امیدواری قطعه سازان به تصمیم گیری سران قوا / با تصویب بسته جهش تولید نیاز نقدینگی قطعه سازان برطرف می شود؟

در حالی در آغازین روزهای سال جدید نیاز قطعی قطعه سازان به نقدینگی، از بزرگ ترین موانع این صنعت اعلام می شود که با گذشت حدود سه ماه از تدوین بسته جهش تولید، قطعه سازان همچنان امیدوارند با تصویب برنامه جهش تولید در جلسه سران قوا، محل تامین منابع مالی پیش بینی شده برای رشد 50 درصدی تولید در سال جاری محقق شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، معتقد است در صورتی که در سال جدید تزریق نقدینگی در صنعت قطعه سازی انجام نشود شرایط تولید خودرو و قطعه سازان بهتر از این نخواهد بود و بلکه با افزایش مشکلات مالی شرکتها، تولید خودروسازان با افت همراه خواهد شد.

سیامک مقتدری، با اشاره به محاسبات انجمن صنایع همگن قطعه سازی در خصوص نیاز نقدینگی این صنعت گفت: براساس آخرین محاسبات برای جهش 50 درصدی تولید تا پایان‌ تیرماه امسال حدود 27 هزار میلیارد تومان برآورد شده که 25 هزار میلیارد تومان از این رقم مربوط به بخش قطعه سازی است.

وی عنوان کرد: با وجود برخی محاسبات در زمینه نیاز نقدینگی قطعه سازان اما نمی توان در خصوص نیاز نقدینگی این صنعت در سال جاری رقم دقیقی اعلام کرد گرچه که با توجه به افزایش حقوق و دستمزد و قیمت مواد اولیه هر گونه افزایش تولید نیازمند تزریق نقدینگی به این صنعت خواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در ادامه با اشاره به راهکار مورد تاکید قطعه سازان برای رفع مشکل نقدینگی در صنعت خودرو گفت: باید در سال 1400 مهمترین مانع این صنعت که قیمت گذاری دستوری است حذف و قیمت خودرو با روش مکانیزم بازار تعیین شود و همزمان بانک ها حمایت های تسهیلاتی را ارائه کنند تا با توجه به زیان مالی شرکتها امکان ادامه تولید فراهم شود در غیر این صورت افزایش 50 درصدی تولید شعار توخالی خواهد بود.

 

سیامک مقتدری



مقتدری همچنین با اشاره به اینکه باید شیوه ابداعی فروش خودرو با روش قرعه کشی تغییر کند، تصریح کرد: قطعه سازان در سال قبل با توجه به سیاست قیمت گذاری دستوری و رانت 100 میلیاردی ناشی از اجرای این روش در قالب راهکاری به وزارت صمت پیشنهاد کردند به جای توزیع رانت در بازار خودروها و افزایش سود دلالان از فاصله قیمتی در بازار به میزان مطالبات قطعه سازان، خودرو تحویل شرکتها شود که متاسفانه مورد موافقت قرار نگرفت.

وی با تاکید بر اینکه بهترین مدل فروش خودرو، فروش در حاشیه بازار است، خاطر نشان کرد: صدور اجازه فروش خودرو در حاشیه بازار موجب می شود تا رقابت سالم به وجود بیاید و شرکت های خودروساز از زیاندهی خارج و با سوددهی شرکتها از میزان بدهی آنها به قطعه سازان کاسته شود.

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور در پایان با اشاره به موانع جدی قطعه سازان در تامین منابع مالی و مواد اولیه مورد نیاز تولید تصریح کرد: چنانجه می خواهیم صنعت خودرو و قطعه سازی کشور توسعه پیدا کند علاوه بر رفع موانع داخلی و حمایت و پشتیبانی از این صنعت ناگزیر به ارتباط و تعاملات ببشتری در سطح جهانی هستیم روندی که به طور قطع در ارتقاء کیفی تولیدات و تنوع محصولات و رضایت مندی مصرف کنندگان داخلی نقش مهمی دارد اما متاسفانه تحریم ها مانع از چنین ارتباطاتی در این صنعت شده است.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 131224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha