل کمبود و گرانی در بازار قطعه یدکی می‌داند و معتقد است که این روند بر قیمت و کمبود در بازار تاثیر منفی می‌گذارد.

بی‌ثباتی در بازار ارز و گرانی قطعه، عرضه قطعات تقلبی را افزایش داد

به گفته وی این تاخیر و کندی در ترخیص از گمرکات ناشی از تغییر در آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌هایی است که به صورت خلق الساعه تدوین و باعث رسوب قطعات در گمرک طی دو ماه اخیر شده  است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران همچنین نوسانات نرخ ارز و عدم مدیریت و کنترل قیمت مواداولیه از سوی دولت را بخش مهمی از عامل گرانی قطعات وارداتی و حتی تولید داخل عنوان می‌کند و معتقد است از آنجا که برخی از مواد اولیه به ناچار از خارج وارد می‌شوند مسلما تابع نرخ ارز است و با هر گونه بی‌ثباتی در بازار ارز، رشد قیمت و گرانی در این بازار بیشتر می‌شود.

حسینی تاکید کرد: در صورت تداوم افزایش نرخ ارز، قطعا افزایش مجدد قیمت قطعات را خواهیم داشت.

وی همچنین با توجه به اجرای طرح شناسه کالا و وجود قطعات قاچاق و تقلبی در بازار عنوان کرد: مشکلات مربوط به ترخیص قطعات از گمرک نیازمند کد شناسه و رهگیری است که این موضوع در گمرکات کشور انجام می‌پذیرد. در واقع هنگام ارسال کد به سامانه، گاها کد و مشخصات کالای دیگری فرستاده می‌شود که این مشکلات به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب در سامانه جامع تجارت است.

از طرح شناسه کالا تا شناسنامه‌دار کردن تولیدکنندگان لوازم یدکی

به گفته این مقام صنفی تا مادامی که دولت از کارشناسان صنفی استفاده نکند طرح‌هایی چون طرح شناسه کالا با شکست مواجه خواهند شد.

حسینی تصریح کرد: یکی از زیرساخت‌های لازم برای اجرای صحیح طرح شناسه کالا، شناسنامه‌دار کردن تولیدکنندگان صنفی است که با هدف حذف تولیدکنندگان زیر پله‌ای انجام می‌شود و قطعا بسیار تاثیرگذار خواهد بود و انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

وی همچنین در خصوص میزان افزایش قیمت‌ها در بازار قطعه یدکی و راهکار کنترل آن گفت: تولیدکنندگان باید قیمت‌های جدید را اعلام کنند تا با اعلام آن‌ها، قیمت‌های جدید را برای نرخ لوازم یدکی در بازار اعمال کنیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران در پایان هر گونه حمایت حاکمیت را در حل چالش‌های بازار قطعه یدکی و بهبود اوضاع بازار موثر دانست و خاطرنشان کرد: از آنجا که هر گونه گرانی در بازار قطعات باعث افزایش عرضه کالاهای تقلبی به بازار می شود به طور قطع اسیب اصلی به مصرف کنندگان این بازار وارد خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو، با وجود چنین شرایطی به نظر می‌رسد امسال علی‌رغم طرح های وزارت صمت در حوزه کنترل قیمت و نصب شناسه کالا، سال پرچالشی در بازار قطعه یدکی باشد چرا که در سال گذشته واردکنندگان با افزایش نرخ ارز و عدم تخصیص به موقع  ارز، نتوانستند ارز مورد نیاز واردات را تامین‌ کنند و تولیدکنندگان نیز به دلیل کمبود مواد اولیه در ماه‌های پایانی سال با وقفه و توقف تولید مواجه شدند که بهبود آن بیش از همه نیازمند هماهنگی و همراهی دولت با تولیدکنندگان و اصناف است.

کد خبر 142586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha