2 مالیات 30 درصدی برای خودرویی که از بورس خرید می شود

رییس کمیته خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: خودرویی که از بورس خریداری شد تا دو سال مشمول مالیات 30 درصدی نسبت به قیمت خریداری شده می‌شود. با این کار جلوی سوداگری و خرید خودرو به قصد سود گرفته خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو، روح الله ایزدخواه، با اعلام این خبر گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس عرضه خودرو در بورس را تصویب کرد و این طرح باید در صحن نیز به رای ‌گیری گذاشته شود، سپس به شورای نگهبان می‌رود و در صورت تصویب، نهایی خواهد شد.

وی در خصوص جزئیات عرضه خودرو در بورس متذکر شد: در این طرح آمده است آن دسته از خودروهایی که براساس قانون اجرایی اصل 44 مشمول قیمت‌ گذاری است، در بورس کالا عرضه می ‌شود.

ایزدخواه در خصوص نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بورس اظهار کرد: قیمت پایه عرضه در بورس کالا توسط شورای رقابت و بر مبنای قیمت تمام شده و هزینه‌های همان سال تعیین خواهد شد، اولویت تقاضا نیز از سوی شورای رقابت تعیین می ‌شود که مشمول افراد و خانواده‌های فاقد خودرو است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: ما به ‌التفاوت قیمت فروخته شده خودرو در بورس و قیمت پایه آن، به حسابی در خزانه واریز می‌شود و 30 درصد از آن مبلغ صرف توسعه حمل و نقل عمومی خواهد شد و 70 درصد دیگر به عنوان تسهیلات برای توسعه صنعت خودروسازی کشور و توسعه فناوری‌های جدید خودرویی هزینه می ‌شود.

وی همچنین در خصوص خودروهای مشمول فروش در بورس کالا بیان کرد: حدود 50 درصد از خودروهایی که عموما پرمصرف می باشد و قیمت آن در بازار تعیین کننده است و نوسان قیمت دارد در بورس کالا عرضه خواهد شد.

به گفته ایزدخواه، شورای رقابت برای تمام خودروها قیمت ‌گذاری نخواهد کرد بلکه قیمت گذاری برای خودروهایی که ممکن است حساسیت بیشتری در مورد آن وجود داشته باشد انجام خواهد شد و همان خودروها در بورس عرضه می‌ شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیشترین تاثیر عرضه خودرو در بورس، برای کنترل سوداگری است یعنی راه خرید و فروش‌های کاذب و به قصد سود که فضا را ملتهب می‌کند را می‌بندد و از اینکه خودرو تبدیل به عنوان کالای سرمایه‌ای شود جلوگیری می‌کند. علاوه بر این درآمد حاصل از این طرح به ارتقای کمی و کیفی خودروسازی و قطعه‌سازی کمک خواهد کرد.

 

منبع: ایلنا

کد خبر 131400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha