چالش بزرگ کمبود منابع و عناصر ساخت باتری پیش پای برقی ها

تا سال ۲۰۲۵ منابع و عناصر مورد نیاز تولید باتری خودرو در دنیا کمیاب و تأمین آن بسیار دشوار می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو،‌ با اینکه خودروهای برقی بخش حیاتی و ارزشمند انقلاب انرژی پاک به حساب می‌آیند و سلاح مهمی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی معرفی می‌شوند، اما یکی از ضرورت‌های مهم آن ایجاد و نصب زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری لازم است در حالی که تا به حال دنیا قادر نبوده (یا اراده کافی برای آن نداشته) خود را پا به پای این نیازها وفق دهد. به عنوان مثال شبکه‌های شارژ باتری خودرو باید به قدری گسترش پیدا کنند که کسی دغدغه یا نگرانی ماندن در راه را نداشته باشد.

حتی در پیشرفته ترین کشورهای دنیا سن و عمر نیروگاه‌ها و شبکه‌های توزیع برق بسیار بالا رفته و به هیچ عنوان آمادگی رشد تصاعدی خودروهای برقی را ندارند. با اینکه دوره گذاری در نظر گرفته شده که در آن بخش مهمی از خودروها قبل از برقی شدن، هیبریدی می‌شوند اما زمان کافی برای نوسازی و تجهیز نیروگاه‌ها و شبکه‌های توزیع برق وجود ندارد. به جز مسائل زیرساختی ، یکی از مهم‌ترین موضوع‌های دوره گذار به خودروهای برقی، تأمین باتری برای این خودروها است.

شاید موضوع ردپای کربن و گرمایش زمین یکی از ضرورت‌‌های اجتناب ناپذیر و انکارناپذیر محیط زیست است،‌ اما از این حقیقت هم نباید غفلت کرد که ساخت باتری‌ خودرو نیاز به منابعی دارد که بی نهایت نیست و خودش یک معضل جدید محیط زیست به حساب می‌آید.

باتری‌های خودرو به عناصر و مواد معدنی بسیار گران قیمتی نیاز دارند که در طبیعت محدود هستند از جمله کبالت و لیتیوم. هم تأمین این مواد بسیار دشوار است و هم از لحاظ محیط زیست زیان‌های بسیاری به بار خواهد آورد. ضمن آنکه روش‌ها و فناوری‌های استخراج و تأمین این مواد خیلی پاک و بدون آلایندگی نیست.

به بیان دیگر، انقلاب در انرژی و حل مشکل گرمایش زمین، بستگی زیادی به استخراج بی‌رویه فلزات از زمین دارد، و یکی از دردسرهای مهم دیگر آن این است که در حال حاضر چین بر بازار این مواد معدنی استیلای کامل دارد. به بیان دقیق‌تر، چین 90 درصد بازار این عناصر را در اختیار گرفته و در استفاده از آن در سیاست و دیپلماسی بین‌المللی هیچ ابایی ندارد. اگر کشورهای صاحب قدرت در جهان با این موضوع به درستی کنار نیایند، جنگ و رقابت بی‌رحمانه در دنیا به موضوع منابع انرژی پاک هم کشیده خواهد شد.

کمبود در تأمین باتری به دلیل سرعت تصاعدی تقاضا در بازار و عدم آمادگی برای این سطح از گسترش خودروهای برقی است. در حالی که رهبران دنیا مشوق‌ها و دستورالعمل‌ها و سیاستگذاری‌ها را با تخصیص محرک‌ها و بسته‌های اقتصادی همراه کرده اند، و از سویی بخش خصوصی خود را با اصول سرمایه‌گذاری ESG‌ وفق می‌دهند دوره گذار از بنزینی و گازوئیلی به برقی با سرعت زیادی رو به رو شده است، طوری که در این گزارش نوشته شده: «پیش بینی می‌شود تا سال 2030 نرخ عملیات جهانی برای تولید باتری خودروهای برقی بر اساس ظرفیت‌های اعلام شده تا به حال، 121درصد رشد داشته باشد.»

منبع: سایپانیوز

کد خبر 133154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha