کد خبر 131355
۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
خودروساز 87 میلیارد دلاری بدون محصول!

احتمالاً هیچ وقت نام گروه خودروسازی اِورگِرند را نشنیده اید اما امسال غرفه آن را در قلب نمایشگاه اتوشانگهای 2021 خواهید دید.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از سایپانیوز، خودروهای این خودروساز قرار است از انرژی های نو به جای سوخت های فسیلی برای حرکت استفاده کنند. در مرکز همایش ها و نمایشگاه های شانگهای امسال 9 مدل از این خودروها به نمایش در می آیند و کسی که برای بازدید به این نمایشگاه برود بعید است توجه اش به این بخش از نمایشگاه جلب نشود چون بزرگترین غرفه در این نمایشگاه در اختیار اورگرند Evergrande قرار دارد و رو به روی غرفه «ب ام و» خواهد بود. با این حال حقیقت هولناک اینجا است که این هیولای عظیم هنوز حتی یک خودرو با نام و نشان خود به دست مردم نداده است.

در حقیقت «اِورگرند» بزرگترین شرکت توسعه دارایی در چین است که خارج از سرمایه گذاری در املاک و مستغلات در کسب و کارهای مختلف سرمایه گذاری کرده است و از باشگاه های فوتبال گرفته تا مراکز تفریحی روستایی را در اختیار دارد. اما آن چه اکنون چشم ها را به خودش خیره کرده، سرمایه گذاری این غول عظیم در خودروهای برقی است که در مدت کوتاه 12 ماه گذشته، ارزش سهام آن ده برابر افزایش پیدا کرده است طوری که به تنهایی ارزش آن از جمع ارزش سرمایه جنرال موتورز و فورد آمریکا بالاتر است.

همان هیجانی که باعث شد ایلان ماسک، مدیر عامل خودروسازی برقی تسلای آمریکا برای مدت کوتاهی عنوان «ثروتمندترین مرد دنیا» را به دست آورد توجه سرمایه گذاران را به عرصه ی خودروهای برقی در چین جلب کرده است که از نگاه برخی از تحلیلگران حبابی بیش نیست. هیچ جای دنیا به اندازه چین دگردیسی و گذار از خودروهای بنزینی به برقی را باور نکرده و شاهد آن ظهور قارچ گونه ی بیش از 400 سازنده خودروهای برقی است که تشنه توجه اند و استارت آپ هایی که هنوز نیامده ارزش سرمایه اولیه آنها از خودروسازان با قدمت بیش از 100 سال هم بیشتر است با این که هنوز از فروش خودرو سودی هم نشان نداده اند.

 

خودرو



در بین این خودروسازان نوظهور، اِورگرند از همه دیرتر پا به عرصه رقابت گذاشته است. در ماه مارس 2019، «هویی کا یان» Hui Ka Yan رئیس هئیت مدیره اورگرند که یکی از ثروتمندان چین به حساب می آید، عزم خود را جزم کرده که از ایلان ماسک سبقت بگیرد و ظرف 5 سال آینده به بزرگترین خودروساز برقی در جهان تبدیل شود. در دو سال گذشته تسلا جای خود را در بازار چین باز کرده و اولین کارخانه خودروسازی در خارج از ایالات متحده را در چین بنا کرده و تا همین ماه مارس (فروردین) 35,500 دستگاه خودرو در چین تولید کرده و تحویل داده است. مهمترین رقیب فعلی تسلا در چین شرکت NIO‌ است که در ماه مارس همین امسال در تولید و فروش به عدد مهم 100,000 دستگاه خودروی برقی دست پیدا کرده است. تا جایی که ایلان ماسک در توییتر خود به این شرکت تبریک گفته است.

با این که «هویی کا یان» اهداف خود را با بلندپروازی مطرح کرده اما هر بار تارگت [هدف گذاری] تولید را عقب انداخته است که نشان می دهد تولید خودروهای برقی به اندازه گفتن آن آسان نیست. حاشیه سود شرکت NIO‌ به سختی و در اواسط سال 2020 مثبت شد، در حالی که چند سال پیاپی ضرر و زیان گزارش می داد. با این که دوستان هویی پول به پای این خودروساز نوظهور می ریزند، بعید است اولین خودرو زودتر از ماه مارس 2022 به دست مشتری برسد. رسیدن به ظرفیت 500 هزار تا یک میلیون خودروی برقی قبل از سال 2025 هم واقع بینانه نیست. با این حال هنوز این کمپانی پیش بینی های جاه طلبانه ای را منتشرمی کند و مدعی است که تا سال 2035 به ظرفیت 5 میلیون دستگاه در سال می رسد. این در حالی است که هیولای خودروسازی جهانی، فولکس واگن، در سال 2020 در چین فقط 3.85 میلیون خودرو فروخته که اکثر آن بنزین سوز است.

بیل روسو Bill Russo‌ مدیر عامل شرکت مشاوره ای اتومبیلیتی در شانگهای Automobility Ltd. می گوید: «[اِورگرند]کمپانی عجیب و غریبی است. این همه پول جایی ریخته اند که هنوز هیچ بازگشتی نداشته به علاوه آنها وارد صنعتی شده اند که درک محدودی از آن دارند. حتی مطمئن نیستم که از لحاظ فناوری های نو به نیو NIO‌ یا سپینگ Xpeng برسند.» اشاره او به خودروسازان نوظهوری است که همین حالا هم در محصولات خود آخرین و هوشمندترین فناوری ها از جمله نویگیشن [مکان یابی] مبتنی بر لیزر را به کار می گیرند.

نگاهی به عملیات اِورگراند رویکرد غیرمتعارف این شرکت را آشکار می سازد. با این که این کمپانی سه پایگاه تولید در گوانگژو، تیانجین و شانگهای تأسیس کرده است، هنوز یک خط مونتاژ عادی و در حال فعالیت ندارد. هنوز ماشین آلات و تجهیزات نصب شده کالیبره و تنظیم نشده اند. با این حال در پاسخ به استعلام بلومبرگ می گویند به محض آن که تنظیمات انجام شود قابلیت تولید «یک خودرو در دقیقه» را دارند. همچنین قرار است 4 مدل خودرو سال آینده عرضه شوند که عبارتند از هنگچی 5 و 6، هنگچی لوکس 1 (همتراز با مدل اس تسلا) و هنگچی 3. به سرمایه گذاران هم وعده داده اند که در سال 2022 بیش از 100 هزار دستگاه خودروی برقی تولید کنند. این در حالی است که سه کمپانی نیو، سپینگ و «لی اتو» روی هم در سال گذشته به چنین آماری نرسیدند.

تعدادی از کارکنان اِورگرند املاک خود را به فروش رسانده اند تا در این بخش سرمایه گذاری کنند در حالی که املاک و مستغلات،‌ ستون فقرات این کمپانی به حساب می آید. حالا هم در سمینارها و آموزش های داخلی شرکت می جویند تا با صنعت خودرو آشنا شوند. با این حال بخش عمده ای از فعالیت های مرتبط با طراحی و تحقیق و توسعه خود را به تأمین کنندگان خارجی برون سپاری کرده اند. این در حالی است که برون سپاری بخش اصلی طراحی و مهندسی در صنعت خودرو خیلی معمول و متداول نیست. به ویژه برای رسیدن به مقیاس هایی که این شرکت در اهداف خود بیان کرده، برون سپاری تا این حد با چنین اهدافی همخوانی ندارد. یکی از شرکت هایی که در این برون سپاری انتخاب شده،‌ شرکت کانادایی ماگنا اینترنشنال است؛‌ همچنین غول فناوری چینی تنسنت Tencent و بایدو Baidu Inc. هم در طراحی سامانه های نرم افزاری به این شرکت کمک خواهند کرد. در بیانیه ای که ماه گذشته منتشر شد،‌ قرار است صاحبان این خودروها بتوانند به کمک اپلیکیشن های موبایلی علاوه بر رانندگی با اتوپایلوت و هوش مصنوعی به مکان های مورد نظر خود بروند بلکه بتوانند لوازم خانگی خود را هنگامی که در مسیر خانه هستند روشن یا خاموش کنند.

سخنگوی اِورگرند هم می گوید که این شرکت همزمان در حال تکوین و توسعه 14 مدل است که با همکاری شرکای بین المللی از جمله ماگنا [کانادا]، گروه مهندسی اداگ EDAG، شرکت قطعه سازی اتریشی AVL List GmbH و غیره است. البته ماگنا از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده است. سخنگوی بایدو هم جزئیات بیشتری را ارائه نداده و تنسنت هم فقط به این اکتفا کرده که سرمایه گذاری مشترک آنها به اسم «کمپانی فناوری تینُو پکن» Beijing Tinnove Technology Co.‌ شکل گرفته است و به طور مستقل فعالیت می کند. تینُو هم از اظهار نظر خودداری می کند.

دامنه قیمتی این 14 مدلی که قرار است وارد بازار شود از 80 هزار یوان (معادل 12 هزار دلار) تا 600 هزار یوان (معادل 90 هزار دلار) است.

ارائه 14 مدل متنوع به صورت همزمان با راهبرد تسلا هم تفاوت فاحش دارد. تسلا که در این زمینه پیشگام و پیشروی صنعت تولید خودروهای تمام برقی به حساب می آید در حال حاضر 4 مدل خودرو دارد و آن را هم طی چند سال معرفی کرده است. رقبای چینی مثل نیو و سپینگ هم روی تعداد معدودی مدل و نام و نشان تمرکز کرده اند. صحه گذاری و تأیید در فرایندهای مهندسی تکوین محصول قابل فشرده سازی نیست و معمولاً حداقل به 3 سال وقت نیاز دارد.

خبرگزاری شینهوا هم سرمقاله ای در همین زمینه منتشر کرده و هشدار داده است که: «شکاف عمیق بین ظرفیت تولید و ارزش بازار نشان می دهد در بازار خودروهای برقی هیاهو به پا شده است.» با این حال حتی بعد از انتشار این خبر هم ارزش سهام اورگرند 18 درصد رشد داشته است که نشان می دهد مردم چین به آینده خودروهای برقی باور دارند.

بر اساس پیش بینی های بلومبرگ در بهترین حالت در سال جاری تقاضا برای خودروهای برقی 50 درصد رشد خواهد داشت.

کد خبر 131355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha