کد خبر 131905
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
اجرای پایلوت تست کرونا در خودرو با مشارکت هلال احمر

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پس از انجام مطالعات در زمینه تولید کیت‌های تشخیص کووید-۱۹ پیشنهادی برای انجام تست کرونا در خودرو با هدف کاهش زنجیره انتقال ویروس ارائه کردند که با همکاری هلال احمر پایلوت این طرح اجرایی شده است و به گفته محققان این شرکت در صورت تایید، این طرح در دو بیمارستان جنوب و شرق تهران اجرایی خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، حسام شعبانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به شیوع ویروس کرونا از اواخر سال ۱۳۹۸ در کشور، اظهار کرد: ما اقدام به تولید کیت تشخیص این ویروس کردیم که بر اساس اعلام وزارت بهداشت از میان شرکت‌های تولیدکننده این کیت، رتبه سوم را کسب کرد و ضمن تولید کیت‌های تشخیصی کرونا، در سال گذشته مجوز فروش کیت‌های تولیدی را دریافت کردیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه تست PCR در مجموعه هلال احمر در دی ماه سال گذشته، افزود: اخیرا نیز پایگاه خودرویی تست PCR را با همکاری مجتمع دارو درمانی هلال احمر و دانشگاه شهید بهشتی راه اندازی کردیم.

شعبانی با اشاره به تولید کیت‌های تشخیصی، توضیح داد: تشخیص ویروس کرونا از طریق کیت تشخیص PCR دارای دو مرحله است که در یک مرحله اقدام به تخلیص و جداسازی ماده ژنتیکی ویروس کرونا می‌شود که ما مجوز فروش این کیت را دریافت کردیم که به آن کیت تخلیص یا جداسازی RNA ویروس کووید-۱۹ گفته می‌شود.

این فعال حوزه زیست فناوری، مرحله دوم تشخیص بیماری کووید-۱۹ را کیت PCR دانست و یادآور شد: تولید کیت PCR را تا مراحلی پیش بردیم، ولی چون متاسفانه در فروش کیت RNA ویروس موفق نبودیم، این مرحله متوقف شد و کیت PCR تا مرحله آزمایشگاهی تولید شده است.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به طرح خودرو تست PCR با بیان اینکه بخشی از کیت‌های مورد نیاز این طرح از طریق این شرکت تامین شده است، افزود: در بخش استخراج RNA ویروسی از نمونه‌ها، از کیت‌های این شرکت استفاده می‌شود و در بخش تست PCR از آنجایی که این کیت‌ها را به مرحله تولید انبوه نرساندیم، از کیت‌های تولیدی یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه بهره بردیم.

شعبانی به بیان نحوه اجرای این طرح پرداخت و گفت: این طرح به صورت پایلوت در اسکیل کوچک در حال اجرا است تا نواقص کار مشخص شود و بتوانیم آن را در آینده در سطح استانی و کشوری اجرایی کنیم. این طرح از یک ماه قبل آغاز و اجرا شده و متقاضیان در سامانه‌ای با عنوان "Tehran Test" ثبت نام و بعد از ایجاد یک پروفایل شخصی در بخش رزرو خودرو، مشخصات خودرو و تعداد نفرات سرنشین را ثبت خواهند کرد.

 



وی ادامه داد: در ساعتی که افراد رزرو کردند، خودروها به پایگاه مراجعه کرده و از آنها نمونه دریافت می‌شود و نتایج آزمایش‌های آنها در سامانه آپلود می شود و افراد بدون حضور فیزیکی از نتایج تست خود با خبر خواهند شد. در صورت مثبت بودن تست، دستورالعمل های لازم به آنها داده می شود که این دستورالعمل‌ها در پروفایل آنها آپلود خواهد شد.

وی هدف از اجرای این طرح را کاهش زنجیره سرایت این ویروس دانست و یادآور شد: با توجه به شلوغی آزمایشگاهی و اینکه آزمایشگاه‌ها شرایط فنی برای پاسخگویی انجام تست‌ها با حجم بالا به صورت روزانه را ندارند، از این رو این روش می‌تواند به مردم کمک کند تا در آزمایشگاه‌ها سرگردان نباشند و اینکه می‌توانند با خودروی خود بدون آنکه با کسی در ارتباط باشند، در فضای آزاد نمونه آنها دریافت شود. با اجرای این روش از ازدحام مردم در آزمایشگاه‌ها کاسته می‌شود، ضمن آن‌که ریسک سرایت از طریق آزمایشگاه‌ها کاهش خواهد یافت.

شعبانی، هزینه این تست را با تعرفه پایین دانست و گفت: در حال حاضر تعرفه تست PCR در بخش خصوصی ۳۱۱ هزار تومان است، ولی تعرفه ما ۲۹۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

به گفته وی در حال حاضر پایلوت این طرح یک ماهه اجرایی خواهد شد و در صورت موفقیت آمیز بودن آن در جنوب و شرق تهران پایگاه‌هایی تاسیس خواهد شد. در حال حاضر پایگاه این طرح در دانشگاه شهید بهشتی مستقر است.

شعبانی ادامه داد: در صورت تایید این طرح از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این طرح در جنوب تهران در بیمارستان مهدیه و شرق تهران (مجتمع دارویی هلال) اجرایی خواهد شد و در صورتی که در این دو مرکز نتایج موفقیت آمیز باشد، در کل تهران این طرح اجرایی خواهد شد.

مجری طرح اضافه کرد: پیشنهاد این طرح از سوی این شرکت بوده و هلال احمر از اجرای آن استقبال کرد و به صورت تفاهم نامه میان دانشگاه و هلال احمر این طرح به صورت پایلوت اجرا شد.

کد خبر 131905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha