کد خبر 20754
۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۰
سقوط 5 پله ای خودروسازی ایران+سند

پرشین خودرو: سازمان بین المللی سازندگان وسائل نقلیه موتوری از کاهش ۴۰ درصدی تولید خودروی ایران در سال ۲۰۱۲ خبر داد و اعلام کرد ایران با سقوط ۵ پله ای نسبت به ۲۰۱۱ به عنوان هجدهمین خودروساز جهان شناخته شد.

به گزارش «پرشین خودرو»، سازمان بین المللی سازندگان وسائل نقلیه موتوری با انتشار آمار تولید خودروی جهان در سال ۲۰۱۲ از کاهش ۴۰ درصدی تولید خودروی ایران طی این سال خبر داد. بر اساس این گزارش تولید خودروی ایران در سال گذشته میلادی با کاهش ۴۰ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۹۸۹ هزار و ۱۱۰ دستگاه رسید. در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱.۶۴ میلیون دستگاه خودرو در ایران تولید شده بود. به دنبال کاهش تولید خودروی ایران در سال ۲۰۱۲ رتبه ایران در میان کشورهای تولید کننده خودرو نیز در این سال به شدت کاهش داشته است. ایران که در سال ۲۰۱۲ به عنوان سیزدهمین خودروساز بزرگ جهان شناخته شده بود در سال ۲۰۱۲ به رده هجدهم سقوط کرده است. به گزارش تسنیم، برخی کشورهایی که در گزارش این سازمان بین المللی آمار تولیداتشان ذکر شده است عمدتا مونتاژکنندگان خودرو هستند و ادامه تولیداتشان به صدور قطعات از سوی تولیدکنندگان مادر بستگی دارد. بروز مشکل در صدور قطعات سی کی دی از شرکت های فرانسوی پژو و رنو به دلیل محدودیت های مالی و تحریم ها علت افت شدید تولیدات خودروی ایران در سال ۲۰۱۲ بوده است. بر اساس این گزارش از ۹۸۹ هزار و ۱۱۰ دستگاه خودروی تولیدی ایران در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۸۴۸ هزار دستگاه از نوع خودروهای سواری و ۱۴۱ هزار و ۱۱۰ دستگاه خودروی تجاری بوده است. ایران در میان تولیدکنندگان خودروهای سواری رتبه ۱۷ جهان را در این سال به خود اختصاص داده است و از نظر تولید خودروهای تجاری رتبه ۱۹ را بدست آورده است. تولید جهانی خودرو در سال ۲۰۱۲ با افزایش ۵.۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۸۴ میلیون و ۱۴۱ هزار دستگاه رسید. چین با تولید ۱۹ میلیون و ۲۷۱ هزار دستگاه خودرو بزرگترین خودروساز جهان در این سال شناخته شده است. تولید خودروی چین در سال ۲۰۱۲ با افزایش ۴.۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. تولید آمریکا به عنوان دومین خودروساز جهان با رشد ۱۹.۳ درصدی به ۱۰ میلیون و ۳۲۸ هزار دستگاه و تولید ژاپن سومین خودروساز جهان با افزایش ۱۸.۴ درصدی به ۹ میلیون و ۹۴۲ هزار دستگاه رسید. کشورهای آلمان با تولید ۵.۶۴۹ میلیون دستگاه، کره جنوبی با ۴.۵۵۷ میلیون دستگاه، هند با ۴.۱۴۵ میلیون دستگاه، برزیل با ۳.۳۴۲ میلیون دستگاه، مکزیک با ۳ میلیون دستگاه، تایلند با ۲.۴۸۳ میلیون دستگاه، و کانادا با ۲.۴۶۳ میلیون دستگاه به ترتیب در رتبه های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته اند. ایران بیشترین کاهش و تایلند بیشتری افزایش تولید خودرو در میان کشورهای جهان در سال ۲۰۱۲ را داشته اند. در حالی که تولید خودروی ایران در این سال ۴۰ درصد کاهش داشته است تولید خودروی تایلند با افزایش ۷۰.۳ درصدی مواجه شده است.علاوه بر ایران ۲۱ کشور دیگر با کاهش تولید خودروی خود در این سال مواجه شده اند و ۱۶ کشور دیگر نیز افزایش تولید خود را شاهد بوده اند. بر اساس این گزارش به دنبال کاهش تولید خودروی ایران در سال ۲۰۱۲ میزان فروش خودرو در ایران نیز طی این سال کاهش داشته اما میزان فروش خودرو در ایران ۱۰ هزار ۸۹۰ دستگاه بیشتر از تولید این کشور بوده است. در مجموع یک میلیون دستگاه خودرو در ایران طی سال گذشته میلادی فروخته شده است که ۸۶۰ هزار دستگاه از این رقم مربوط به خودروهای سواری و ۱۴۰ هزار دستگاه مربوط به خودروهای تجاری بوده است. در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۱.۶۳ میلیون دستگاه خودرو در ایران به فروش رفته که ۱.۴ میلیون دستگاه از این رقم شامل خودروهای سواری بوده است.
کد خبر 20754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۰
    9 0
    همین هم براش زیاده با اون ماشین هاشون که معلوم نیست از چی می سازن.
  • نیما ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۰
    4 0
    ما پولمون از تو جوب از سر راه از تو خیابون از راه حرام نیوردیم که بیایم این ماشین ها رو به این قیمت بخریم تا قیمت ها به قیمت های تصویبی مهرماه برنگردد کسی ماشین از خودروسازان نمی خرد خرید خودرو تا قیمت ها به قیمت های تصویبی مهرماه برنگردد خرید خودرو از خودروسازان توسط مردم فهیم و با شعور ایران تحریم است و سلام