به زودی، نسخه جایگزین طرح ساماندهی صنعت خودرو ارائه می شود / پیشنهاد کمیسیون صنایع برای تامین مالی قطعه سازان

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تشکیل کمیته بررسی راه های برون از مشکلات صنعت خودرو، از خروج طرح قبلی ساماندهی صنعت خودرو از دستور کار مجلس و ارائه طرح جایگزین آن ظرف یک ماه آینده خبر داد.

روح الله ایزدخواه در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این خبر گفت: در نشستی که با حضور مدیران عامل دو شرکت بزرگ خودروسازی در کمیسیون صنایع برگزار شد، کمیته ای به منظور بررسی موانع تولید و برون رفت از مشکلات در حوزه خودرو و قطعه سازی تشکیل شد.

 

روح الله ایزدخواه



وی اظهار داشت: اولین جلسه این کمیته‌ که متشکل از اعضای کمیسیون صنایع، خودروسازان، نمایندگان وزارت صمت، بانک‌ها و گمرک است این هفته با هدف بررسی موضوعات مختلفی مانند قیمت گذاری خودرو و نحوه فروش خودروسازان، راهکارهای کنترل تقاضا و جلوگیری از سوداگری در بازار خودرو، موضوع اخذ مالیات از فروش و معاملات خودرو، عرضه خودرو در بورس و تامین مالی قطعه سازان برگزار می شود.

ایزدخواه با اشاره به اینکه اولویت اول کمیسیون صنایع مجلس یازدهم صنعت خودرو است، بیان کرد: در آغازین روزهای تشکیل کمیسیون صنایع و معادن مجلس جدید، اهمیت تشکیل کمیته ای برای بررسی مشکلات صنعت خودرو مطرح و رئیس کمیسیون صنایع بر پیگیری جدی به منظور تشکیل این کمیته جهت رفع مسائل و مشکلات خودروسازان و قطعه سازان تاکید داشتند.

 



نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم همچنین با توجه به ارائه طرحی جدید برای جایگزینی طرح ساماندهی صنعت خودرو عنوان کرد: از نظر ما طرح قبلی ساماندهی صنعت خودرو که در مجلس دهم مورد بررسی قرار گرفت به دلیل ایراداتی که از سوی کمیسیون و همچنین شورای نگهبان مطرح شده قابلیت پیگیری ندارد از این جهت کمیسیون صنایع مجلس به زودی طرح جدیدی را به منظور جایگزینی طرح ساماندهی صنعت خودرو ارائه می کند.

ایزدخواه با اشاره به اینکه بررسی مشکلات صنعت خودرو پیش از آغاز فعالیت مجلس جدید آغاز شده است، بیان کرد: طرح جایگزین ساماندهی صنعت خودرو حاصل جلسات مستمر با خودروسازان و نخبگان این صنعت است که از اردیبهشت ماه برگزار شده و به زودی تدوین و ظرف کمتر از یک ماه آینده اعلام می شود.

وی همچنین طرح عرضه خودرو در بورس و اخذ مالیات از فروش و معاملات را جزء گزینه های مطرح برای مدیریت قیمت و تقاضا در بازار دانست و تصریح کرد: راهکارهای مطرح پیش از هر گونه اجرا نیازمند بررسی و ارزیابی بیشتر در کمیته بررسی مشکلات صنعت خودرو است.

عضو کمیته جهش تولید کمیسیون صنایع مجلس در پایان با توجه به بررسی راهکارهای تامین مالی قطعه سازان، گشایش ال سی داخلی را از موارد پیشنهادی کمیسیون صنایع در این زمینه اعلام و خاطرنشان کرد: پیشنهاد اولیه کمیسیون ایجاد ساز و کار بانکی از طریق ال سی داخلی است بر این اساس پیشنهاد می شود مواد اولیه قطعه سازان به صورت مدت دار ارائه شود همچنین باید قطعات تحویلی به خودروسازان نیز به صورت مدت دار تامین مالی شود.

کد خبر 124422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha