SOLO اولین خودروی برقی ریزه میزه تک سرنشین

استارت آپ، الکترامکانیکا ElectraMeccanica برنامه ریزی کرده است که اولین خودروی برقی ریزه میزه تک سرنشین خود را با نام سولو، قبل از پایان سال 2021 تحویل مشتری بدهد.

به گزارش پرشین خودرو، نام این خودرو هم با کارکرد هم همخوانی دارد و از آن جایی که خودروی برقی تک صندلی است نام آن را سولو Solo [تنها] گذاشته اند. این خودرو هم استفاده شخصی دارد هم تجاری.

اولین خودروهای سولو در کشور چین تولید می شوند اما بعد مدل های بومی شده آن در کارخانه مِسا در ایالت آریزونای آمریکا تولید خواهد شد.

این روزها خودروهای برقی همه جا نقل مجلس است و مدل 3 تسلا و مک ایی موستانگ فورد سر زبان ها افتاده اند. اروپایی ها با آن قوانین سخت گیرانه محیط زیست و استانداردهای آلایندگی باعث شده اند توفانی از خودروهای برقی راهی بازارهای آمریکا و اروپا شود. اکثر خودروسازان هم به دنبال ارائه یک خودروی سواری هستند که رد پایی از آنها در بازار آینده خودروها برجای بگذارد و بقای آنها را تضمین کند. اما این بار استارت آپی از کانادا سر زبان ها افتاده که علاقه دارد در این روند تغییراتی ایجاد کند.

 

سولو



در سال 2015 جری کرول Jerry Kroll سرمایه گذار و یکی از عاشقان خودروهای مسابقه ای که یکی از بنیانگذاران الکترامکانیکا است، و تا چندی هدایت این استارت آپ را هم برعهده گرفته بود اعتقاد دارد جابه جایی انسان ها در داخل شهرها باید متحول و دگرگون شود. به جای تولید خودروهای سنتی هدف او تولید خودروهای نامتعارف و مناسب برای آینده حرکت و جابه جایی انسان ها در کلان شهرها بوده است. از نظر او نیاز انسان ها در شهرهای آینده گرا، خودروهای برقی تک سرنشین تک صندلی است. مدیر عامل جدید این استارت آپ، پال ریورا Paul Rivera است و تأکید او این است که محصول الکترامکانیکا تلفیقی بین حمل و نقل نوین و سنتی است.

ریورا می گوید: «در حمل و نقل نوین از نوع میکروموبیلیتی [ریزجابه جایی] انواعی از وسایل نقلیه برقی از اسکوتر گرفته تا دوچرخه و خودروهای بسیار کوچک به کار می روند. در خودروهای سواری خیلی از اوقات سه تا چهار صندلی خالی است. [چه بهتر تک سرنشین ها تک صندلی باشند]».

ایده ای که آنها مطرح کرده اند،‌ بی معنی نیست: اگر ما به عنوان یک جامعه در حال گرایش به سمت خودروهای برقی هستیم، بد نیست خودروهایی بسازیم که انرژی کمتری مصرف کنند و قدرت و انرژی خودرو صرف صندلی های خالی نشود.

 

سولو



زمانی که برند اکترامکانیکا طراحی تک صندلی خود را به ثبت رساند و نام با مسمای سولو را برای محصول خود انتخاب کرد در سال 2020 اعلام کرد تولید آن با کمک شریک تجاری چینی آن در کارخانه زونگشن، آغاز خواهد شد.

برخلاف این حقیقت که این خودرو یک صندلی و فقط 3 چرخ دارد، ریورا می گوید، اولین اولویت در طراحی سولو، ایمنی و راحتی سرنشین بوده است.

ریورا می گوید: «ما برای رسیدن به ایمنی بهتر، چند گام بیشتر طی کرده ایم، حتی با این که این وسیله نقلیه در دسته بندی 3 چرخ ها و موتورسیکلت ها قرار دارد و الزامات آن نسبت به خودرو پایین تر است. برای ایجاد این ایمنی، هم در جلو و هم در عقب فضای خنثی شدن اثر تصادف در نظر گرفته شده و از پهلو هم حفاظت ها برای کاهش صدمات ناشی از برخورد از پهلو تعبیه شده است. همچنین در داخل میله های محافظ نصب شده و برای ایجاد ثبات از فناوری های محدودکننده گشتاور استفاده شده است.»

در داخل خودرو، هم از آخرین فناوری های روز مثل صندلی برقی گرم کن دار، سامانه تهویه مطبوع هوا و در سیستم صوتی آن بلوتوث به کار رفته است.

با این شکل جمع و جور،‌ با قیمت 18,500 در انواعی از کاربردها قابل استفاده است. این خودرو در اکوسیستم های مختلفی از بازار کاربرد دارد و می تواند علاوه بر مصارف شخصی در ناوگان های حمل و نقل نوین هم کاربرد داشته باشد. در صنعت حمل و نقل مفهومی به نام «تحویل مایل آخر» last-mile delivery وجود دارد که بسیاری از بسته ها و پاکت ها به مرکز توزیع می رسند و در چند کیلومتر آخر توزیع آن با وسایل نقلیه کوچک و کم هزینه به صرفه تر است.

در کشورهای غربی، مفهوم اشتراک خودرو متداول و رایج شده است و خودروهای برقی تک سرنشین تک صندلی می تواند در این بخش هم مورد استفاده قرار گیرد.

در فضای دانشگاه ها و کارخانه ها که مسیرهای نسبتاً کوتاه به حمل و جابه جایی نیاز دارند،‌ این خودروی 3 چرخ می تواند کاربرد داشته باشد.

به تقلید از تسلا، الکترامکانیکا هم سیاست از تولید به مصرف را در پیش گرفته و ساختار نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش سنتی را در پیش نگرفته است. این خودرو به دلیل برقی بودن، از معافیت های مالیاتی هم برخودار می شود. با استفاده از قوانین جدید و استفاده از معافیت مالیاتی می توان این سه چرخه برقی تک صندلی را با قیمت 13,500 دلار خرید.

اولین تحویل سولو به مشتری در 4 اکتبر در زمان برگزاری آغاز تولید انجام می شود. در صورت موفقیت این استارت آپ، یک خودرو سقف تاشو به نام توفینو Tofino را هم عرضه خواهد کرد.


منبع: سایپانیوز

کد خبر 134392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha