بازار در شرایط فعلی به نفع فروشندگان است تا خریداران

در بهار امسال، خریداران خودرو در بازار جهانی باید منتظر افزایش قیمت ها و کاهش محصولات در انبارها باشند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از سایپانیوز، بر اساس اطلاعات موجود در وبسایت cars.com از ماه فوریه تا ماه مارس [بهمن و اسفندی که گذشت] فروش خودروهای زیر 25 هزار دلار 19 درصد کاهش پیدا کرد. برای برخی از مدل های موجود در بازار هنوز مشوق های دولتی وجود دارند اما نسبت به سال گذشته این مشوق ها 1000 دلار کاهش پیدا کرده اند. براساس اطلاعات موجود در وبسایت ادموندز دات کام Edmunds.com در حال حاضر متوسط قیمت برای خرید خودروی نو در بازار آمریکا 40 هزار دلار است؛ در بخش خودروهای دست دوم،‌ متوسط قیمت در این بازار 23 هزار دلار است.

از این رو در حال حاضر زمان برای خرید خودرو بسیار چالشی است. تقاضا مصرف کنندگان روند افزایشی پیدا کرده در حالی که کمبود شدید تراشه [پردازشگرهای نیمه هادی] تولید خودرو را با مشکل مواجه کرده و انبارهای نمایندگی های فروش و پس از فروش خودروسازان از وجود خودروهای نو خالی شده است. خریدارانی که به دنبال خودروهای مقرون به صرفه هستند نه در بازار خودروهای نو و نه دست دوم، گزینه های زیادی در اختیار ندارند.

کلسی مایز Kelsey Mays ویراستار ارشد وبسایت کارز دات کام Cars.com می گوید:‌ «بازار در حال حاضر به نفع فروشندگان است تا خریداران،‌ البته نکته این جا است که فروشندگان هم چیز زیادی در چنته ندارند.»

یک سال پیش، زمانی که سازندگان خودرو و نمایندگی های فروش و پس از فروش به دلیل شیوع و گسترش شدید کرونا به تعطیلی کشیده شدند، تراشه سازان، برای جلوگیری از ورشکستگی، ظرفیت های خود را به صنعت فناوری الکترونیک و اینترنت از جمله لپ تاپ، تبلت، تلفن های هوشمند و کامپیوتر و بازی های رایانه ای اختصاص دادند و حالا با افزایش تقاضا در بخش خودروهای برقی از تأمین پرازشگرهای نیمه هادی مورد نیاز خودروسازان بازمانده اند.

 

بازار خودرو



ایوان دروری Ivan Drury‌ از مدیران ارشد وبسایت ادموندز دات کام می گوید: «کمبود تراشه، هرج و مرج شدیدی به وجود آورده است اما واقعیت این است که این تراشه ها بسیار حیاتی و مهم هستند چون خودروها را تبدیل به کامپیوترهای متحرک کرده اند.»

دروری می گوید خیلی از خودروسازان خودروهایشان را تولید کرده و در انبار نگهداری می کنند تا تراشه های مورد نیاز آنها از راه برسد و با نصب آن خودرو را آماده تحویل به مشتری نمایند. این تولید کنندگان چاره ای جز این ندارند چون اگر خودروها را آماده تحویل نگه ندارند مشتریان به گزینه های دیگر رو می آورند.

وقتی انبارها خالی می شوند، یافتن خودروی کم قیمت از دسترس خارج می شود. در حال حاضر کسانی که برای خرید به وبسایت cars.com‌ مراجعه می کنند مشاهده کرده اند که خودروهای زیر 25 هزار دلار رو به کاهش هستند و از ماه بهمن تا اسفند گذشته 19 درصد کاهش نشان داده اند. در انبار خودروسازان و نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش فقط به تعداد 38 روز نیاز مردم خودرو موجود است. در حالی که در وضعیت عادی انبارها برای تأمین نیاز 65 تا 70 روز آمادگی دارند. زمانی که انبارها خالی می شوند آن چه می ماند به مراتب گران تر است.

انتظار می رود که این کمبود تراشه تا آخر تابستان یا شاید حتی آخر پاییز امسال ادامه پیدا کند. هر چند که همه خودروسازان و همه مدل ها به یک اندازه آسیب ندیده اند.

دروری می گوید: «برای خیلی از کسانی که به یک برند وفادار بودند الان وقت آن رسیده است که برندهای دیگر را امتحان کنند. خودروهایی وجود دارد که همان امکانات و لوازم یا همان رنگ را دارند ... اما از برند دیگری هستند.»

هر چند که دیگر مثل سابق برای خرید خودرو مشوق های متنوعی وجود ندارد با این حال برخی از مدل ها هستند که هنوز تخفیف خورده اند. بر اساس اطلاعات وبسایت جی دی پاور و ال ام سی اتومتیو به طور متوسط مشوق های خودرو حدود 3,527 دلار هستند در حالی که در ماه مارس 2020 به طور متوسط 4,415 دلار و در ماه مارس 2019 حدود 3,789 دلار بودند.

به طور دقیق تر به عنوان مثال شورولت در مدل اکویناکس خود بین 3,500 تا 6,500 دلار در ورژن های مختلف تخفیف قائل می شد. بعد از تخفیف قیمت آین خودرو بین 21 تا 38 هزار دلار بود. جیپ مدل رنیگید Renegade با تخفیف 2 تا 6 هزار دلاری بین 20 تا 33 هزار دلار به فروش می رسد. البته هنوز هم برای خیلی از این مدل ها و ورژن ها جا برای چانه زنی و تخفیف وجود دارد.

قیمت متوسط خودروهای دست دوم بالای 5.5 سال حدود 17 هزار دلار است. در بازار آمریکا نرخ بهره متوسط برای خرید خودروی نو 4.5 درصد و برای خودروهای دست دوم 8.1 درصد است. این نکته هم شایسته یادآوری است که هر چقدر طور دوره باز پرداخت بیشتر می شود (مثلا از 24 ماه به 36 یا 48 ماه) به طور طبیعی نرخ بهره و در نتیجه قیمت نهایی خودرو بیشتر می شود.

کد خبر 131311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha