کد خبر 131895
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
اجرای پلتفرم YSF1 تیری در تاریکی است! +عکس

برخی قطعه سازان برجسته کشور در خصوص اجرای پلتفرم YSF1 که در سال گذشته شاهد برخی جلسات برای عملیاتی شدن آن بودیم، می گویند: این طرح و پروژه، تیری در تاریکی است و راه طول و دراز و سختی برای ثمر دهی آن پیش رو خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، یک عضو برجسته انجمن قطعه سازان کشور نیز در خصوص پلتفرم وای.اس.اف1 معتقد است: تحقق پلتفرم YSF1 نیازمند حمایت ویژه است و به آن امیدوار هستم اما خوشبین خیر.

براساس این گزارش، پروژه پلتفرم YSF1 برنامه ای برای خودروساز شدن با محوریت بخش خصوصی است که در ماه های اخیر برخی قطعه سازان را به این بهانه دور خود جمع کرده است.

هر چند تا به امروز اطلاعات تایید شده زیادی(به جز اندک اطلاعات کلی) از این پروژه به صورت رسمی منتشر نشده است اما آن چنان نیز مورد محرمانه ای وجود ندارد.

این پروژه که در صدد خودروساز کردن قطعه سازان با محوریت یک قطعه ساز داخلی و با همکاری برخی اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران دنبال می شود پروژه ای بزرگ به نظر می رسد که در به سرانجام رسیدن آن نیز شک و شبهه هایی وجود دارد.

 

پلتفرم خودرو



بزرگترین شک و شبهه ای که در خصوص این پروژه وجود دارد استفاده از ظرفیت سیاسیون به منظور پیشبرد اهداف بخشی از قطعه سازان است چرا که در یکی از موارد، متولیان این شرکت در پی تصاحب و خرید خط تولید سایپا کاشان بعد از خروج سیتروئن از این شرکت بودند تا بتوانند از خطوط تولید آماده این شرکت برای پیشبرد امور مورد نظر خود استفاده کنند.(از به سرانجام رسیدن این امر که در جلسه با یکی از نمایندگان مجلس مطرح شده بود اطلاعی در دست نداریم)

به هر حال آنچه صنعت خودرو ایران در این سال ها از خود نشان داده این است که در برخورد با چنین پروژه هایی باید با احتیاط و دست به عصا پیش رفت به خصوص در این مورد خاص که اهداف بلند پروازانه ای نظیر تولید خودروهای برقی بر اساس پلتفرم YSF1 در آن نهفته است.

تولید پلتفرم اختصاصی پروژه ای هزینه بر و نیازمند دانش فنی بالا است که بیشتر شرکت ها ترجیح می دهند به صورت اختصاصی به آن ورود نکنند و معمولا با خرید پلتفرم های اشتراکی از خودروسازان برتر جهان منویات خود را دنبال می کنند مثلا شرکتی مانند بهمن موتور با آن پشتوانه مالی و گروه قدرتمند بهمن، اقدام به خرید پلتفرم از خارج کشور کرده است و تا به امروز نیز موفق به تولید خودرو بر اساس آن نشده است.

سابقه صنعت خودرو ایران تا امروز نشان داده که چنین پروژه هایی که تحت عناوین دهن پرکن قطب سوم خودروسازی کشور که بسیار مورد توجه برخی مسئولان دولتی و سیاست گذار صنعتی کشور است، معرفی می شود معمولا به سرانجام موردنظر متولیان نمی رسد و جز تعدادی زیرساخت ناقص و ساختمان و ابزارآلات، عایدی دیگری برای صنعت خودرو کشور نداشته است که نمونه آن نیز چندین خودروسازی و سایت های تولید خودرو در شهرستان ها است که با ادعای قطب سوم خودروسازی امروز تبدیل به لانه پرندگان یا در بهترین حالت یک تولید کننده حق العمل کار با حداقل تولید شده اند.

هیچ انسان ایران دوستی از تبدیل ایران به یک خودروساز واقعی بدش نمی آید اما حق داریم در همین ابتدا هشدار بدهیم که قطعه سازان باید با احتیاط کامل و بررسی تمام جوانب امر وارد این پروژه شوند چرا که قطعه سازان همین امروز نیز با انواع و اقسام مشکلات مواجه هستند که توان حل آن را نداردند و نیازمند حمایت از سوی نهادهای دولتی هستند.


خبرنگار: فرشید آصفی

کد خبر 131895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ali ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    0 0
    انشالله که به کوری چشم مافیای خودرو به نتیجه میرسه