کد خبر 22829
۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳
تزریق منابع مالی، اولین گام نجات خودروسازی

پرشین خودرو: تب انتخابات داغ است و كاندیداهای تایید صلاحیت شده، می كوشند تا برمبنای ضعف ها و كاستی های موجود جامعه، برنامه بهبود تعریف كرده و در شعارهای تبلیغاتی خود از آن استفاده كنند.

به گزارش «پرشین خودرو»، در پروپاگاندای كاندیداها شاهد هستیم، هشت نفر كه در قامت ریاست جمهوری ظاهر شده اند به طرح برنامه ها و اهداف دولت خود می پردازند و با ارایه دیدگاه های خود تلاش دارند برای رفع موانع و عبور از شرایط فعلی برنامه ارایه كنند.
یكی ازكاندیداهای یازدهمین دوره ریاست جمهوری درگفت و گوی ویژه خبری با ادبیاتی دور از شان نامزد ریاست جمهوری از صنعت خودرو سازی كشور به عنوان فرغون سازی یاد كرد و تمام دست آ‌ورد های این صنعت را كه توسط نسلی كه درجنگ و تحریم زاده شده است به سخره گرفته است. این درحالی است كه صنعت خودروكشور درحال حاضر نه تنها خودرو و دانش فنی آن بلكه خطوط تولید خودرو را می تواند به فراسوی مرزها صادركند.

كسب رتبه های جهانی توسط خودروسازان ایرانی
در سال های گذشته و پیش از محدودیت های ایجاد شده در صنعت، خودروسازی روند رو به رشدی را طی كرده است. نگاهی به روند تكامل خودروسازی نشان می دهد، این صنعت تا انتهای سال 90 و اوایل سال 91 به حدی از بلوغ و رشد دست یافت كه قادر بود با اتكا به توان مهندسان ایرانی محصولات جدیدی را طراحی و به بازار عرضه كند. تولید محصول با برندهای ملی سمند و تیبا و رانا موید این مطلب است. خودروسازی ایران علاوه بر این‌كه توانست تیراژ تولید را افزایش دهد بلكه موفق شد، ارزبری خودروها و وابستگی به قطعات وارداتی را به میزان قابل توجهی كاهش دهد. به طوری كه ارزبری هر خودرو از دوهزار و 528 دلار در سال 83 به یك هزار و 412 دلار در سال 90 كاهش یافت. از سوی دیگر تیراژ تولید خودرو در همین مدت از 792 هزار و 236 دستگاه به یك میلیون و 412 هزار و 220 دستگاه افزایش یافت. موفقیت های خودروسازان ایرانی موجب صعود شش پله ای رتبه ایران در بین كشورهای برتر خودروساز دنیا شد. به گونه ای كه طی 10 سال 2001 تا 2011 ایران توانست از رتبه 19 به رتبه 13 ارتقا یابد.
در سال 2011 میانگین بالای نرخ رشد تولید خودرو در ایران، این كشور را در رتبه چهارم در میان كشورهای رشد یابنده دنیا در صنعت خودرو قرار داد. كسب این رتبه بعد از چین، تركیه و هند نشان از رقابت پذیری محصولات ایرانی در عرصه بازارهای بین المللی دارد. خودروسازی در تركیه كه بدون وجود برند ملی این كشور بوده و صرفا به مونتاژ خودروهای كشورهای اروپایی می پردازد، توانسته جزو سه صنعت برتر این كشور باشد و سالانه بیش از 20 میلیارد دلار درآمد ارزی را نصیب اقتصاد تركیه كند. این در صورتی است كه خودروسازی ایران بیش از دو دهه است كه از مونتاژ كاری صرف عبور كرده و با افزایش داخلی سازی محصولات، توان تولید خودرو بدون وابستگی به شركت های قطعه ساز خارجی را دارد.

اصلی ترین چالشها
اصلی ترین چالش پیش روی خودروسازی نقدینگی است. صنعت خودروسازی كشور هم اكنون گرفتار دور باطل دام نقدینگی است. كاهش نقدینگی در خودروسازی، آنان را در تامین قطعات اولیه خودرو ناتوان كرده است. این امر موجب كاهش تولید و در نهایت كاهش فروش شده كه كاهش فروش نیز در كاسته شدن منابع مالی خودروسازان نقش آفرینی كرده است.

انتظارات از دولت یازدهم
اولین گام برای نجات خودروسازی تزریق منابع مالی مورد نیاز است. از دولت یازدهم انتظار می رود برای صنعتی كه درآمد بالایی برای اقتصاد كشور دارد، منابع مالی ویژه ای را درنظر بگیرد تا با تخصیص آن، سرمایه در گردش مورد نیاز شركت های تولیدكننده تامین شود. پرداخت به موقع تسهیلات دوهزار میلیارد تومانی كه در سال گذشته به تصویب رسید و هرگز به خودروسازان پرداخت نشد می توانست در برون رفت از مشكلات مالی خودروسازان كارساز باشد.
تخصیص منابع مالی برای سرمایه گذاری در طرح های ملی صنعت خودرو نظیر پلاتفرم های جدید، خودروهای هیبریدی از محل صندوق توسعه ملی نیز از دیگر حمایت های دولت از خودروسازی است كه می تواند در دولت یازدهم روی دهد.
معافیت مالیاتی طرح های تحقیق و توسعه ای خودروسازان و یا كاهش نرخ بهره تسهیلات بانكی نیز می تواند در افزایش نقدینگی و سرمایه گذاری بیش‌تر در بخش های تحقیقاتی برای رقابت با خودروسازان جهانی را‌ه گشا باشد.

- لیلا حسینی كارشناس صنعت و رسانه

کد خبر 22829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    4 0
    حیف از فرغون نیست