قطعه سازان ناجی صنعت خودروسازی سیاسی کشور

موج دوم تحریم‌ ها زمانی که در کشور ما آغاز شد قطعه سازان به کمک خودروسازان آمدند و نگذاشتند صنعت خودروسازی کشور که صنعتی سیاسی است زمین گیر شود.

به گزارش پرشین خودرو، پیمان یزدان بخش عضو انجمن قطعه سازان ایران، با اعلام این مطلب گفت: تمام صنایع غذایی از جمله روغن و کره و ... افزایش قیمت دادند، اما خودروسازان تا ۹۰ هزار میلیارد زیان دیدند و قطعه سازان هم به حقوق خود نرسیدند.

وی متذکر شد: در حال حاضر و به عنوان مثال ۱۳ هزار دستگاه خودرو پارس برای فروش عرضه می‌شود، اما پنج میلیون نفر ثبت نام می‌ کنند در حالی که این‌ها متقاضی خودرو نیستند و متقاضی آن ۱۰۰ میلیون تومان تفاوت نرخ‌ آن هستند!

 

همچنین علی نادری عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان، گفت: گفته اند که بحران خودرو در کشور به دلیل عرضه و تقاضا و شیوع کرونا است در حالی که بیشتر به جنگ اقتصادی مربوط می‌شود.

 

علی نادری



وی تصریح کرد: شرکت تویوتا در همین ماه سپتامبر ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است در حالی که تولید گذشته اش ۹۰۰ هزار دستگاه بود و در این شرایط خودروی ناقص تولید نمی‌ کند و چنانچه چهار درصد سهامش ضرر می‌ کند این ضرر بابت علم اقتصاد است، اما ضرر در صنعت خودرو سازی ما ضرر دستوری است.

نادری اضافه کرد: خودرویی که ناقص باشد با خودرویی که تولید نشود هیچ فرقی ندارد و هر دو می‌تواند بحران ایجاد کند.

وی بیان کرد: چنانچه موضوع در اختیار هیئت مدیره خودروسازان بود مشکلات حل می‌شد.

 

در ادامه این نشست، فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن قطعه سازان گفت: یکی از عوامل افزایش خواب خودرو در کف کارخانه‌ها عملکرد نادرست شورای رقابت بود و باید این شورا کنار گذاشته شود.

 

فرهاد بهنیا



وی افزود: صنعت خودرو هیچ متولی ندارد و ما نمی‌دانیم طرف حساب ما وزارت صمت است یا مجلس، راهنمایی و رانندگی یا شورای سیاستگذاری.

بهنیا اظهار کرد: چنانچه مسئول صنعت خودرو مشخص شود شاید کشمکش‌های میان بانک مرکزی و گمرک نیز از بین برود.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: قیمت فعلی کارخانه را دلال بوجود آورده در حالی که قیمت اصلی کارخانه نصف آن است و فقط سال گذشته ۳۵ هزار میلیارد از جیب صنعت قطعه سازی و خودروسازی به جیب دلالان رفته است.

به گفته بهنیا، شورای رقابت بدون توجه به این مسائل با سرکوب قیمت و کارشناسی نادرست موجب شده است زیان انباشته به خودروساز و قطعه ساز تحمیل شود.

کد خبر 134353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha