کد خبر 131320
۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
سایپا چگونه تحریم ها را کم اثر کرد؟

سایپا در حالی سال 1400 را آغاز کرده است که تهدید تحریم های صنعت خودرو را به نوعی فرصت برای بازسازی خود تبدیل کرد، اما سایپا چگونه توانست از تحریم های جهانی صنعت خودرو ایران به سلامت عبور کند؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با حضور دونالد ترامپ در راس دولت امریکا و زمزمه های خروج این کشور از برجام، صنعت خودرو یکی از نخستین صنایعی بود که در اندک زمانی طعم تلخ این خروج را با مشکلات ناشی از ترک ایران توسط شرکای خارجی، چشید.

خروج شرکای بدقول صنعت خودرو از شرکت های خودروسازی داخلی از جمله سایپا آغازگر بروز چالش هایی بود که رفته رفته به مشکلات امنیتی نیز تبدیل و در برهه ای موجب بروز اعتراضات گسترده ای علیه این شرکت خودروسازی شد.

خوشبختانه این مشکلات با سیاست هایی که در این خودروسازی اجرا شد توانست به پُلی برای عبور از سیلاب مشکلات ناشی از تحریم تبدیل شود.

اما آنچه شرایط را برای عبور از این چالش ها فراهم کرد چه بود؟


مهمترین سیاستی که سایپا برای عبور از مشکلات ناشی از لغو قراردادهای خارجی و ترک ایران توسط شرکای خارجی اتخاذ کرد همان سیاست نگاه به داخل و اتکاء به توان داخلی صنعت قطعه سازی بود.

آنچه در شرایط سخت تحریم ها توانست به پیشران پرقدرتی برای عبور سایپا از چالش ها تبدیل شود، همراهی این خودروسازی باسابقه با قطعه سازان در راستای تولید محصولات جدید و همچنین ارتقای کیفی محصولات بود.

 

شاهین



سایپا در سال های سخت تحریم صنعت خودرو، همیشه یکی از اصلی ترین شرکت کنندگان میزهای ساخت داخل و نمایشگاه های قطعه سازی کشور بود به طوری که گروه سایپا تنها در چهارمین میز تعمیق ساخت داخل قطعات صنعت خودرو، با هدف افزایش داخلی‌سازی قطعات مورد نیاز مجموعه خود، 33 قرارداد همکاری با قطعه‌سازان داخلی امضاء کرد تا در مجموع این قراردادها زمینه صرفه جویی ارزی 48 میلیون یورویی را فراهم آورد.

مجموعه قطعاتی که طی قراردادهای 33 گانه سایپا در میز چهارم با شرکت‌های بخش خصوصی و دانش‌بنیان تامین شد، در تولید محصولات این گروه خودروسازی از جمله کوییک، ساینا و شاهین مورد استفاده قرار گرفت.

برگزاری جلسات مستمر با انجمن های قطعه سازی کشور و شنیدن نقطه نظران فعالان صنعت قطعه سازی دیگر گام مهم سایپا بوده که در سال های گذشته انجام شده است.

تخصیص تمام و کمال تسهیلات بانکی به قطعه سازان و بروزرسانی قراردادهای قطعه سازان از جمله اقدامات گروه خودروسازی سایپا بوده که توانسته است منجر به همراهی هر چه بیشتر قطعه سازان با این خودروساز بزرگ کشور شود.

به طور کلی در گروه خودروسازی سایپا هر چند کارهای بزرگی در دو سال گذشته مانند توقف تولید پراید، معرفی شاهین و کراس اوور آریا انجام شده اما بی شک اقدامات این شرکت در حوزه زیرساختی قطعه سازی گام بزرگی بوده است که می تواند تبدیل به پایه ای مستحکم برای پیشرفت های سایپا در آینده شود.

با وجود پیشرفت هایی که در گروه سایپا به واسطه حمایت از داخلی سازی اتفاق افتاد، کرونا، تحریم های داخلی و کمبودهای ارزی هم نتوانست آن را متوقف سازد اما کماکان مانعی بزرگ پیش روی شکوفایی صنعت خودرو وجود دارد که نگرانی فعالان این بازار را برانگیخته است.

قیمت گذاری دستوری که فارغ از مولفه های اقتصادی تولید می باشد و مهمترین چالش این روزهای صنعت خودرو و قطعه سازی کشور است که می تواند تمام زحمات سال های اخیر را بر باد دهد.

تولید هر دستگاه خودرو با زیان چند 10 میلیون تومانی و فروش در بازار با قیمتی کمتر از نرخ تمام شده، دست اندازی بوده است که در سال های اخیر نقش سرعت گیر را در مسیر خودروسازان ایفا کرده است اما ادامه قیمت گذاری دستوری در این شرایط می تواند به پرتگاهی برای خودروسازان و قطعه سازان ایرانی تبدیل شود که در صورت سقوط راه نجاتی نخواهند داشت.

در شرایط فعلی که در ماه های پایانی دولت دوازدهم به سر می بریم می توان فارغ از نگاه های سیاسی و امنیتی و صرفا با نگاه اقتصادی، شرایط حذف قیمت گذاری دستوری را فراهم کرد تا خودروسازان ایرانی نیز بتوانند همچون دیگر خودروسازان جهانی به حیات خود ادامه دهند.

کد خبر 131320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha