وقتی کولر اتومبیل کار نمی‌کند چه باید کرد؟

یک سیستم AC سالم، باید بتواند هوای ماشین را حداقل تا ۴۰ درجه کاهش داده و آن را خنک کند.

به گزارش پرشین خودرو، تا به حال شده در یک روز گرم تابستانی و در یک ترافیک طولانی، بدون تهویه مطبوع گیر کرده باشید؟ تمام ما در این شرایط قرار گرفته ایم و اولین کاری که انجام می دهیم کولر اتومبیل را روشن می کنیم، حال تصور کنید در این وضعیت کولر اتومبیل خراب شده باشد و نتوانید از آن استفاده کنید، قطعا در شرایط نامطلوبی قرار خواهید کرد. در این گزارش به چگونگی تعمیر کولر اتومبیل پرداخته ایم.

یک سیستم AC سالم، باید بتواند هوای ماشین را حداقل ۴۰ درجه خنک کند. اگر متوجه کمبود هوای سرد ناشی از دریچه‌های داشبورد شده اید، کولر خودرو احتمالاً عملکرد نامناسبی دارد. در یک سیستم خراب، ممکن است جریان هوا قبل از اینکه دوباره داغ شود، از هوای گرم به هوای گرم تا هوای خنک در نوسان باشد.

هنگام روشن یا خاموش کردن کولر، ممکن متوجه صدایی در زیر کاپوت شوید که مانند چنگک های یک خرچنگ یا جغجغه‌ صدا دهد که نشان از مشکلی در عملکرد کولر است. حتی اگر هوای سرد هنوز تولید می‌شود، این صدا می‌تواند مشکل کمپرسور کولر را نشان دهد.

 

کولر خودرو



سیستم AC در کارخانه با مقدار دقیق مهر و موم شده است که این سیستم به عنوان شارژ شناخته می‌شود. شارژ مورد نیاز همیشه تحت فشار است، بنابراین اگر نشتی وجود داشته باشد، از سیستم خارج می شود. پس از خارج شدن، چه R۱۳۴a، چه R۱۲۳۴yf جدیدتر و یا حتی R۱۲ (معروف به فرون، موجود در اتومبیل‌های قدیمی)، کولر گازی اتومبیل نمی‌تواند هوا را خنک کند مگر اینکه AC را تعمیر کنید.

اغلب اوقات، سیستم AC قدیمی با وجود رسیدگی مناسب، زود نشت می‌کند؛ اتومبیل‌های قدیمی به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما، لرزش و ساییدگی عمومی، احتمالاً دچار نشت می‌شوند. اتومبیل‌های قدیمی نیز ممکن است با کمپرسور مشکل داشته باشند. هرچه کیلومتر بیشتری را پیمایش کرده باشید، قطعات کمپرسور ساییدگی و پارگی بیشتری را تجربه می‌کنند.

اگر سیستم AC نشتی داشته باشد، یک تکنسین با استفاده از سنسور تخصصی، نشتی را بررسی می‌کند. اگر مکانیک یا تکنسین نشتی را پیدا کرد، باید قطعه نشتی جایگزین شود. اجزای متناوبی در سرتاسر اتومبیل قرار دارند و پیچیدگی چیدمان آن با توجه به مدل خودرو متفاوت خواهد بود به عنوان مثال، کمپرسور ممکن است به موتور متصل باشد، اما کندانسور می‌تواند نزدیک رادیاتور در جلوی ماشین باشد و اواپراتور اغلب در پشت داشبورد قرار دارد.

خطوط، سوپاپ‌ها و سنسور‌ها در سراسر خودرو جریان دارند و همه چیز را به هم متصل می‌کنند. از آنجا که دستیابی به اجزای مختلف در برخی از اتومبیل‌ها دشوارتر است، هزینه تعمیر ممکن است به طور چشمگیری از مدل به مدل دیگر متفاوت باشد.

اگر یک تکنسین متوجه شود که کمپرسور AC از کار افتاده است، ممکن است کل سیستم AC به زنگ زدگی یا ذرات فلز آلوده باشد. برای رفع آن، یک مکانیک مجبور است آن را از بین ببرد که ممکن است گران شود. انجام خدمات تهویه مطبوع در اولین نشانه‌های بروز مشکل می‌تواند خطر را کاهش دهد، گرچه این کار ارزان نیست. اجازه ندهید سیستم AC برای مدت طولانی غیرفعال بماند، زیرا ممکن است خراب شود و تعمیر نهایی را پیچیده‌تر کند.


منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر 132880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha